دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

هشدار درباره احتمال ایجاد رانت و بازار سیاه در طرح نهضت ملی مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین: طی روزهای اخیر رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفتگو با خبرگزاری ها از لزوم حذف برخی از شروط پنج‌گانه احراز صلاحیت متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن با هدف ممانعت از ایجاد رکود در پروژه های این طرح خبر داد تا به گفته وی افراد غیر واجد شرایطی که توانایی مالی دارند بتوانند ثبت نام کنند و پروژه‌ها دچار رکود نشود.

ایرج رهبر اظهار کرد: به تدریج مشکلاتی درخصوص منابع مالی، آورده متقاضیان و هزینه‌های ساخت در طرح نهضت ملی مسکن به وجود آمده که پروژه‌ها را دچار اختلال کرده است و با این اوضاع سرمایه‌ سازندگان بلوکه شده و برنامه‌ای برای استفاده از آن وجود ندارد.

اما در این زمینه عبدالله اوتادی ،عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با ساختمان آنلاین در واکنش به این موضوع اظهار داشت: عملی کردن این پیشنهاد سبب ایجاد رانت در طرح نهضت ملی مسکن می شود و در حالی که هدف اصلی از اجرای این طرح ،خانه دار کردن اقشار ضعیف جامعه است،حذف برخی از شروط پنچ گانه احراز صلاحیت متقاضیان ،سبب باز شدن پای دلالان به این پروژه خواهد شد .

وی خاطر نشان ساخت: به عنوان مثال افرادی که دارای واحدهای مسکونی متعددی هستند و هیچ مشکلی از جهت مسکن ندارند،با خرید و فروش امتیاز افراد واجد شرایط ،سبب ایجاد بازار سیاه در طرح نهضت ملی مسکن خواهند شد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: گروه های هدف طرح نهضت ملی مسکن باید از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرند .به عنوان مثال پرداخت تسهیلات با اقساط بلند مدت و نرخ بهره پایین در قبال ممانعت از معامله این نوع املاک ،می تواند مکانیزمی موثری برای حمایت از متقاضیان فاقد مسکن باشد .

اوتادی تاکید کرد :با توجه به این امر دولت باید به جای اینکه شروط احراز صلاحیت را مطابق پیشنهاد انبوه سازان مورد بازنگری قرار دهد،باید از طریق مکانیزمهای حمایتی ،توان مالی گروه های هدف این طرح را تقویت کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران همچنین در واکنش به این موضوع که پیش بینی شما از وضعیت قیمت مسکن در نیمه دوم سال جاری چیست نیز تصریح کرد: قطعا بازار مسکن از احیای برجام تاثیر خواهد گرفت،اما به طور کلی پیش بینی می شود که مسیر رشد قیمت مسکن آهسته و پیوسته باشد.

وی درباره اینکه آیا مجددا سونامی قیمتها در بازار مسکن تکرار خواهد شد یا خیر نیز خاطرنشان ساخت: بازار مسکن طی سالهای آینده مجددا دچار جهش قیمت خواهد شد،چرا که عدم تولید مسکن متناسب با نیازهای انباشت شده ،سبب خواهد شد که سونامی افزایش قیمت مسکن مجددا تکرار شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا