دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

بازماندگان دولت روحانی در وزارت راه،نهضت ملی مسکن را به بیراهه می‌برند

به گزارش خبرنگار  ساختمان آنلاین صبح امروز،رییس کمیسیون عمران در گفتگو با خبرگزاری ها اعلام کرد: من چندبار به وزیر راه گفتم که اگر می‌خواهید مسکن بسازید، شما باید یک جانشین در مسکن داشته باشید، الان وزیر یک جانشین در حوزه حمل و نقل دارد یعنی همه واحدهای مربوط به حمل و نقل در یک چارت ذیل آن جانشین هستند؛ گفتم یک جانشین هم در حوزه مسکن داشته باشد و یک قرارگاه تعریف کند و همه این معاونت‌هایی که مربوط به مسکن می‌شود، بیاید در قرارگاه قرار بگیرند اما این کار نمی‌شود و هرکسی هم کار خودش را انجام می‌دهد. برخی اوقات باهمدیگر درگیر هستند مثلا شهر جدید می‌خواهد یک اقدامی را انجام دهد و شورای عالی شهرسازی مخالفت می‌کند، این‌ها باعث می‌شود که روال کار، آن سرعتی که انتظار داریم نداشته باشد، حتما باید یک قرارگاه مسکن در وزارت راه و شهرسازی باشد.

رضایی کوچی خاطرنشان کرد: حتما باید وزیر یک قائم مقام در حوزه مسکن داشته باشد تا بتواند همه معاونت‌های مربوط به حوزه مسکن را ذیل خودش بیاورد و همه‌شان را در یک مسیر هدایت کند، به همین خاطر است که ما در ساخت مسکن از آنچه که می‌خواستیم، عقب هستیم، اکنون ۶ ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن گذشته و تا شهریور ماه باید یک میلیون مسکن تحویل داده شود در حالیکه ۴۰ درصد از ۱ میلیون پیشرفت داریم و فاصله خیلی زیاد است. اگر این روال ادامه پیدا کند به نظر من در ۴ سال، ۴ میلیون واحد ساخته نمی‌شود.

آرمان اصلی دولت سیزدهم تولید چهار میلیون مسکن است

مهیار فرنیا در این زمینه در گفتگو با ساختمان آنلاین اظهار داشت: اصولا هر دولتی پس از روی کارآمدن یک شعارمشخص نظیر گفت وگوی تمدنها،سازندگی و .. را به عنوان بزرگترین دغدغه و آرمان اصلی دولتش مطرح می کند و سپس تمام اهتمام خود را برای عملیاتی کردن آن شعار به کار می بندد.

وی گفت: دولت سیزدهم هم از همان ابتدا وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را به عنوان اصلی ترین شعار خود مطرح کرده است و وعده داده است که مشکل مسکن را از این طریق تا حدی حل خواهد کرد.

فرنیا تاکید کرد: در چنین شرایطی بدون شک عملیاتی کردن این شعار محوری،بسیار حیاتی است چرا که یکی از شاخص های سنجش کارنامه کاری این دولت خواهد بود که نقش کلیدی در افزایش نارضایتی یا جلب رضایت مردمی از این دولت را خواهد داشت.

وی گفت: بنابراین بکارگیری افراد توانمند و کلیدی در وزارتخانه راه و شهرسازی برای عملیاتی کردن این شعار بسیار مهم است.

رئیس انجمن صنفی مهندسان مشاور و طراح ناظر استان تهران ادامه داد: ساخت مسکن به عناصر مختلفی بستگی دارد که از جمله مهمترین آن تامین زمین و سپس بسترسازی و سیاست گذاری های درست برای ساخت و تولید مسکن است.

موفقیت وزیر راه در تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن

وی تاکید کرد: در بحث تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن،خوشبختانه به دلیل توانمندی وزیر راه در زمینه رایزنی با دستگاه های ذی ربط می توان گفت تقریبا اتفاق مثبتی رخ داده است .

فرنیا با یادآوری این موضوع که توقع نداریم معاونت مسکن و ساختمان در نهضت ملی مسکن ساخت و ساز کند ادامه داد: اما بدون شک فراهم کردن بسترها و نیز تدوین برنامه های دقیق و سیاست گذاری برای چگونگی ساخت و ساز سبب می شود که زمینه برای علمیاتی کردن اجرای طرح نهضت ملی مسکن فراهم شود.

وی اظهارداشت : در این بخش ضعف این معاونت کاملا آشکار است و اتفاقا همین مساله سبب شده است که ریاست کمیسیون عمران نیز این ضعف را مشاهده کند و البته انتقاد خود را در ادبیاتی دوستانه و در قالب توصیه تعیین جانشین وزیر راه در حوزه مسکن ارایه دهد.

فرنیا با یادآوری این موضوع که قرارگیری فردی توانمند و متخصص در راس معاونت مسکن و ساختمان سبب خواهد شد که این معاونت نقش محوری خود را در تحقق طرح نهضت ملی مسکن به خوبی ایفا کند تصریح کرد: در حال حاضر سکاندار معاونت مسکن و ساختمان فردی است که از مدیران بازمانده دولت روحانی است ، این در حالی است که نگاه دولت سیزدهم با دولت قبل به حوزه مسکن کاملا متفاوت است .

بیم وزیر از تبعات جابه جایی مدیران در وزارت راه

رئیس انجمن صنفی مهندسان مشاور و طراح ناظر استان تهران همچنین به گمانه زنی درباره دلایل عدم جابه جایی مدیران در بدنه وزارت راه پرداخت و اذعان داشت : احتمال آن می رود که وزیر راه از بیم ایجاد وقفه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن،در جابه جایی افراد با احتیاط عمل کند ،اما بکارگیری افراد متخصص و توانمند سبب خواهد شد که اهداف ریاست جمهوری در حوزه مسکن با سرعت بیشتری عملیاتی شود.

فرنیا همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود حذف ناگهانی بالغ بر سه میلیون و سیصد هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن را اقدامی کاملا نادرست دانست و گفت: معاونت مسکن و ساختمان با افتخار از حذف سه میلیون متقاضی طرح نهضت ملی مسکن به بهانه غیر واجد شرایط بودن خبر داده ،و اگر چه پالایش و تعیین ضوابط برای احراز صلاحیت متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن امری ضروری و بر اساس قوانین است اما قطعا متقاضیانی که توسط این معاونت حذف شده اند، معضل مسکن داشته اند و اگر مدیری کارآمد در این وزارتخانه فعالیت می کرد با انعطاف پذیری و پیش بینی تمهیدات قانونی،فرصت خانه دار شدن برای عموم متقاضیان را فراهم می کرد.

وی گفت: از یک طرف شعار ازدواج جوانان و فرزند آوری از سوی مسوولان سرداده می شود اما از سوی دیگر شرایط برای تشکیل خانواده که مهمترین آن مسکن است ایجاد نمی شود .

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا