مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

سود تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن برای برخی افراد به ۱۸ درصد رسید

رئیس صندوق ملی مسکن گفت: نرخ سود تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن برای برخی از اقشار جامعه از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن در نشست خبری امروز خود گفت: از ابتدای شکل گیری صندوق ملی مسکن ۱۲ هزار و۸۵۰ میلیارد تومان به صندوق واریز شده است که تاکنون از این میزان ۶ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان در بخش های مختلف هزینه شده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن ادامه داد: بانک ها موظف بودند ۲۰ درصد منابع خود را به بخش مسکن اختصاص دهند که در خصوص بانک هایی که به این تعهد عمل نکردند مقرر شد تا جریمه مالیاتی به حساب صندوق واریز شود.

وی اظهار کرد: ۴۹ همت از این منابع در سال ۱۴۰۰ و ۹۱ همت برای ۱۴۰۱ بوده است که تاکنون برای بیش از ۷۰ همت برگه تشخیص صادر شده است و به مرور به صندوق ملی افزوده می شود.

اسماعیلی در خصوص همکاری با شرکت های دانش بنیان گفت:هم اکنون بیش از ۱۰ شرکت که با روش های دانش بنیان توانایی ساخت مسکن ارزان و با کیفیت را دارند شناسایی شده و در حال همکاری  با  آنها هستیم.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن در خصوص تامین مصالح ساختمانی گفت: خرید به صرفه فولاد و سیمان در جلسه شورای عالی مسکن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در صدد هستیم با تخصیص به موقع و به صرفه مصالح ساختمانی ضمن تسریع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن، هزینه ساخت را  نیز کاهش دهیم.

وی از همراهی وزارت صمت و وزارت  اقتصاد با وزارت راه وشهرسازی در این خصوص خبر داد و گفت: شفافیت مورد استقبال ما است و در خصوص ارائه مصالح ساختمانی در بورس کالا با رویکرد شفافیت این موضوع قابل انجام است. تلاش می‌کنیم تا چنانچه فرآیند بورس اشکالاتی دارد با بهبود قیمت پایه فرآیند تامین مصالح ساختمانی از بورس کالا بهبود یابد.

او درباره سرمایه گذاری خارجی در صندوق ملی مسکن ضمن اعلام آمادگی از پذیرش سرمایه گذاری بین المللی در این صندوق گفت: اولویت ما سرمایه گذاری داخلی و سپس سرمایه گذاری خارجی است در این باره موضوعات در حال بررسی بوده و تاکنون بالغ بر ۱۰ شرکت از کشورهای مختلف اعلام آمادگی کرده اند و این موارد در دست بررسی است.

اسماعیلی در خصوص میزان کمک های صندوق به اجرای نهضت ملی مسکن و سایر خدمات عمرانی و زیربنایی گفت: در حال حاضر برای عملیات عمرانی استان ها ۹۰۵ میلیارد تومان هزینه صرف شده است. همچنین در شهرهای جدید و پروژه های نهضت ملی مسکن ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که در مجموع در ۱۱ ماه گذشته ۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان مستقیما در پروژه های نهضت ملی و مسکن مهر هزینه شده است.

وی در خصوص جریمه بانک هایی که به تعهدات خود در بخش مسکن عمل نکرده اند گفت: سازوکار نظارتی جدیدی برای این بانک ها در نظر گرفته شده و مقرر شده است تا از محل ذخایر بانک هایی که به تعهدات خود عمل نکرده اند، بانک مرکزی بخشی از سرمایه آن بانک ها را بلوکه کند. همچنین مقرر شده است تا در این خصوص صلاحیت حرفه ای اعضای هیات مدیره و هیات عامل تعلیق شود.

اسماعیلی تاکیدکرد: صندوق ملی مسکن وظیفه دارد تا بخشی از هزینه های تامین مسکن برای ۴ دهک نخست را تامین کند.

او همچنین با بیان اینکه یک میلیون و ۷۶۰ هزار واحد مسکن ملی در حال اجرا است گفت: نرخ سود تسهیلات بانکی برای بخشی از اقشار  از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد رسید است. که در تلاش هستیم برای سایر بخش ها هم کاهش  دهیم.

اسماعیلی درباره نحوه تامین مالی بر اساس تهاتر نفت و اینکه آیا از طریق حواله نفتی خواهد بود، گفت: وزارت نفت بر اساس مصوبه‌های گذشته در راستای تسهیل فروش نفت این امکان را دیده که حواله نفتی ارائه دهد تا افراد بتوانند مشکل خود را حل کنند. به موازات منابع بودجه‌ای، می‌توان براساس اوراق با ساز و کار مشخص این حواله‌های نفتی در دنیا به فروش رساند.

وی همچنین از همکاری با بانک توسعه اسلامی برای تامین منابع مالی خبر داد و گفت: هر چند اولویت وزارت راه و شهرسازی استفاده از توان تولیدکنندگان و پیمانکاران داخلی است اما ١٠ شرکت اروپایی و آسیایی برای همکاری در ساخت مسکن و تامین مالی با ایران در حال مذاکره هستند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا