مجله خبریراه و شهرسازی

درخواست ۵۸ درصد از متقاضیان نهضت ملی مسکن در مشهد تایید شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: تاکنون درخواست ۵۸ درصد از داوطلبان طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان مشهد به تایید نهایی رسیده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، جواد خدایی شنبه شب در نشست شورای مسکن شهرستان مشهد در محل فرمانداری این شهر افزود: از مجموع ۱۶هزار و ۹۰۲ نفر متقاضی این طرح در مشهد تاکنون درخواست ۹هزار و ۸۱۸ نفر تأیید شده و در فرآیند تأمین اعتبار و ساخت قرار گرفته است، در این میان، حدود هفت هزار نفر در زمره متقاضیان طرح جوانی جمعیت هستند که آیین‌نامه سازماندهی آن‌ها به‌ تازگی ابلاغ شده و مشکلات آنان در حال رفع شدن است.

وی اظهار داشت: در بخشهای رضویه و ملک‌آباد هم از مجموع سه هزار و ۴۶۱ متقاضی، بیش از هزار و ۸۰۰ نفر تعیین تکلیف شده‌اند، در شهر جدید بینالود نیز از مجموع هزار و ۶۳۷ نفر متقاضی زمین و مسکن در این شهر، درخواست هزار و ۴۷۱ نفر مورد رسیدگی قرار گرفته و تأیید شده است.

خدایی با بیان اینکه تکلیف برنامه ابلاغی بازآفرینی در مشهد، صدور پروانه برای ۲۸ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ است، گفت: به‌طور کلی، طبق برنامه ابلاغی برای بازآفرینی در چشم‌انداز چهارساله باید پروانه ۵۶ هزار واحد مسکونی صادر شود که تحقق صدور حدود ۹ هزار پروانه ساختمانی باید تا پایان سال ۱۴۰۳ انجام گیرد.

وی بیان گرد: تعداد واحدهای هدف بازآفرینی شهری در مشهد شامل ۷۵ هزار واحد در بخش خودمالکین، ۶۴ هزار واحد در بخش روستایی و بخشی نیز در واحدهای بخش حمایتی است که دولت در قالب اعطای زمین، تسهیلات و تخفیف در هزینه صدور پروانه ساختمانی از آنها حمایت می‌کند و مردم خودشان مجری ساختن مسکن هستند.

فرماندار مشهد نیز در این نشست از آغاز اجرای بند چهار مصوبات قانونی جدید با هدف کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد خبر داد و گفت: علاوه بر این، مقرر شده است تا دوران مشارکت اقتصادی مورد نیاز برای دریافت تسهیلات هم به حداقل کاهش یابد تا مردم بتوانند آسانتر به اعتبارات موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند.

محسن داوری تأکید کرد: یکی از مفاد بسیارموثر در قانون جدید، ضرورت اجرای همزمان زیرساخت‌های زیربنایی همچون آب، برق و فاضلاب به موازات عملیات آماده‌سازی اراضی دولتی است که می‌تواند تا حد زیادی بر سرعت تکمیل طرحها بیانجامد.

وی با اشاره به جزئیات و چالشهای اجرای طرح بازنگری در نقشه هادی روستایی گفت: در مجموع از ۱۱۰ روستای معرفی‌ شده، تاکنون طرح هادی ۶۲ روستا موردبازنگری و اصلاح قرار گرفته است و باقی آن هم در دستورکار قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تاکنون ظرفیت ساخت برای ۱۴ هزار و ۴۲۰ واحد مسکونی در مشهد شناسایی شده است، از این میان، ۲ هزار و ۴۲۰ واحد در شهرک مهرگان ایجاد خواهد شد و ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحد باقیمانده هم در زمین ۵۰ هکتاری منطقه سیدی جانمایی شده است.

وحید داعی درخصوص آخرین وضعیت بافت فرسوده شهرستان مشهد نیز گفت: به‌طور کلی ۲ هزار و ۲۹۲ هکتار بافت فرسوده در پهنه‌های حاشیه‌ و محلات خاص شهری همچون بافت پیرامونی حرم، آبکوه و وکیل‌آباد وجود دارد که مقرر شده است تا مردم با ثبت نام در سامانه بتوانند با پروانه زمین، تسهیلات بازآفرینی دریافت کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا