مجله خبریراه و شهرسازی

زمان‌بر بودن تحویل مجوزهای زمین در پروژه‌های نهضت ملی مسکن

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: زمان‌بر بودن تحویل مجوز‌های زمین در پروژه‌های نهضت ملی مسکن باعث می‌شود که اجرای این پروژه‌ها به کندی پیش برود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شهاب سعادت نژاد عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران گفت:  یکی  مشکلات بزرگ  در وزارت راه و شهر سازی و بدنه میانی آن  در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن  آن  است که‌  اینگونه طرح ها نیاز به کار کارشناسی و همراهی بخش خصوصی با دولتی به صورت پیوسته دارد که متاسفانه بخش میانی وزارت راه و شهرسازی همکاری های لازم را با سازندگان و انبوه سازان ندارد و قراردادهایی را اجبار می کند که در آن کار کارشناسی انجام نشده و علاوه بر قیمت‌های دستوری بسیار پایین ابهامات زیادی در قرارداد ها وجود دارد.

او اظهار کرد: علاوه بر آن نوع قرار داد ها نیز بسیار مهم است که بدنه وزارت راه و شهر سازی تا کنون بر خلاف دستورات وزیر بیشتر دنبال قرارداد های پیمانکاری بوده و اکثر قرار داد ها نیز یکطرفه است و منافع بخش خصوصی و انبوه سازان در آن تامین نمی‌شود . از روش‌های تامین مالی و تهاتر و مشارکت بخش خصوصی در ساخت این تعداد مسکن که بار ها دولت و وزیر  راه وشهرسازی  نیز آن را اعلام کرده است  استفاده‌ نمی شود  و بخش میانی می خواهند تصدی گری کامل بر این طرح ها داشته باشند.

سعادت نژاد افزود: علاوه بر مشکلات موجود در قرارداد ها و تحویل زمین مجوزات مربوطه نیز بر خلاف وعده های داده شده، بسیار زمان بر شده است .پروانه های  ساخت مسکن از یک طرف و مجوزات مربوط به تمدید و صدور پروانه های شرکت‌های ساختمانی و انبوه سازان از طرف دیگر، چالش بزرگی برای سازندگان حرفه ای و انبوه سازان شده است به طوری که با ایجاد سامانه ای به اسم سپامک بر خلاف دستور ریاست جمهوری و دولت و وزارت اقتصاد که تنها باید از طریق درگاه ملی مجوزها پروانه های اشتغال صادر شود، سامانه ای موازی ایجاد شده که کنترل آن توسط بخش میانی وزارت راه و شهر سازی است و هر بار تفسیر های مختلفی از آیین نامه ها و شیوه نامه های مربوطه را در آن اعمال می کنند و این امر باعث شده برای تمدید ساده پروانه اشتغال به کار،  شرکت‌ها ماه ها درپیچ و خم‌های این سامانه درگیر باشند.

وی تاکید کرد: با این حجم بروکراسی ها و ترمزهایی که مدیران و کارشناسان میانی وزارت راه و شهر سازی  بر سر راه بخش خصوصی و سازندگان و انبوه سازان ایجاد کرده اند، ساخت پروژه های  نهضت ملی  به کندی پیش می رود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا