راه و شهرسازیمجله خبری

تلاش برای تامین زمین نهضت مسکن در رودهن، بومهن و دماوند

به گزارش ساختمان آنلاین: نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر از مجموع ۱۸۰ هزار نفر متقاضیان طرح نهضت مسکن شهرستان‌های استان تهران در رودهن، بومهن و دماوند متقاضی دریافت مسکن هستند. به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی برای تامین زمین در محدوده شرق استان تهران دچار چالش شده است. در این زمینه بنیاد مسکن و اداره کل راه و شهرسازی استان در جلسات مشترک به دنبال رفع این مشکل هستند. البته ساکنان شهر تهران مشمول دریافت مسکن در شهرهای مذکور نیستند.

غلامرضا صالحی مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران با اشاره به آمار فوق و یادآوری این مطلب که طرح اقدام ملی  در طرح نهضت ملی مسکن ادغام شده، به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته است: از واحدهای مسکونی آغاز شده ۱۲۰۰ واحد در دماوند شروع شده که ۷۰۰ واحد آن دارای پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد و مابقی نیز در ۵ هکتار اراضی پیشرفت ۱۰ درصدی دارد.

به گفته وی، پالایش حدود ۱۸۰ هزار نفر متقاضیان استان تهران در طرح نهضت ملی مسکن در حال انجام است که بعد از بررسی نهایی، نتیجه اعلام خواهد شد.

درخصوص این موضوع که آیا متقاضیان نهضت ملی مسکن ساکن در شهر تهران مشمول دریافت واحد در شهرهای رودهن، بومهن و دماوند هستند یا خیر، قبلا بارها خلیل محبت‌خواه ـ مدیرکل راه و شهرسازی ـ اعلام کرده که این امکان وجود ندارد. متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهر تهران صرفا مجاز به انتخاب شهرهای پرند، هشتگرد، ایوانکی، پاکدشت و رباط کریم هستند.

در صورتی که شهر خود را اشتباه انتخاب کرده‌اید و تا پایان مهلت ثبت نام در ۲۹ اسفند سال گذشته آن را اصلاح نکرده‌اید احتمالا در آینده نزدیک این امکان فراهم می‌شود. چند روز قبل محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ گفت که برای آن دسته از متقاضیان نهضت ملی مسکن که اطلاعات خود را به صورت ناقص در سامانه وارد کرده‌اند یا در ثبت مشخصات اشتباه داشته‌اند، مدت زمانی را به منظور ویرایش در نظر خواهیم گرفت که متعاقبا اعلام می‌شود.

نهضت ملی مسکن در یک نگاه

بنابراین گزارش، قانون جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) مصوب ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم محسوب می‌شود. دولت با تلفیق دو طرح «نهضت ملی مسکن» و «اقدام ملی مسکن» قصد دارد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال احداث کند. بانک‌ها موظف شده‌اند سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهند.

طبق آخرین آماری که محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ ارایه داده تا روز ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰ تعداد ۵۳۴ هزار واحد در قالب اقدام ملی و ۳۳۰ هزار واحد در قالب نهضت ملی مسکن، مجموعا ۸۶۴ هزار واحد یا تکمیل شده یا آماده عملیات اجرایی است. گفته می‌شود تاکنون حدود ۴۰ هزار واحد در دو طرح مذکور افتتاح شده است. بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد هم زمین تامین شده است. مجموعا در دو طرح حمایتی نهضت ملی مسکن و اقدام ملی بیش از  ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تاکنون ثبت نام کرده‌اند.

وام این واحدها در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، دیگر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون، مراکز استانها ۳۵۰ میلیون، سایر مناطق شهری ۳۰۰ میلیون و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حداکثر ۱۸ درصد تعیین شده است. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴.۵ میلیون تومان خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا