مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

ساختمان‌های سبز باید وارد پروژه‌های نهضت ملی مسکن شود

روند ساخت و ساز و اجرای پروژه‌های ساختمانی سبز نقش موثری در کاهش مصرف انرژی دارد که به گفته نماینده مجلس باید این پروژه‌ها وارد نهضت ملی مسکن شود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسن تیزمغز، مشاور  وزیر راه و شهرسازی در امور نهضت ملی مسکن گفت: ساختمان سازی یک امر تخصصی است و‌ کار ساخت باید توسط مهندسان متخصص اجرایی شود و سرمایه گذارانی که صرفا  توان مالی دارند و از دانش فنی مهندسی برخوردار نیستند حق مداخله در امر ساخت را ندارند.

وی با اشاره به لزوم بهبود عملکرد مهندسان ساختمان تاکید کرد: ارتقاء دانش و مهارت‌های مهندسان ساختمان از طریق آموزش‌های مداوم و به‌روزرسانی در زمینه‌های فنی، فناوری‌های جدید، مقررات و استانداردهای روز دنیا امکان‌پذیر است.

تیزمغز با بیان اینکه مجموعه وزارت راه تعامل مطلوبی با جامعه مهندسی دارد ‌‌و در جهت بهبود کیفیت خدمات مهندسی دغدغه مند است، افزود: افزایش عمر مفید ساختمان‌ها نقش بسیار مهمی در حفظ سرمایه های ملی دارد. علاوه بر کیفیت مصالح ساختمانی و‌ صنعتی سازی، خدمات بهینه مهندسی نقش اساسی در ساخت واحدهای بادوام و ایمن دارد و‌ بنایراین نقش مهندسان در حفظ منافع ملی ‌همچنین حفظ سرمایه بهره برداران ساختمانی بسیار کلیدی است.

وی همچنین با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن  تاکید کرد: طراحی دقیق سازه‌ها، نظارت مستمر بر پروژه‌ها و کنترل کیفیت و رعایت مقررات قطعا سبب می شود که در پروژه های مسکن دولتی شاهد بهبود کیفیت خدمات مهندسی باشیم.

همچنین سمیه رفیعی نماینده مجلس گفته بود: بحث نخاله های ساختمانی امروز در کشور  به عنوان یکی از مهمترین چالشهای مدیریت پسماند مطرح است.

وی افزود: یک وجه این موضوع مربوط به تکنولوژی است که همه جای دنیا توانسته اند مدیریت کنند و در کشور ما هم کم و بیش مدیریتهایی در حال انجام است اما یک بحث مهم این موضوع به حلقه اول تولید باز می‌گردد.

او بیان کرد: اساسا عمر مفید ساختمانها در کشور ما خیلی عمر بالایی نیست و چرخه تخریب و نوسازی مسکن سبب افزایش و انباشت نخاله های ساختمانی که تبعات زیست محیطی دارند می‌شود و در نهایت مدیریت نخاله های ساختمانی چالش برانگیز می شود.

رفیعی با تاکید بر اینکه ما امروز در بحث انرژی و مدیریت مصرف انرژی در ساختمانها دچار مسائلی هستیم تصریح کرد: مقررات مربوطه موجود است اما اینکه این مقررات تا چه میزان اجرایی می شود بحث دیگری است.

وی به موضوع ساختمانهای پایدار اشاره کرد و گفت: حرکت خوبی اخیرا اتفاق افتاده و سازندگان ما به سمت ساختمانهای سبز حرکت کرده اند.در این ساختمانها مصرف آب و  انرژی بهینه است. این الگوی ساخت و ساز باید  به عنوان یک اصل در ساخت و ساز مد نظر  قرار داده شود، البته هزینه های ساخت در این ساختمانها در ابتدای ساخت قطعا بیشتر است ولی نهایتا ارزش افزوده ای که  برای کشور تولید خواهند کرد حتما هزینه ها را سرشکن خواهد کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بنده اخیرا  بازدیدی در منطقه ۲۲ به عنوان قطب برج سازی های پایتخت داشتم و در کمال ناباوری شاهد آن بودم که بسیاری از بدیهیات ساختمان سازی در این ساختمان ها رعایت نشده بود.

رفیعی ادامه داد: سنگ بستر در محدوده منطقه ۲۲ بالاست در نتیجه  فاضلاب برج های بلندمرتبه در این منطقه راهی برای فرار ندارد. بر این اساس  باید ساخت مسکن بر مبنای اصول شهری و آمایشی انجام شود.

وی در پایان بر لزوم راه افتادن نهضت ساخت و ساز پایدار تاکید کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا