مجله خبریصنایع ساختمانی

پنل سازه‌های فولادی و مقررات ملی ساختمان

 پنل "سازه‌های فولادی و مقررات ملی ساختمان" با حضور حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، حامد ضیایی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی و ابوالفضل کدخدازاده مدیرعامل تسفا  برگزار شد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از  استودیو سازه‌های فولادی، حامد مانی‌فر در پنل” سازه‌های فولادی و مقررات ملی ساختمان” با اشاره به تعامل نظام مهندسی با سایر انجمن‌ها و تشکل‌ها در تدوین مقررات ملی اظهار داشت: در بحث تدوین مقررات، ماده ۳۴ مقررات ملی ساختمان برای همه دست‌اندرکاران اعم از مالکان، کارفرمایان، دستگاه‌های اجرایی دولتی و بخش خصوصی لازم‌الاجرا است.

وی افزود: در تدوین مقررات ملی ساختمان همواره تلاش بر این بوده که مسائل براساس و همگام با نیازهای روز جامعه اعم از مسائل اجتماعی، اقتصادی، امکانات اجرا و تولید مصالح مدنظر قرار گیرد تا در نهایت ساختمانی امن با صرفه اقتصادی و مشخصه مناسب برای زیست احداث شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان همچنین بیان کرد: با توجه به ماده یک قانون نظام مهندسی که قواعد، ضوابط و تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی، بخش جدایی‌ناپذیر نظام مهندسی کشور هستند، سعی شده در تدوین‌ مقررات ملی ساختمان از گروه‌های مختلفی دعوت به عمل آید؛ بنابراین رویکرد ما این است که انجمن‌های صنفی در حوزه خدمات مهندسی نقشی موثر را ایفا کنند.

مانی‌فر با بیان اینکه هدف ما حمایت از مجموعه‌های صنفی و حرفه‌ای در تدوین مقررات است گفت: قطعا مباحثی که تدوین می‌شود به نظرخواهی عمومی گذاشته می‌شود تا بتوان نظرات و پیشنهادات همه گروه‌ها را داشته باشیم.

وی با تاکید بر حضور موثر انجمن‌ها در فرآیند تدوین ‌مقررات تصریح کرد:  انجمن‌های حرفه‌ای برای اینکه بخواهند کمک کنند و حوزه کار خود را مدیریت کنند، باید طی تعامل با اعضا، نحوه تعامل را جهت‌دهی کنند تا ضمن تامین منافع انجمن، در راستای تامین‌منافع جامعه نیز قدم بردارند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان سپس با اشاره به سوابق رتبه‌بندی در دیگر انجمن‌ها گفت: به غیر از رتبه‌بندی‌هایی که در الزامات اداری وجود دارد، به نظر نمی‌رسد در دیگر اجزا این رتبه‌بندی صورت گرفته باشد، علاوه بر اینکه چه کسی باید این رتبه‌بندی را انجام دهد نیز باید بررسی شود که بهتر است این امر به صورت مشارکتی دیده شود تا نظرات تمامی ذی‌نفعان مدنظر قرار گیرد.

آمادگی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی برای تولید صنعتی مسکن

حامد ضیایی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی در ادامه این پنل در مورد نظارت بر سازه‌های فولادی اظهار داشت: مقوله منافع ملی به معنی پیگیری اقدامات مختلف جهت رضایت مردم است که در حوزه مسکن به معنای تولید مسکن باکیفیت، ایمن و اقتصادی است تا مردم از سکونت در آن حس خوبی داشته باشند که برای تحقق این منظور باید همه دست اندرکاران صنعت جمع شوند و همفکری کنند تا نتیجه اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: در قانون بهبود محیط کسب و کار، دولت موظف شده برای هر قانون و آیین نامه‌ای نظر تشکل‌های مربوطه را اخذ کند که بر این اساس  می‌توان به نتیجه مشترک رسید تا هم طراحی مناسب و مورد پسند مردم باشد و هم مسکن ارزان و اقتصادی باشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی عنوان کرد: صنعتی سازی به دنبال کاهش قیمت است و برای رفع نیاز مسکن باید به طراحی مدولار برسیم تا تیپ های مسکن به طور پیش فرض تولید انبوه داشته باشند تا قیمت پایین بیاید و مسکن تامین شود، از طرف دیگر وام های بلندمدت ارائه شود که در انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی آمادگی داریم تا در این زمینه کمک کنیم.

ضیایی سپس در مورد رتبه‌بندی انجمن سازه‌های فولادی با بیان اینکه باید ذهنیت‌ها را همگرا کنیم، گفت: رتبه‌بندی به این جهت اهمیت دارد که مشخص شود هر کدام از سازنده‌ها توانایی ساخت پروژه از نظر تناژ، کیفیت، حجم و غیره را دارند که در این زمینه تجربه رتبه‌بندی برای ساختمان و پیمانکاران را داریم و می توانیم از این روش ها کمک بگیریم، در این راستا باید به توان اجرای پروژه، سوابق و توان مالی و فنی توجه کنیم و سپس مسائل را جزئی تر کنیم و از اساتید بهره بگیریم تا به نتیجه خوب برسیم.

شناسایی ظرفیت استان‌ها از اولویت انجمن سازه‌های فولادی است

همچنین در ادامه ابوالفضل کدخدازاده مدیرعامل تسفا نیز با اشاره به نیاز شرکت‌ها به رتبه‌بندی اظهار داشت: رتبه‌بندی کمک بزرگی به مصرف‌کننده است و متاسفانه یکی از بخش‌هایی است که دچار ضعف هستیم.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات خوبی که در رابطه با انجمن سازه‌های فولادی صورت گرفت، سفرهای استانی برای شناسایی ظرفیت استان‌ها بود که همراه با اعطای نمایندگی و تشویق تولیدکنندگان سازه‌های فولادی برای ورود به انجمن و همراهی با آن و لحاظ کردن منافع اعضا بود.

کدخدازاده با اشاره به توانمندی علمی و فنی شرکت های تولیدکننده سازه های فولادی گفت: ما در انجمن و شرکت تعاونی تسفا این آمادگی را داریم که طرف مشورت و همفکری وزارت راه و شهرسازی در زمینه بازنگری مقررات ملی ساختمان باشیم چرا که همه اعضای ما حضوری میدانی در پروژه های سازه فولادی دارند و به دلیل تجارب خوبی که در زمینه صادرات دارند می توانند به رفع نقایص و چالش های مقررات ملی از جمله مبحث دهم کمک کنند.

شایان ذکر است این پنل در استودیو سازه های فولادی با همکاری تسفا و محتواک از تاریخ 20 تا 22 آذرماه در هتل المپیک برگزار شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا