بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

انتقاد از قیمت‌گذاری‌های دستوری در طرح نهضت ملی مسکن/مردم به دردسر خواهند افتاد

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین ،موضوع قیمت گذاری طرح نهضت ملی مسکن این روزها به یکی از حواشی این طرح تبدیل شده است که با انتقادهای بیشماری از سوی تولید کنندگان حوزه مسکن مواجه شده است.

فرشید پورحاجت،فعال حوزه تولید مسکن در این زمینه در گفت وگو با خبرنگار ساختمان آنلاین اظهار داشت: هزینه ساخت هر مربع واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن به صورت میانگین حدود متر مربعی هفت میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی تاکنون به صورت رسمی هزینه ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن را بیان نکرده است خاطرنشان ساخت: نرخ های اعلام شده برای هزینه ساخت مسکن،ارقامی است که به صورت جسته و گریخته و بر اساس گمانه زنی ها استخراج شده است،این در حالی است که وزرات راه هنوز به صورت رسمی هزینه ساخت طرح نهضت ملی‌مسکن برای سال جاری را اعلام نکرده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از قیمت گذاری های غیرکارشناسی در طرح نهضت ملی‌مسکن گفت: با توجه به افزایش نهاده های تولید در سال جاری،هزینه ساخت مسکن در هر مترمربع برای طرح نهضت ملی مسکن به صورت میانگین متری هفت میلیون تومان است و هر فردی که رقمی پایین تر از این عدد اعلام می کند یا دستش در حوزه ساخت و ساز نیست و یا فاقد دانش و تخصص در حوزه مسکن و اقتصاد است.

پورحاجت اعلام کرد: رقم مذکور چه از لحاظ فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه و چه از لحاظ بازار مسکن کاملا مبتنی بر واقعیت ها است و ممکن است افرادی برای ایجاد دلخوشی بین مردم عددی کمتر از این نرخ را اعلام کنند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان همچنین گفت: ممکن است افرادی فاقد اطلاعات فنی در حوزه مسکن یا افرادی که قصد سنگ اندازی در برنامه های دولت در بخش مسکن دارند،اقدام به نرخ گذاری های غیرکارشناسی در این زمینه کنند.

این کارشناس مسکن اعلام کرد: اما ما به عنوان تولیدکنندگان تخصصی حوزه مسکن بر این باوریم هر انبوه سازی اعلام کند که حاضر است با قیمت های غیرکارشناسی و به دور از واقعیت در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت کند ،هم برای دولت و هم برای مردم دردسر ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هنوز به صورت رسمی کار گسترده ای در طرح نهضت ملی مسکن صورت نگرفته است.در برنامه تلویزیونی شامگاه گذشته نیز بخش خصوصی اعلام کرده که برای ساخت بیست هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن تفاهم شده است که از این رقم فقط برای 3500 واحد مسکونی در تهران تفاهم شده است که این بدان معنا است که 16هزار و 500 واحد مسکونی باقی مانده تعیین تکلیف نشده است.

وی گفت: از زمان مطرح شدن طرح نهضت ملی مسکن ،وزیر راه و شهرسازی تنها یک بار با فعالان بخش خصوصی در حوزه مسکن در آبان ماه سال گذشته جلسه ای برگزار کرده است و بعد ازآن هیچ جلسه ای برگزار نشده است .

پورحاجت اذعان داشت: این در حالی است که با توجه به گستردگی حجم کار در طرح نهضت ملی مسکن باید انسجام و همگرایی بین بخش خصوصی و دولت ایجاد شود.

این فعال حوزه مسکن گفت: اگر دولت می خواهد سیاست های خود در حوزه مسکن را علمی کند باید از تجارب طرح مسکن مهر حتما استفاده کند و درآن دوره هم به دلیل تعامل مطلوب بین بخش خصوصی و دولت،هزاران واحد مسکونی ساخته شد.

وی در پایان تاکید کرد: باتوجه به حواشی مربوط به نرخ گذاری طرح نهضت ملی مسکن،لازم است که مسوولان وزارت راه وشهرسازی مبانی قیمت گذاری خود را اعلام کنند تا به یک نقطه مشترک و تفاهم در این زمینه با بخش خصوصی برسند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا