مجله خبریراه و شهرسازی

وزارت راه درباره جزئیات 1.9 میلیون واحد نهضت ملی مسکن شفاف‌سازی کند

درحالی وزارت راه و شهرسازی از ساخت بیش از ۱.۹ میلیون واحد نهضت ملی مسکن خبر می دهد که پرسش های متعددی در خصوص جزئیات این ساخت و ساز مطرح است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، پروژه نهضت ملی مسکن و ساخت چهار میلیون مسکن یکی از مهمترین وعده های دولت سیزدهم است که به نظر می رسد، همه امکانات و ظرفیت های اقتصادی کشور به دلیل مشکلاتی که بخش زیادی از مردم به جهت تامین هزینه خرید یا اجاره مسکن دارند و مستقیم معیشت مردم را تحت تاثیر قرارداده است، باید بسیج شود تا این وعده به سرانجام برسد.

در این بین رسانه ها مهمترین وظیفه ای که بر عهده دارند پایش پیوسته و شفاف این پروژه و اطلاع رسانی برای مردم است تا اگر چنانچه در هر یک از فرایندهای اجرایی شدن این وعده مهم دولت مشکلی ایجاد شده باشد، یا احیانا هر یک از دستگاه های اجرایی در عملکرد خود دچار کندی یا خللی باشند، با اطلاع رسانی سریع و شفاف رسانه ها مشکل حل شود.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر به اردبیل از در دست ساخت بودن یک میلیون و 930 هزار واحد نهضت ملی مسکن خبر داده و گفته است: هم‌اکنون 53 هزار هکتار زمین در قالب الحاق به محدوده های شهری در حال انجام است. در تلاش هستیم تا در قالب واگذاری زمین و ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به ‌شکل یک طبقه حیاط دار و مجتمع، به اهداف دولت در بخش مسکن دست یابیم.

پیش از وزیر راه و شهرسازی، هادی عباسی اصل معاون وی در امور مسکن و ساختمان نیز آمار ساخت و سازهای نهضت ملی مسکن را اعلام کرده بود. وی اواخر آبان ماه امسال و در یکی از اظهارنظرها در رابطه با بخش مسکن کشور گفته بود:‌ در قالب نهضت ملی مسکن یک میلیون و 867 هزار و 719 واحد مسکونی به شکل انبوه سازی، واگذاری زمین با اجاره 99 ساله، نوسازی بافت فرسوده، نوسازی مسکن روستایی، ساخت مسکن کارکنان نیروهای مسلح، پرداخت تسهیلات خودمالکی مسکن و تکمیل مسکن مهر در حال انجام است.

وی افزود: در بخش واگذاری اراضی 99 ساله در شهرها 371 هزار و 338 واحد، واگذاری اراضی ساله در روستاها 43 هزار و 436 واحد و انبوه‌سازی اجاره 99 ساله 500 هزار و 762 واحد در حال اجراست.

وی افزود: 210 هزار و 155 واحد نیروهای مسلح، 158 هزار و 536 واحد در بافت فرسوده، 143 هزار و 677 واحد خودمالکی شهری، 331 هزار و 151 واحد مسکن روستایی و تکمیل 108 هزار و 664 واحد مسکن مهر در سراسر کشور در حال اجراست.

علیرغم اینکه مسئولان وزارت راه و شهرسازی آمار حدود دو میلیونی را برای مسکن های در حال ساخت در این طرح اعلام می کنند، ولی شبهات و انتقادهای زیادی به ویژه از سوی طیف سیاسی مخالف دولت درباره اینکه در خصوص نهضت ملی مسکن هیچ کاری انجام نشده است، مطرح می شد که به نظر می رسد نیاز به شفاف سازی از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی دارد.

با فرض اینکه آمار اعلام شده معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن صحیح است، در این وضعیت لازم است وزارتخانه مذکور به چند پرسش پاسخ دهد. یکی آ‌نکه با توجه به تکرار این آمار در بازه های زمانی مختلف و افزایش آن لازم است وزارت راه و شهرسازی آدرس و مشخصات دقیق این 1.9 میلیون واحد در دست ساخت نهضت ملی مسکن را اعلام و شفاف سازی کند.

این‌که پروژه ها دقیقا در کدام استان ها، کدام شهر، کدام روستا و کدام محلات در حال ساخت است. هر کدام از این پروژه ها در چه مرحله ای از ساخت (چه تعداد در مرحله گودبرداری، فوندانسیون، اسکلت، سقف و …) قرار دارند؟

از این پروژه ها، چه تعداد مربوط به واحدهای مسکن مهر است؟ سهم طرح اقدام ملی مسکن دولت قبل از واحدهای در دست ساخت نهضت ملی مسکن چه میزان است؟ آیا جدول زمانی هم برای تکمیل ساخت این 1.9 میلیون واحد و تحویل آن به متقاضیان طراحی و تدوین شده است؟

بنابراین به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی بایستی پیشرفت فیزیکی این پروژه ها را با جزئیات اعلام کنند. مانند آنچه دیوان محاسبات کشور آبان ماه سال 1400 برای پروژه های طرح اقدام ملی مسکن منتشر کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا