راه و شهرسازیمجله خبری

موانع نهضت ملی مسکن کرمان و توپی که در زمین تهران است

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، براساس آمارها تاکنون افزون بر ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که سهم کرمانی ها از این آمار افزون بر ۱۸۰ هزار نفر بوده و کمی بیشتر از ۴۰ هزار نفر تایید نهایی شده اند.

این درحالی است که تقی رضایی معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن نیز طی روزهای گذشته در سفری به استان کرمان تعهد وزارت راه‌ و شهرسازی را در این طرح تنها تامین زمین و ساخت دانست و گفت: اما برخی مشکلات دیگر وجود دارد مثل تامین آب که در کرمان مهمترین مشکل است.

مشکل کمبود زمین

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان نیز درباره مشکلات زیرساختی طرح نهضت ملی مسکن استان می گوید اگر داخل محدوده شهرها یا روستاها زمین برای این طرح وجود داشته باشد مشکلات کمتر است اما عمده اراضی که باید تأمین شود از طریق الحاق اراضی به محدوده باید صورت گیرد و داخل محدوده، اراضی به اندازه متقاضیان طرح موجود نیست.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی با بیان اینکه اولویت تأمین زمین در اجرای طرح نهضت ملی مسکن از اراضی داخل محدوده شهری است ادامه داد: اگر راه و شهرسازی زمین در داخل محدوده شهری داشته باشد باید در اختیار این طرح قرار دهد یا اراضی دیگر دستگاه های اجرایی در طرح استفاده شود.

وی تشریح کرد: براساس سرانه‌ای که برای استان کرمان در نظر گرفته شده است کمبود زمین در داخل محدوده وجود دارد و در نهایت الحاق به محدوده از اراضی اطراف مد نظر است که برای برخی از نقاط استان انجام شده است.

آیت اللهی موسوی افزود: نهضت ملی مسکن، طرح دولت است و وزارت نیرو و نفت نیز زیرمجموعه دولت هستند که وظایفی از جمله تأمین آب، برق و گاز را در قانون اجرای طرح نهضت ملی مسکن بر عهده دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان با بیان اینکه خدمات زیربنایی در اراضی داخل محدوده شهری وجود دارد و تنها باید انشعابات آن خریداری شود اظهارداشت: اما خدمات زیربنایی اراضی جدیدی که وارد محدوده می‌شوند باید توسط وزات نیرو فراهم شود.

محل تامین اعتبار زیرساخت

وی با بیان اینکه محل تأمین اعتبار زیرساخت در استان مورد ایراد قرار گرفته است گفت: در قانون اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیش بینی شده تا هزینه تأمین خدمات زیربنایی(آب، برق و گاز) از محل درآمدهای راه و شهرسازی که توسط صندوق ملی مسکن واریز می شود، تأمین شود.

توپ ها در زمین وزارت نیرو

آیت اللهی موسوی در ادامه با بیان اینکه براساس قانون تأمین آب و برق و گاز در طرح نهضت ملی مسکن به صورت ملی پیش بینی شده است تصریح کرد: همچنین در نشستی که در حوزه معاونت عمرانی استانداری برای هماهنگی بین دستگاه های اجرایی داشتیم مقرر شد تا اراضی که در خارج از محدوده برای این طرح استفاده می شوند برای تأمین آب، برق و گاز آنها به وزاتخانه های مرتبط طی نامه ای اعلام تا اعتبار آن نیز از طریق صندوق ملی مسکن تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در نشست شورای مسکن استان در ۱۹ آذر ماه با حضور استاندار، وی تأکید کرد که به استناد قانون وظیفه وزارت نیرو است که زیرساخت‌های طرح را تأمین کند و شرکت های خدمتگزار وظیفه قانونی خودشان را انجام دهند.

مشکلات مربوط به تامین مسکن در کرمان از یکی دو سال گذشته محل انتقاد بوده و همچنان وجود دارد؛ درحالی که نخستین واحد طرح ملی نهضت مسکن در این استان ۲۳ شهریورماه امسال در شهرستان کوهبنان تحویل متقاضیان شد اما در بیشتر نقاط استان مشکلات زیرساختی سبب عقب ماندگی در اجرای این طرح شده است.

برخی مسئولان کرمان غیر از مشکلات زیرساختی تامین زمین، آب و سایر خدمات به مشکلات دیگری نیز در مسیر پیش روی این طرح مانند همکاری نکردن بیشتر بانک ها تاکنون اشاره کرده اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا