مجله خبریراه و شهرسازی

ساخت بیش از ۱۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کرمان آغاز شد

عملیات اجرایی ۱۸ هزار و ۶۷۴ واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن امروز (شنبه) به صورت همزمان در ۶ شهرستان استان کرمان آغاز شد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، نشست شورای مسکن استان کرمان در حالی با حضور استاندار کرمان به عنوان رییس و سایر اعضا تشکیل شد که مسئولان در این نشست از آغاز عملیات اجرایی آماده سازی و ساخت مسکن و عملیات ساختمانی ۱۸ هزار و ۶۷۴ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن خبر دادند.

برخی مردم کرمان با وجود اینکه حدود ۲ سال وجه اولیه ۴۰ میلیون تومانی این طرح را پرداخت کرده بودند همواره اعتراضاتی به تاخیر در اجرای این پروژه داشتند که امروز بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی این استان به مرحله اجرا رسید.

علت توقف طرح ملی مسکن تاکنون در استان کرمان عمدتا مشکلات زیرساختی همچون تامین آب، برق و گاز و همچنین تامین زمین بود که گویا بخشی وسیعی از مشکلات رفع شده و باقی مانده این مسایل نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

عملیات آماده سازی و ساخت مسکن در پروژه هایی از جمله ۷۳ هکتاری برای اسکان ۲ هزار و ۱۸۲ نفر در بم، ۱۲۵ هکتاری برای اسکان ۲ هزار و ۵۰ نفر در شهرستان بافت، ۲۵ هکتار برای اسکان ۴۰۰ نفر در خورسند، ۸۴ هکتاری برای اسکان سه هزار و ۳۰۰ نفر در شهربابک، ۱۰۸ هکتار برای اسکان هشت هزار و ۸۹۲ نفر در کرمان، ۲۴ هکتار برای ۳۹۰ نفر در ریگان آغاز شد.

همچنین امروز عملیات ساختمان سازی در ۲ پروژه شهرستان سیرجان به میزان ۶۳ هکتار با هدف تامین مسکن یکهزار و ۴۶۰ نفر آغاز شد.

روند اجرای پروژه مسکن ملی در شهرستان های کرمان

مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمان در این نشست گفت: نشست های متعدد و تلاش های بسیاری از سوی دستگاه های اجرایی برای آغاز عملیات اجرایی ۱۸ هزار و ۶۷۴ واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن استان کرمان انجام گرفت تا سرانجام در ابتدای سال جاری شاهد کلنگ زنی این طرح ها باشیم.

رضا حافظی با بیان اینکه برنامه ابلاغی کرمان تامین مسکن برای ۱۲۹ هزار و ۲۸۴ نفر است عنوان کرد: عملیات آماده سازی و ساخت واحدهای مسکن ملی به مساحت ۵۰۲ هکتار همزمان در ۶ شهرستان این استان از امروز آغاز شد.

وی ادامه داد: از این میزان ۴۳۹ هکتار در شهرستان‌های بم، بافت، شهربابک، کرمان و ریگان پروژه آماده سازی و ۶۳ هکتار در قالب ۲ پروژه شهرستان سیرجان آماده آغاز عملیات ساختمانی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در ادامه با اشاره به تثبیت کاربری حوزه مسکونی ۱۰۸ هکتار زمین در داخل محدوده شهر کرمان گفت: بر این اساس متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن این شهر در قالب هشت هزار و ۸۹۲ واحد مسکونی ساماندهی می‌شوند.

وی یادآور شد: استان کرمان براساس آخرین رتبه بندی طرح نهضت ملی مسکن رتبه ۱۹ کشور را دارد و این در صورتی است قبل از سال جاری در رتبه ۲۶ قرار داشتیم اما این استان در تامین زمین رتبه دهم کشور است، مشکل زمین غیر از شهرهای کرمان، بم و مقداری در زرند رفع شده است.

حافظی بیان کرد: تاکنون ۴۶ هزار و ۱۲۶ نفر از مجموع ثبت نام کنندگان طرح ملی مسکن استان کرمان تأیید نهایی شده و از این میزان ۱۳ هزار و ۴۲۹ نفر وجه واریز کردند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: ۴۰ درصد از کل متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن استان در شهر کرمان هستند، ۱۸۸ هزار و ۱۹۲ نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و از این میزان ۷۱ هزار و ۵۷۸ نفر کرمانی هستند.

وی در ادامه با اشاره به قرمز شدن فرم جیم عده ای به واسطه زمین گفت: این افراد می توانند با دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی صاحب مسکن شوند که استاندار کرمان نیز با این مصوبه موافقت کرد.

عملیاتی شدن طرح نهضت ملی مسکن در بیش از پنج هزار واحد

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان گفت: طرح نهضت ملی مسکن در پنج هزار و ۷۷۷ واحد مسکونی این استان آغاز شده و تا مرحله سفت کاری و نازک کاری کار می شود و در مسکن روستایی نیز سه هزار و ۳۴۱ واحد عملیاتی شده است.

مهدی محمدی افزود: مردم از طرح مسکن روستایی با توجه به وام ۲۰۰ میلیون تومان تومانی با بازپرداخت ۲۰ ساله و سود کم استقبال می کنند و عمده این طرح ها مشکل زمین ندارند و سه هزار و ۳۴۱ واحد براساس مصوبه شهریورماه هیات وزیران تاکنون عملیاتی شده است.

وی با اشاره به نرخ مقاوم سازی بالای کرمان نسبت به کشور عنوان کرد: درخواست ساخت ۱۳ هزار واحد مسکونی در این استان احداث می شود که بیش از هشت هزار واحد را به بانک ها معرفی کردیم اما بیش از سه هزار مسکن عملیاتی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان گفت: شورای هماهنگی بانک ها همکاری داشته باشند تا شعار دولت در تامین مسکن محقق شود و ما وظیفه ساخت ۴۰۰ هزار مسکونی از طرح دولت را داریم که ۲۰۰ هزار تا را بدون بروکراسی اداری در حوزه روستایی می توان اجرا کرد.

تعیین تکلیف مسکن مهر

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: شورای مسکن استان کرمان تعیین تکلیف مسکن مهر باقی مانده از سال های گذشته را در زمانی مشخص مصوب کند که این طرح نیز پایان یابد.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: برخی از واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر مسائل حقوقی و قضایی دارد که در اختیار دولت نیست اما با هماهنگی می توان آنان را عملیاتی کرد، ضمن آنکه مرکز استان کرمان سهمی ۵۰ درصدی از طرح های نیمه تمام مسکن مهر دارد.

وی تصریح کرد: در خصوص مسکن مجموعه شهید همت جلساتی در تهران داشتیم و هم مجموعه ای آماده اجرا شده و در این زمینه پیشنهاد می شود که پروژه بنیاد مسکن و قرارگاه امام حسین(ع) برای ساخت مسکن در این منطقه تجمیع شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی اراضی شهرک شهید همت نیازمند ساماندهی است گفت: باید سرریز مناطق حاشیه ای دیگر کرمان را در این محدوده اسکان دهیم.

وی با بیان اینکه مردم اعتراضاتی در خصوص مسکن روستایی داشتند عنوان کرد: مواردی در این بخش داریم که افرادی وام دریافت کردند اما زمین به آنان واگذار نشده است.

یکهزار و ۲۷۰ هکتار بافت فرسوده کرمان قابل احیا است

پورابراهیمی با بیان اینکه بافت فرسوده کرمان ظرفیت خوبی برای اسکان جمعیت است، تصریح کرد: یکهزار و ۲۷۰ هکتار بافت فرسوده در شهر کرمان قابل احیا است که برخی از این بافت در نقاط خوب شهری قرار دارند.

وی ابراز داشت: شهر را بی مهابا گسترش می دهیم اما باید اولویت را از بافت فرسوده آغاز کنید و پروژه های این منطقه را با اولویت اجرا کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت بیان کرد: ۴۸۰ هکتار از بافت فرسوده کرمان به علت ارتفاع و استانداردها مشکلاتی برای ساخت دارند که باید در این حوزه نیز تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به وضعیت افراد تحت پوشش کمیته امداد خمینی (ره) گفت: سه هزار و ۲۰۰ نفر واریز وجه داشتند که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها به ستاد اجرایی معرفی شدند و وضعیت آنان مشخص نیست و بلاتکلیف مانده اند و در این زمینه باید اولویت تعیین تکلیف افرادی باشد که پول پرداخت کردند.

روش تامین مالی طرح های مسکن کرمان

پورابراهیمی با بیان اینکه اصلی ترین موضوع از نظر قانونی ساختار تامین مالی پروژه هایی است که بانک ها پاسخگوی آن نیستند افزود: رفع این مشکل از طریق بازار سرمایه و ایجاد صندوق زمین و ساختمان امکان پذیر است.

وی ادامه داد: تیمی متخصص در این زمینه تشکیل شود که ابزار تامین مالی را از روش های مختلف در شهرهای با جمعیت بالا همچون کرمان به کار بگیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت افزود: پرداختی بانک ها به نسبت سپرده ها منفی شده و باید با افزایش سرمایه، بگذاریم اگر بانکی ظرفیت ندارد، توانمند شود ضمن آنکه ظرفیت بخش اقتصادی و بازار سرمایه را برای تامین مالی به کرمان می آوریم.

علی بابایی فرماندار کرمان نیز از وضعیت معرفی کردن برخی اراضی در دل روستا به عنوان پهنه سیلابی انتقاد کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا