دیدگاهصنایع ساختمانیمجله خبری

لزوم بهره‌گیری از تجارب شرکت مپسا در حوزه صنعتی‌سازی در طرح نهضت ملی مسکن

مهندس ابوالفضل رحمتی در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین  به بیان توضیحاتی درباره تکالیف شرکت مپسا برای توسعه صنعتی سازی در ساخت وسازها پرداخت و گفت: بر اساس قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور،شرکت مپسا مکلف شده است که سهم صنعتی سازی را در ساخت وسازها به 25 درصد برساند .در همین راستا این شرکت ،شهر جدید پرند را به عنوان مرکز اجرای پایلوت صنعتی سازی انتخاب کرد و در فاز سوم این شهر،هزار و 182 واحد صنعتی و در فاز پنجم نیز پروژه 5هزار و پانصد واحدی را آغاز به کار کرد.در فاز سوم این شرکت هفت نوع فناوری و در فاز پنجم نیز نه نوع فناوری در مقیاس انبوه اجرایی شد.

وی به تشریح مزایای روشهای صنعتی در قیاس با روشهای سنتی ساخت پرداخت و خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه در حال حاضر در حوزه مسکن شکاف عمیقی بین عرضه و تقاضای مسکن ایجاد شده است برای حل بحران مسکن ،قطعا روشهای سنتی و معمول ساخت به هیچ وجه پاسخگو نخواهد بود و لازم است که از روشهای صنعتی برای جبران کسری و عقب ماندگی در حوزه تولید مسکن بهره بگیریم.

مسوول طرح و برنامه شرکت مدیریت پروژه های ساختمانی ایران در ادامه بر لزوم بهره گیری از تجارب شرکت مپسا در حوزه صنعتی سازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد و یادآور شد: قرار است که بین پنجاه الی صد هزار از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن از طریق شرکت مپسا و در قالب روشهای صنعتی سازی اجرایی شود و برای تحقق این امر مکاتبات و جلساتی را با مسوولان ذی ربط در وزارتخانه راه و شهرسازی برگزار کرده ایم.

رحمتی اجرای پروژه پایلوت صنعتی سازی در شهر جدید پرند را به فرصتی برای عبور از آزمون و خطاهای صنعتی سازی و رفع نقاط ضعف این روشها دانست و افزود: پروژه پایلوت صنعتی سازی در شهر جدید پرند دارای یک سیر تکاملی بود .به عنوان مثال نواقصی که در فاز سوم این پروژه وجود داشت در فاز پنجم کاملا رفع شد .

وی با بیان اینکه تمامی مشکلات مربوطه در این زمینه به صورت یک کتاب جامع مستند سازی شده است و به عنوان یک نقشه راه می تواند در طرح نهضت ملی مسکن مد نظر قرار گرفته شود تصریح کرد: در محتوای این کتاب چهار فناوری مستندسازی شده است و مشکلات آنها در زمان اجرا و در بخشهای مختلف شامل معماری،سازه و تاسیسات به صورت کامل تشریح شده است و این مستندات می تواند ملاک عمل پیمانکاران باشد و مانع از تکرار خطاها شود.

مسوول طرح و برنامه شرکت مدیریت پروژه های ساختمانی ایران در عین حال عنوان کرد:با توجه به اینکه شرکت مپسا به عنوان قایم شرکت وزارتخانه راه و شهرسازی در شهر جدید پرند ،متولی اجرای پروژه پنج هزار واحدی صنعتی سازی بوده است نسبت به نواقص و مشکلات مربوط به صنعتی سازی در ابعاد مختلف شامل پروسه ساخت،جانمایی، ،تحویل ها واحدها اشراف کامل پیدا کرده است و استفاده از این تجارب می تواند ضامن اجرای موفق صنعتی سازی در طرح نهضت ملی مسکن باشد.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا