راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

استاندارهمدان: از ظرفیت خیران برای مقاوم‌سازی مسکن روستایی استفاده شود

به گزارش ساختمان آنلاین: علیرضا قاسمی فرزاد روز یکشنبه در دیدار با مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با گرامیداشت ۲۱ فروردین سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهه حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) افزود: امام راحل (ره) یادگاری های ارزشمندی را در کشور باقی گذاشتند که توجه به محرومان در حوزه معیشت و مسکن موجب شکل گیری ۲ نهاد مقدس کمیته امداد امام خمینی(ره) و حساب ۱۰۰ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای مستضعفان شد.

وی اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از بنیادهایی است که از نخستین روزهای شکل گیری در مسیر تعیین شده حرکت کرده و همواره در راستای تحقق اهداف گام های ارزشمندی برداشته است.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تجربه خوبی در این حوزه دارد و امیدواریم با این تجارب ارزنده، در راه رشد و تعالی اهداف بنیاد استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش های مختلف حضوری موثر و پرتوان دارد، خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها و روستاهای استان همدان اقدامات خوبی در حوزه مسکن شهری و روستایی شکل گرفته و باید این روند تداوم داشته باشد.

استاندار همدان ادامه داد: مقاوم سازی واحدهای روستایی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و باید تلاش کنیم به بهسازی مسکن روستایی بافت سنتی روستاهای استان را حفظ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید روستاها را به شهرهای کوچک تبدیل کرد، افزود: تبدیل روستاها به شهر موجب مصرف گرایی و در پی آن افزایش آسیب ها جبران ناپذیر می شود.

قاسمی فرزاد گفت: طرح ایجاد واحدهای مسکونی مقاوم و اجرای طرح های مسکن معیشت محور و حفظ بافت سنتی روستاها مهمترین اولویت بنیاد مسکن استان همدان است.

وی اظهار داشت: توسعه شغل‌های روستایی و راه اندازی کسب و کارهای خانگی روستایی در زمینه صنایع دستی و پرورش طیور اهمیت ویژه ای در حفظ جمعیت روستایی دارد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه امسال ساخت و ساز در روستاها باید بر اساس اصول مهندسی و قانون باشد، تاکید کرد: با توجه به سیل خیز و زلزله خیز بودن منطقه، باید طرح‌های عمرانی برنامه ریزی و بافت روستایی حفظ شود.

وی تصریح کرد: استفاده از سنگ فرش‌های طرح سنتی و استفاده از نمای خشت و گلی متناسب با فناوری روز موجب حفظ بافت روستاها می شود.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه تبدیل روستا به شهر آسیب های زیادی دارد، افزود: جمعیت باید به شکل متوازن در شهر و روستا کنترل و تعادل و توازن بین جمعیت شهری و روستایی باید حفظ شود.

وی گفت: با توجه به تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و کاهش ذخایر آبی، جمعیت برخی از روستاها رو به کاهش است که باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.

استاندار همدان ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی اقدامات خوبی در حوزه آبرسانی، برق رسانی، گاز رسانی و توسعه شبکه تلفن و اینترنت به روستاها ارائه شده است و باید به حوزه اشتغال و معیشت نیز بیشتر توجه شود.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: با منظور حفظ جمعیت روستایی باید توسعه زیر ساخت شبکه آبرسانی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: اقدامات خوب بنیاد مسکن باید از طریق رسانه ها و صداوسیما به مردم معرفی و در جهت تبیین اقدامات این بنیاد، نظر خیران جلب شود.

استاندار همدان تاکید کرد: دشمنان و معاندان به دنبال سیاه نمایی هستند و دستاوردها را نادیده می گیرند و برخی از کاستی های کوچک را بزرگ نمایی می کنند.

وی با اشاره به اینکه باید با یک اقدام جهادی بافت بسته روستایی اصلاح شود، ادامه داد: باید تا جایی که امکان دارد بافت روستایی گسترش یابد تا علاوه بر احیای بافت فرسوده، زمینه های بهسازی و مقاوم سازی فراهم شود.

قاسمی فرزاد افزود: به منظور ارائه برنامه های فرهنگی، در هر روستا باید یک خانه عالم ساخته شود و تعامل مثبت با دهیاران، بخشداران و شورای روستا باید در دستور کار قرار گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا