مجله خبریراه و شهرسازی

الحاق ۷۵۸هکتار زمین به نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی و قم

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی از موافقت با الحاق ۷۵۸ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت در دو استان خراسان رضوی و قم خبر داد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، خسرو دانشجو معاون شهرسازی، مصوبات نوزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را توضیح داد و گفت: این جلسه صبح امروز دوشنبه دوم بهمن ماه با ۴ دستور جلسه در خصوص الحاق اراضی به شهرهای کاشمر، سبزوار و تربت حیدریه در استان خراسان رضوی و شهرک پرنیان در استان قم برگزار شد. در طرح نهضت ملی مسکن و طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تکالیفی بر عهده ما قرار دارد که باید ذیل این تکالیف، زمینه اجرای آن‌ها را با اختصاص اراضی برای ساخت و ساز مسکن فراهم کنیم.

وی ادامه‌داد: در همین راستا الحاق ۱۸۸ هکتار زمین به محدوده شهر کاشمر در استان خراسان رضوی در قالب مغایرت اساسی طرح جامع کاشمر، مورد بررسی قرار گرفت و اعضای شورای‌عالی با اضافه شدن ۱۸۸ هکتار به شهر موافقت کردند که این اراضی به‌طور کامل به طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت اختصاص می‌یابد تا پاسخ‌گوی ثبت نام کنندگان واجد شرایط در این شهر باشد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری دومین دستور جلسه را مربوط به شهر سبزوار دانست و گفت: با توجه به اینکه تعدادی متقاضی واجد شرایط در این شهر ثبت نام کرده‌بودند و هنوز تخصیص زمین نشده بودند، این شورا با الحاق ۷۰ هکتار زمین به اراضی شهر سبزوار موافقت کرد تا به بحث نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت اختصاص یابد. با الحاقات صورت گرفته در کاشمر و سبزوار امیدواریم متقاضیان به فوریت تخصیص زمین یافته و ساخت و ساز را در این اراضی آغاز کنند.

وی افزود: سومین دستور جلسه مربوط به شهر تربت حیدریه در استان خراسان رضوی با شرایط دو شهر دیگر بود که شورا با الحاق ۱۶۰ هکتار به محدوده شهر برای اجرای نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت موافقت کرد.

معاون معماری و شهرسازی با اشاره به دستور جلسه چهارم در خصوص الحاق اراضی به شهرک پرنیان در استان قم یادآور شد: در سنوات گذشته شورای‌عالی شهرسازی و معماری مصوباتی در خصوص استان قم داشته که بر اساس آن اجازه گسترش شهر قم ممنوع شده بود، بنابراین الحاق متصل به شهر قم طبق این مصوبات امکان‌پذیر نبود. به همین دلیل برای تأمین اراضی مورد نیاز ساخت مسکن در شهر قم از روش شهرک سازی منفصل استفاده شد و زمینی با مساحت ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار در ۲۱ کیلومتری شهر قم در نظر گرفته شد.

وی افزود: ساخت و ساز در این زمین در قالب ۶ فاز در نظر گرفته شده که فاز یک این شهرک به وسعت ۵۵۵ هکتار در جلسه آبان ماه شورای‌عالی شهرسازی و معماری تصویب و ابلاغ شد. عملیات آماده سازی این اراضی به‌سرعت انجام شد و در حال حاضر ساخت و ساز توسط متقاضیان در بخشی از این اراضی در حال انجام است. در جلسه امروز نیز فاز ۲ این شهرک با وسعت ۳۴۰ هکتار مصوب شد تا مشابه فاز یک عملیات آماده سازی و واگذاری اراضی به متقاضیان با فوریت و اهتمام مسئولان محلی انجام شود.

وی یادآور شد: در فاز یک مجوز ساخت و ساز به‌صورت یک طبقه بود و در فاز ۲ نیز با ساخت مسکن به همین شکل موافقت شده‌است. مجموع الحاقات مصوب امروز در شهرهای کاشمر، سبزوار، تربت حیدریه و شهرک پرنیان قم به ۷۵۸ هکتار رسید که تمامی این اراضی به نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه هر شهرک و مرکز جمعیتی علاوه بر مسکن به فضاهای دیگری از جمله پارک، مدرسه، فضاهای بهداشتی درمانی، فرهنگی، اداری، تجاری و… نیاز دارد، افزود: در این جلسه نیز تأکید شد که سرانه‌های استاندارد در همه این مصوبات در نظر گرفته شود، از جمله اینکه به‌ازای هر نفر ساکن چه میزان فضای سبز، فضای آموزشی و فضای بهداشتی نیاز است و همچنین معابر و دسترسی‌ها طبق استانداردها باید رعایت شود.

معاون معماری و شهرسازی با تأکید بر اینکه نهضت ملی مسکن فقط ساخت خانه نیست بلکه باید همه موارد مربوط به زندگی و سکونت در این طرح رعایت شود، گفت: رعایت حریم خطوط گاز و انتقال برق و حرایم مربوط به آبراهه‌ها در تهیه نقشه‌ها الزامی است که مطابق معمول در مصوبات امروز این موارد نیز مورد تأکید قرار گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا