راه و شهرسازیمجله خبری

سکوت معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد در خصوص تامین مالی نهضت مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  در حالی که دولت سیزدهم از ابتدای کار خود بر روی ساخت سالانه یک میلیون مسکن در سال تاکید داشت که در حال حاضر اقدامات موثری در این خصوص انجام نشده است. ساخت سالانه یک میلیون مسکن با دو چالش مهم رو به رو است.یک چالش تامین مالی ساخت مسکن و چالش دیگر تامین زمین‌های مورد نیاز برای ساخت مسکن است. وزارت مسکن اعلام کرده بود که 70 درصد زمین‌های مورد نیاز برای آغاز پروژه‌های نهضت مسکن از محل دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی تامین شده است.

با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه گرفت سایر دستگاه‌های اجرایی کشور که زمین در اختیار دارند چندان مشارکتی در این حوزه نداشته‌اند و در مقابل واگذاری زمین‌های خود برای ساخت مسکن مقاومت می‌کنند. البته گفته شده که زمین‌های مورد نیاز در چند استان نظیر استان همدان، اردبیل، اصفهان و خراسان شمالی تامین شده است.

در نتیجه شاید بتوان گفت که چالش اساسی‌تر در این حوزه تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن است که باید از سوی دولت مورد توجه قرار بگیرد. اما تا اکنون برنامه مشخص و پایداری برای این تامین مالی ارائه نشده است.

وزارت اقتصاد به عنوان یکی مهم‌ترین وزارتخانه دولت در حوزه تامین مالی شناخته می‌شود این در حالی است که سید عباس حسینی معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد در پاسخ به سوالی در خصوص شیوه تامین مالی نهضت ملی مسکن پاسخ روشنی نداد و تنها در بخشی از گزارش خود به سهم مسکن از کل تسهیلات حوزه بانکی اشاره کرد.

با توجه به اینکه شاهد کمبود مسکن در کشور هستیم و دولت سیزدهم نیز ساخت مسکن را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود مطرح کرده است، این انتظار وجود دارد که وزارت اقتصاد و به خصوص معاونت بانک و بیمه این وزارتخانه برنامه‌های خود را در جهت تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن به صورت شفاف اعلام کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا