اجتماعیراه و شهرسازیمجله خبری

ساخت 50 هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن توسط صنعتی‌سازها/آغاز ساخت 50 هزار واحد مسکونی در قالب صنعتی‌سازی/صنعتی‌سازی در طرح نهضت ملی مسکن کلید خورد

به گزارش ساختمان آنلاین:  عبدالرضا فرید نائینی در جریان یک نشست خبری با بیان مطلب فوق در جمع خبرنگاران اذعان داشت: با توجه به رایزنی های صورت گرفته و اعلام آمادگی انجمن برای حضور موثر در طرح نهضت ملی مسکن ، سرانجام بستری فراهم شد که انجمن تولید کنندگان ،مدیریت طراحی و ساخت پنجاه هزار واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن در قالب روشهای تولید صنعتی را بعهده گیرد.

طرح نهضت ملی مسکن راطرح مناسب در زمان مناسب ارزیابی میکنیم

وی اظهار داشت: طرح نهضت ملی مسکن در مقطع کنونی، ضمن اینکه بستری برای خانه دار شدن اقشار هدف است ، در عین حال از آنجا که مسکن بخش پیشران اقتصاد کشور است سبب تعدیل معضلات اشتغال و تولید خواهد شد.

فرید نائینی ادامه داد: در شرایط کنونی ، تحت تاثیر مشکلات تحریم و قفلهایی که بر اقتصاد کشور زده شده است ، متاسفانه بر اثر کمبود منابع  پروژه های عمرانی کشور رونق گذشته را ندارند و این امر سبب رکود و بیکاری هزاران شرکت ساختمانی شده است و خروجی این معادله در نهایت به بیکاری هزاران نیروی کار به ویژه در سطوح تخصصی منجر شده است. در این شرایط از طریق توسعه صنعتی مسکن قادر خواهیم بود بخشی از رشد  اقتصادی را از طریق ارتقاء بهره وری و کیفیت جبران کنیم و معضل تحریم را به فرصتی برای توسعه پایدار بدل کنیم .

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان ادامه داد: با توجه به این امر، طرح نهضت ملی مسکن می تواند نقش کلیدی در افزایش بسترهای اشتغالزایی ،رونق تولید و هدف گیری توسعه پایدار بخش ساخت و ساز داشته باشد لذا ، طرح نهضت ملی مسکن را نباید صرفاً برپایه خانه دار کردن گروه های هدف ارزیابی کرد. طرحی است ذوالجوانب و طرح مناسب در زمان مناسب است .

طرح عظیم نهضت ملی مسکن، می تواند و باید روشهای ساخت را دگرگون کند

وی گفت: در حال حاضر ساخت مسکن در شرایط سنتی و ماقبل صنعتی زمین گیر شده و صنعت ساختمان با بحران عقب ماندگی مواجه است . ما علیرغم جامعه بزرگ مهندسی ساختمان ، نظام دانشگاهی توانمند و مزیت نسبی فوق العاده در بخش مسکن قادر
نبوده ایم مسکن بهره ور ، کیفی و زیست پذیر بسازیم با تحول بنیادی در فرایند طراحی و تولید مسکن و تحقق تولید صنعتی ، قادر خواهیم بود بهره وری و کیفیت را به نحو جهشی ارتقاء ببخشیم ، از سرمایه های کلان ملی به نحومناسب حفاظت کنیم  .  رقابت پذیری از دست رفته را به دست آوریم و در بازارهای منطقه و جهان حضور موثر داشته باشیم .

این کارشناس حوزه صنعتی سازی ساخت و ساز  ادامه داد: این انجمن هدف راهبردی خود را توسعه صنعتی ساخت و ساز می داند و این مهم را اولویت نخست توسعه بخش مسکن می شناسد . بدیهی است انجمن در این مسیر تنها نیست در مسیر پیگیریهای انجمن مشخص شد که قرارگاه امام حسن مجتبی ( ع ) از جمله ارگانهائی است که مستولیت مدیریت احداث تعداد قابل توجهی از این طرح را بعهده دارد و در این راستا با برخورد داهیانه و عمیق از جمله به تولید صنعتی این طرح عظیم عنایت ویژه دارد . لذا پیرو مذاکرات و تعاملات گسترده و مکاتبه با مسوولان مربوطه، سرانجام انجمن متبوع ما با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی ( ع ) ،مسئول مدیریت احداث 50 هزار واحد مسکونی به روش صنعتی شد و امیدواریم که جهش تولید مسکن با جهش های عمیق تری نظیر، جهش در تولید صنعتی مسکن ، جهش در احداث مسکن بهره ور ، کیفی و زیست پذیر، افزایش طول عمر مفید ساختمانها و …….  همراه باشد.

برداشت متفاوت مسوولان از مفهوم صنعتی سازی

وی در بخش دیگری از اظهارات خود همچنین به انتقاد از رویکرد برخی از سازمانها و مدیران تصمیم گیر در حوزه صنعتی سازی مسکن پرداخت و گفت: متاسفانه برداشت متفاوت تصمیم گیران از فرایند طراحی و تولید صنعتی مسکن سبب شده که صنعتی سازی به معنای واقعی کلمه در ساخت و سازهای ما نهادینه نشود . علت اصلی تشتت آرا فقدان اسناد پشتیبان در این مورد است . ما فاقد برنامه راهبردی ( طرح جامع توسعه صنعتی مسکن هستیم ) ، فاقد ضوابط و معیارهای طراحی و تولید صنعتی هستیم و لذا ، اجماع لازم نزد دست اندرکاران تولید صنعتی وجود ندارند  .

در ادامه این نشست خبری، جعفر قرائتی ستوده، دبیر انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با تاکید بر اینکه باید نگاه مسوولان ،سازندگان و همچنین بهره برداران ساختمان نسبت به روشهای تولید مسکن تغییر کند وی گفت: صنعتی سازی مسکن در بردارنده مفهومی است که بر اساس آن تمامی فرآیند تولید مسکن شامل طراحی،تولید و اجرا باید نخست مدیریت یکپارچه به صورت صنعتی تعقیب شود .

ساخت پنجاه هزار واحد مسکونی نقطه آغاز است

وی با بیان اینکه طرح های عظیم تولید انبوه مسکن نظیر مسکن مهر ، اقدام ملی و طرح نهضت ملی مسکن از پتانسیل بالایی برخودار هستند که زمنیه ساز تغییر روشهای تولید مسکن باشند وی اذعان داشت: برخی تصور می کنند که موانعی نظیر کمبود کارخانجات و تجهیزات تولید صنعتی و همچنین پیش بینی گرانی روشهای صنعتی چالشهایی هستند که امکان تولید صنعتی مسکن را سلب می کنند این در حالی است که با ظرفیتهای فعلی ،کاملا شرایط برای صنعتی سازی فراهم است.

قرائتی ستوده همچنین با یادآوری این مطلب که ساخت پنجاه هزار واحد مسکونی صنعتی در طرح نهضت ملی مسکن می تواند نقطه عطفی برای توسعه روشهای صنعتی ساخت مسکن باشد . وی گفت: هر چند که در طرح مسکن مهر،دولت با ارایه تسهیلات تشویقی ، حمایت خود را از صنعتی سازی مسکن به عمل آورد ،اما با توجه به برداشت سطحی بعضی از تصمیم گیران از موضوع صنعتی سازی، در نهایت مطابق انتظارها، صنعتی سازی در کشور نهادینه نشد. تولید صنعتی مسکن نیازمند تحول بنیادی در فرایند طراحی و تولید است .

برداشت مسوولان نسبت به صنعتی سازی عمیقتر شده است

وی گفت: اما در طرح نهضت ملی مسکن،به نظر می رسد که برداشت مسوولان از صنعتی سازی نسبت به گذشته پخته تر شده است و امیدواریم که با حمایت های همه جانبه ، در نهایت نهضت ملی مسکن به بزنگاه ترویج صنعتی سازی در حوزه مسکن مبدل شود.

دبیر انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان خاطر نشان ساخت: این انجمن به دنبال تدوین طرح جامع صنعتی سازی است و قطعا تهیه این طرح می تواند به عنوان نقشه راه صنعتی سازی مسکن باشد و با الهام از آن شاهد دگرگونی عظیمی در روشهای تولید صنعتی ساختمان باشیم.

قرائتی ستوده همچنین با برشمردن مزایای صنعتی سازی که به گفته وی با سریع سازی ، انبوه سازی ، مقاوم سازی و ارزان سازی مسکن همراه است گفت: با توجه به نامعادله تولید مسکن و با در نظر گرفتن اینکه تولید سنتی سبب هدر رفت سرمایه های ملی است ، دولت باید در جایگاه سیاست گذار در زمینه ترویج روشهای صنعتی سازی تسهیل گری کند و با مکانیزمهای تشویقی ،تمهیداتی را فراهم کند که سازندگان به سمت روشهای صنعتی سازی گرایش پیدا کنند.

هشدار نسبت به فرصت سوزی در طرح نهضت ملی مسکن

وی گفت: نباید نگاه مسوولان به طرح نهضت ملی مسکن یکجانبه باشد بلکه از این ظرفیت عظیم باید در جهات مختلف بهره گرفته شود و نباید در اجرای این طرح همانند طرح مسکن مهر دچار فرصت سوزی شویم ، بلکه باید از این طرح نهایت استفاده را برای تحول در روشهای ساخت داشته باشیم .

این فعال صنعت ساختمان در پایان افزود: تفاهم نامه انجمن برای اجرای پنجاه هزار واحد از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن ،هر چند که شروعی خوب و دلگرم کننده برای نهادینه کردن صنعتی سازی است . اما ، این آغاز راه است وامیدواریم که دولت با تسهیل گری،سهم صنعتی سازی در پروژه نهضت ملی مسکن را به افزایش دهد و کارنامه موفقی در این زمینه از خود به جای بگذارد.

اعلام آمادگی انجمن برای تبادل تجربیات در امر صنعتی سازی

وی گفت: انجمن متبوع ما آماده است که تمامی تجربیات خود در حوزه صنعتی سازی،روشهای ساخت و سازوکارهای اجرایی را در اختیار متولیان امر قرار دهد و امیدواریم که رفته رفته سنتی سازی جای خود را به صنعتی سازی دهد و ساختمانهای ما همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته با دوام و با کیفیت ساخته شوند.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا