راه و شهرسازیمجله خبری

توافق وزارت راه با سازندگان نهضت ملی مسکن/ ساخت واحدها با حداقل قیمت انجام می‌شود

به گزارش ساختمان آنلاین:  محمود محمودزاده با اشاره به برنامه اجرایی نهضت ملی مسکن در چارچوب مقررات قانون جهش تولید، تدوین شده است، اظهار کرد: این برنامه از گام نخست، مشتمل بر نیازسنجی مسکن و زمین (با استفاده از شاخص‌­های سکونتی، جمعیتی، اقلیمی و…) تا مرحله پایانی که تکمیل و تحویل واحد مسکونی به متقاضیان است، به جزئیات مورد مطالعه قرار گرفته و تدوین شده است.

وی تصریح کرد: در چارچوب اجرای این برنامه و به منظور حداقل کردن هزینه تامین مسکن برای گروه­‌های هدف، زمین که مهمترین و گران‌قیمت­‌ترین نهاده تولید است.

وی ادامه داد: با هزینه حداقلی و در قالب اجاره بلند مدت 99 ساله به متقاضیان تخصیص داده شده، همچنین بخش قابل ملاحظه­‌ای از هزینه احداث در قالب تسهیلات بانکی بدون نیاز به سپرده‌­گذاری تامین شده است. سقف تسهیلات در شهر تهران 450 میلیون تومان، کلان شهرها 400 میلیون تومان، مراکز استان­ها 350 میلیون تومان و سایر شهرها 300میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: به‌علاوه هزینه ساخت با قیمت و تعدیل حداقلی با سازندگان توافق شده و تا حدود زیادی افزایش‌­های ناشی از هزینه احداث در طول دوره اجرا را کنترل کرده است. علاوه بر موارد فوق، پرداخت یارانه نرخ سود تسهیلات، تخفیف در هزینه صدور پروانه و عوارض شهرداری، انشعابات و نظام مهندسی با سازوکارهای خاص مربوط به خود طراحی شده و کلیات آن مورد توافق دستگاه‌­های ذیربط قرار گرفته که در صورت تامین منابع از سوی دولت برای گروه‌­های هدف مبتنی بر برنامه اجرایی اعمال خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: جمیع موارد فوق منجر به کاهش قابل ملاحظه هزینه تامین مسکن برای خانوارهای واجد شرایط شده و دوره انتظار دسترسی به مسکن را که در شرایط عادی بازار بیش از 50 سال به درازا می­‌کشد، به حدود 5 سال کاهش می­‌دهد.

وی با بیان این‌که طرح نهضت ملی مسکن در دو قالب ملکی و اجاره‌­ای برنامه‌­ریزی شده است، گفت: علاوه بر تامین مسکن ملکی، فرایند اجاره­‌داری حرفه­‌ای را در کشور پایه‌گذاری کرده و برای تامین مسکن اقشار کم‌­درآمد جامعه که به هیچ عنوان امکان دستیابی به مسکن ملکی را ندارند، چاره‌­اندیشی کرده است. لازم به اشاره است که این برنامه دارای ابعاد بسیار گسترده اعم از ثبت نام و پالایش متقاضیان، تامین زمین، تامین منابع مالی، انعقاد قرارداد ساخت و مدیریت اجرا، مدیریت وجوه متقاضیان، تامین خدمات زیربنایی و روبنایی و… است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا