دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

بخش‌نامه عباس آخوندی درباره نظام مهندسی باید اجرایی شود/لزوم ورود مجلس به معضل صوری‌کاری و امضاء‌فروشی

اخیرا یکی از فعالان حوزه نظام مهندسی که سابقه عضویت در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی دارد با طرح انتقاد نسبت به عدم رعایت قانون مجری ذی صلاح اعلام کرد که 90 درصد از ساختمانها فاقد مجریان ذی صلاح هستند و تاکید کرد برای اثبات ادعایش در نظر دارد به صورت تصادفی از ده ساختمان در حال ساخت با حضور خبرنگاران بازدید کند تا این موضوع را به اثبات برساند.

حمیدرضا صارمی در واکنش به این موضوع در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین اظهار داشت: طی سالهای گذشته به دلیل عدم شناخت کافی از صنعت ساختمان اقدامات مختلفی به صورت قانونی پیاده سازی شده که صرفا سبب امضاء فروشی و صوری گری در صنعت ساختمان شده است.

وی گفت: .بر اساس مطالعه ای که دانشگاه تربیت مدرس انجام داده است ،در یک طرح پژوهشی ،بازدیدهای میدانی از کارگاه های ساختمانی صورت گرفته است که مشخص شده هفتاد الی هشتاد درصد مجریان در زمان بازدید در فرآیند اجرای کار حضور نداشته اند.

صارمی تاکید کرد: همچنین یکی از نهادهایی که در منطقه 22 اقدام به ساخت وساز می کند می گوید پول درشتی به سازمان نظام مهندسی پرداخت کرده اند و پس از بررسی دوربین ها مشخص شده است که مهندس مجری حتی یکبار هم در فرآِیند احداث ساختمان حاضر نشده است.

وی با اشاره به لزوم مداخله مجلس برای مبارزه با معضلات مربوط به صوری گری در صنعت ساختمان گفت: وقتی شرکتی بر اساس قانون پروانه صلاحیت انبوه سازی دریافت می کند نباید عملکرد او به صورت روزانه مورد رصد و پایش قرار گیرد چرا که اعطای پروانه انبوه سازی به منزله صلاحیت این شرکت برای انجام انبوه سازی و ساخت و ساز است.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: الحاقیاتی که تحت عنوان بیمه تامین اجتماعی ،نظام مهندسی ،نما و…به پرونده های ساختمانی چسابنده شده است باید از پروانه های ساختمانی جدا شوند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال قانونگذار باید کارفرمایان را ملزم کند که اگر از کارگر برای اجرای پروژه هایشان استفاده می کنند ،ملزم به پرداخت بیمه آنها نیز هستند. این درحالی است که این سازمان کارفرما را ملزم می کند که در ابتدای صدور پروانه ساختمانی،مبلغ هنگفتی را برای بیمه پرداخت کند.

صارمی افزود:.اقدامات سازمان نظام مهندسی و تامین اجتماعی سبب شده است که امروز پروانه های ساختمانی نسبت به سال 90 یک ششم شود یعنی سال 32،1390 هزار پروانه ساختمانی صادر شده است ،اما این آمار در حال حاضر به پنج هزار و دویست فقره کاهش پیدا کرده است.

معاون شهردار تهران خاطر نشان ساخت: به طور کلی اقدامات سازمانهای مرتبط با حوزه ساخت و ساز سبب شده است که بسیاری از سازندگان رغبتی برای انجام ساخت و ساز نداشته باشند.به عنوان مثال سازنده ای که در منطقه بیست تهران ساخت و ساز کرده ،عوارضی که به شهرداری ،نظام مهندسی و تامین اجتماعی پرداخت کرده به ترتیب یازده میلیارد تومان 9 میلیارد تومان و 13 میلیارد تومان بوده است. برای سازنده کوه پول وجود ندارد و بنابراین ترجیح می دهد که ساخت و ساز نکند.

صارمی اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی باید به یک جمع بندی برسد که همانند سازمانهای نظام مهندسی سایر کشورها ،وقتی شرکتی پروانه صلاحیت انبوه سازی دریافت می کند این پروانه معتبر باشد و نیاز به پایش عملکرد توسط عناصر بیرونی را نداشته باشد.

وی عنوان کرد: مصوبه آقای عباس آخوندی درباره نظام مهندسی تنها کار مثبت ایشان بود که متاسفانه بر زمین مانده است ولی باید اجرایی شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا