بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

ملاک سازندگان مسکن؛ارزانی است نه کیفیت

به گزارش ساختمان آنلاین:   کریم منجزی درباره وضعیت بازار تیرچه بلوک در اهواز اظهار کرد: بازار به علت کاهش تقاضا راکد است و عرضه و تقاضا بستگی به ساخت و ساز دارد. اگر ساخت و ساز زیاد باشد، تقاضا نیز افزایش پیدا می‌کند و اگر ساخت و ساز کم باشد، تقاضا نیز کاهش پیدا می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر به علت کاهش ساخت و ساز، تقاضا نیز برای تیرچه بلوک پایین است. اگر در سال گذشته تقاضای هزار پروانه ساختمان داشته‌ایم، در حال حاضر تنها ۱۰۰ عدد پروانه برای ساخت و ساز داریم و شهرداری نیز در این زمینه با کاهش تقاضا روبه‌رو است.

منجزی تصریح کرد: قیمت تیرچه بلوک بستگی به قیمت مصالح اعم از سیمان و میلگرد دارد و اگر این دو کالا، دستخوش تغییرات نشوند، قیمت‌ها نیز تغییر نمی‌کند و اگر قیمت سیمان و میلگرد کاهش یابد و به قیمت سابق بازگردد، حتی احتمال کاهش قیمت تیرچه بلوک نیز وجود دارد.

وی در خصوص نرخ‌گذاری تیرچه و بلوک عنوان کرد: کارگاه‌های تیرچه و بلوک به نرخی که توسط اتحادیه‌ تعیین می‌شود، عمل می‌کنند. ما در بحث استانداردسازی، واحدهای تولیدی خود را استاندارد کرده‌ایم اما متاسفانه مالکان و خریداران به دلیل صرفه‌جویی مالی خود، تمایل زیادی در استفاده از محصول استاندارد تیرچه و بلوک ندارند.

رییس اتحادیه تیرچه و بلوک اهواز با بیان اینکه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کارگاه تولیدی تیرچه بلوک در اهواز وجود دارد، اظهار کرد: تیرچه و بلوک به فراوانی در بازار وجود دارد و هیچ کمبودی نداریم اما افزایش قیمت مصالح ساختمانی شامل سیمان، شن، ماسه و میلگرد در بازار بر قیمت تیرچه بلوک نیز تاثیر گذاشته و سبب افزایش قیمت آن شده است.

وی با بیان اینکه توانایی برخورد مستقیم با تخلفات صورت گرفته از سوی مالکان، اجراکاران و قالب‌بندان را نداریم، بیان کرد: کارشناسان و بازرسان اتحادیه به عنوان یک نهاد نظارتی، توانایی تشخیص تیرچه و بلوک غیر استاندارد را دارند اما مالکان و سازندگان مسکن، تنها قیمت برای آن‌ها مهم است و اهمیتی به کیفیت تیرچه بلوک نمی‌دهند و بسیاری از تیرچه بلوک‌هایی که در ساختمان‌سازی‌ها استفاده می‌شود، فاقد استاندارد است و ما تنها می‌توانیم این تخلفات را به نظام مهندسی انعکاس دهیم.

منجزی با اشاره به تخلفاتی که در ساخت و سازها رخ می‌دهد، افزود: استاندارد نحوه نصب تیرچه‌ها در ساختمان‌ها رعایت نمی‌شود و این مساله سبب پایین آمدن عمر ساختمان می‌شود. البته به این صورت نیست که ساختمان فرو بریزد اما اگر در آن محل زلزله‌ای رخ دهد، ساختمان تحمل استقامت در برابر زلزله را نخواهد داشت و ریزش می‌کند. همچنین در پروژه‌های ساختمانی تیرچه بلوک، بلوک لیکا و یونولیت غیر استاندارد استفاده می‌شود که ما نمی‌توانیم آن‌ها را کنترل و یا پیگیری کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا