مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

الحاق اراضی بخش خصوصی به منظور ساخت مسکن ملی

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به تامین ۲۹ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن و انجام روند الحاق ۱۹ هزار هکتار زمین، از آمادگی برای الحاق اراضی بخش خصوصی به منظور ساخت مسکن خبر داد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، ارسلان مالکی سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن در برنامه صف اول به تشریح روند تأمین زمین برای نهضت ملی مسکن پرداخت و با اشاره به سرعت گرفتن این روند گفت: بیش از ۲۹ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن تأمین شده است.

مالکی در ادامه به جلسه شورای عالی مسکن اشاره کرد و توضیح داد: در این جلسه ارزیابی عملکرد استان‌ها در بخش مسکن و وضعیت دستگاه‌ها از نظر تأمین زمین تا اجرا و پیشرفت نهضت ملی، مسکن روستایی، بافت فرسوده و الحاق اراضی مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی کندی طرح نهضت ملی مسکن در برخی استان‌ها تا یک ماه آینده

وی افزود: بر اساس دستور رئیس جمهور مقرر شد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور، به بازرسی استان‌های دارای عقب ماندگی در این حوزه اقدام و با افرادی که کوتاهی کردند، برخورد شود، طی این بازرسی‌ها مشخص می‌شود که عقب ماندگی‌ها به دلیل اهمال بوده یا خیر.

مالکی درباره زمان بازرسی‌ها اظهار کرد: تلاش شده نتایج این بازرسی‌ها به جلسه بعدی شورای عالی مسکن برسد که طبق خواسته رئیس جمهور کمتر از یک ماه دیگر جلسه بعدی برگزار می‌شود.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن درباره روند تأمین زمین در استان‌ها با بیان اینکه روند تأمین زمین به نسبت قبل بهتر شده و سرعت گرفته، توضیح داد: در برخی استان‌ها تأمین زمین خوب پیش رفته و تاکنون بیش از ۲۹ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن تأمین شده است.

مالکی سهم سازمان زمین و مسکن از نهضت ملی مسکن در سال اول را تأمین زمین برای ۳۰۰ هزار نفر دانست و گفت: طی این دو سال باید ۶۰۰ هزار نفر تأمین زمین شده باشد و ما بیش از تکلیف خود عمل کرده ایم.

وی افزود: به غیر از ۲۹ هزار هکتاری که تأمین شده، ۱۹ هزار هکتار زمین در حال الحاق داریم.

مالکی خاطر نشان کرد: سازمان ملی زمین و مسکن بیش از سهمیه خود زمین تأمین کرده است اما شاخصی به نام شاخص متقاضی وجود دارد یعنی در مناطقی زمین بیش از متقاضی وجود دارد اما در مناطقی، زمین تأمین شده به تعداد متقاضی نیست.

کدام شهرها چالش زمین دارند

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: بیشترین تأمین زمین به ترتیب در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خوزستان و خراسان جنوبی بوده و استان‌های کرمان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان در آخر فهرست تأمین زمین قرار دارند.

مالکی ادامه داد: فارس باوجود تأمین زمین بالا در ابتدای فهرست استان‌های دارای کمبود زمین هم وجود دارد چرا که تعداد متقاضی زیادی دارد.

وی خاطر نشان کرد: استان‌های کردستان، همدان و کهگیلویه و بویراحمد در تأمین زمین عقب هستند و این موضوع ناشی از اهمال نیست چرا که در برخی مناطق محدودیت وجود داشته است. به طور مثال به دلیل توپوگرافی زمین منطقه، جنگل و کشاورزی بودن اراضی کردستان ما محدودیت تأمین زمین دولتی در این استان داریم.

مراحل الحاق ۱۳ هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی به اتمام رسیده است

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن درباره میزان زمین شناسایی شده و فرایند الحاق توضیح داد: در وزارت راه و شهرسازی مقدمات الحاق اراضی را فراهم کردیم و تاکنون ۵۶ هزار و ۷۱۲ هکتار زمین شناسایی و برای الحاق به کارگروه‌های امور زیربنایی معرفی شده است.

مالکی گفت: تا الان در ۱۳ هزار و ۹۰۰ هکتار از این زمین‌ها مراحل تصویب و الحاق تمام شده و ۱۹ هزار و ۴۸۳ هکتار زمین نیز در مراحل الحاق قرار دارد.

وی با بیان اینکه با الحاق ۲۳ هزار و ۳۳۰ هکتار مخالفت شده است، افزود: علت مخالفت با الحاق اراضی به دلیل شرایط کالبد زمین، مسائل زیست محیطی و تأمین نشدن تأسیسات زیربنایی بوده است.

مالکی در ادامه با اعلام آمادگی مشارکت برای الحاق اراضی بخش خصوصی با توجه به مکان یابی طرح نهضت ملی مسکن گفت: اراضی خصوصی برای الحاق باید دو شرط داشته باشند نخست اینکه معیار حقوقی مالکیت یعنی مالک قطعی زمین مشخص باشد، دوم اینکه اراضی درجه یک و دو کشاورزی نباشند چرا که طبق قانون نمی‌توان از این اراضی در بخش مسکن استفاده کرد، بنابراین دو شرط بررسی شده و بعد با مالک توافق انجام می‌شود.

نحوه واگذاری زمین در ویلایی سازی

مالکی درباره نحوه واگذاری زمین در ویلایی سازی اظهار کرد: در این حوزه تلاش بر این است که زمین به خود متقاضیان واگذار شده و ساخت خانه بر عهده آن‌ها باشد اما در برخی شهرها دهک‌های اول و دوم قادر به ساخت نیستند و واگذاری به متقاضیان ساخت با رعایت این نکته انجام می‌شود که به تعداد متقاضیان شهر زمین تک واحدی ویلایی سازی داشته باشیم.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن توضیح داد: تاکنون بیش از ۱۳۶ هزار قطعه زمین برای ویلایی سازی واگذار شده است، البته همه جا به دلیل شاخص متقاضی این امکان وجود ندارد و در بعضی شهرها به ناچار باید به سمت ساخت طبقات بیشتر برویم تا تعداد بیشتری متقاضی را پاسخ دهیم.

مالکی گفت: بسیاری از زمین‌هایی که الحاق شده نیاز به آماده سازی دارد تا به بخش خصوصی واگذار شود و بسیاری از زمین‌ها هم در حال الحاق هستند.

وضعیت واگذاری زمین‌های دولتی

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه واگذاری اراضی مازاد دولتی بعد از دستور رئیس جمهور رشد چشمگیری داشته است، افزود: تاکنون ۱۰ هزار هکتار از اراضی مازاد سایر دستگاه‌های دولتی شناسایی شده که ۴ هزار و ۶۹۵ هکتار اخذ سند شده، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از دستور کار خارج شده است و ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار در مراحل اخذ سند قرار دارد.

مالکی خاطر نشان کرد: بیشترین همکاری و شناسایی اراضی و اخذ سند مربوط به وزارت جهاد کشاورزی بوده و وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: بیشترین باقی مانده اراضی هم مربوط به وزارت علوم است چراکه اراضی زیادی در دانشگاه‌ها وجود دارد، در مورد نیروهای مسلح هم با توافق پیش می‌رویم.

هنوز به سامانه سادا دسترسی پیدا نکرده‌ایم

مالکی درباره دسترسی وزارت راه و شهرسازی به اطلاعات سامانه سادا گفت: مذاکراتی انجام شده تا این اتفاق رخ دهد و بیشتر موارد نرم افزاری و سامانه‌ای است که باید برای ایجاد دسترسی ما فراهم شود.

وی مهمترین دلیل مقاومت دستگاه‌ها در واگذاری زمین را نگرانی برای طرح‌های آینده این سازمان‌ها و کمبود زمین دانست و گفت: ما این اطمینان را می‌دهیم هر زمانی که دستگاهی نیاز به زمین داشته باشد از اراضی حریم نیاز آن دستگاه را تأمین کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا