مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

بانک‌ها به بهانه‌های مختلف از ارائه تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن سرباز زدند

رییس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران گفت: منابع مالی نهضت ملی مسکن از دو بخش تسهیلات و آورده متقاضی تعیین می‌شود که بانک‌ها در طول چند ماه گذشته همکاری نکردند و به بهانه مختلف از ارائه تسهیلات سر باز زدند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، «سید محمد مرتضوی» عصر دوشنبه در همایش نقش تعاونی های مسکن و انبوه سازان در نهضت ملی مسکن با تحقق باز آفرینی شهری اظهار داشت: بانک مسکن از همه ظرفیت خود در این زمینه استفاده کرد اما سایر بانک ها همکاری نکردند. امروز تسهیلات با نرخ ۲۳ درصد متعارف نیست، آن چیزی که در سال ۱۴۰۱ تخصیص یافت فقط ۶ درصد از منابع به حوزه مسکن اختصاص داده شد که شامل یک چهارم منابع است.

وی ادامه داد: طرح بزرگ و فراملی نهضت مسکن با اهداف بزرگی تعریف شده که احداث چهار میلیون مسکن با وجود گذشت ۲ سال به اهداف هدفگذاری خود نرسیده و فاصله قابل توجهی داریم ضمن اینکه در نهضت مسکن مهر بخش قابل توجهی از بار بر دوش انبوه سازان بود.

رییس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران با بیان اینکه احداث مسک در همه استان ها به یک قیمت ثابت نیست گفت: قیمت گذاری دستوری شده است و سازمان برنامه و بودجه تفاوت ها را در نظر نگرفته است این تفاوت ها وقتی دیده نمی شود نگران کننده است.

وی افزود: شرایط اقتصادی، فاصله بین متقاضیان را روز به روز بیشتر می کند ‌مردم نمی توانند توانمندی هایشان را بروز دهند و روز به روز از خرید مسکن دور می شوند.

مرتضوی با بیان اینکه جانمایی زمین‌ها در حاشیه شهرها و شهرهای جدید، تولید کننده هزینه جدید و خدمات شهری است، گفت: زیرساخت ها، حمل و نقل و فراهم سازی اب و برق و گاز هزینه های سنگینی را برای شهرداری و دولت تحمیل می کند ضمن اینکه شهرهایی که فاقد هویت و تاریخ هستند سرمایه های اجتماعی تولید نمی کنند در همین زمینه راهکارهای تغییر الگو را بررسی می کنیم که به این شهرها نرویم.

رییس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران عنوان کرد: هزینه خدمات شهری در شهرهای جدید را خانه اولی ها و متقاضیان مسکن پرداخت می کنند شهرداری ها در بودجه های عمومی ۷۰ درصد از هزینه های شهر را بر روی عوارض ساخت متمرکز می کنند در بقیه بخش ها توفیقی ندارند تمامی این هزینه ها را مردمی که برای اولین بار در این شهرها زندگی می‌کنند، پرداخت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه از هزینه های تولید مسکن باید به شدت جلوگیری کنیم گفت: ٢ راهکار در این زمینه وجود دارد که که مورد تایید وزیر راه و شهرسازی نیز است که سرمایه گذاری و مشارکت توسط انبوه سازان انجام شود تا اورده متقاضی را کاهش دهد از این رو باید تسهیلات ثابت نگه داشته شود.

رییس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران گفت: دومین راهکار بحث‌رویکرد توسعه شهرها و ساخت مسکن ملی در بافت های ناکارآمد شهری است. تفاهمنامه با شرکت بازآفرینی شهری امضا می شود که علاوه بر مشوق ها، اتفاق های جدید نیز رقم خواهد خورد چراکه در این بافت ها توسعه گران و تسهیل گران هستند که می توانند به بافت های ناکارآمد شهری ورود کنند.

وی تاکید کرد: توسعه گران را معرفی می کنیم ضمن اینکه بسته ها و مشوق ها باید به مشوق های مالی وصل شود در اکثر شهرها هنوز این اتفاق نیافتاده است مشوق ها زمانی کارایی دارد که به بحث مالی وصل شود .

مرتضوی با اشاره به مغفول ماندن ساماندهی بافت های فرسوده گفت: ۱۵ سال از عمر آن می گذرد ظرفیت حمایتی، حقوقی و قضایی برای بافت ها نداریم ساکنین باید متقاعد شوند و از بافت خارج شوند.

مرتضوی گفت: آنچه که اعتقاد داریم این است که ساکنین بافت های فرسود علاقه مند به مهاجرت به سایر بافت ها نیستند تا زمانی که صنعت اجاره داری را سرلوحه قرار ندهیم و واحدهایی برای استقرار این ساکنان در کوتاه مدت و میان مدت نداشته باشیم، بافت فرسوده احیا نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: مجری صنعت اجاره داری، توسعه گران هستند مذاکره ها باید شروع شود این کانون اعلام امادگی می کند و تکلیف اجتماعی خود می داند که باید بافت های فرسوده احیا شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا