بورس و بازارمجله خبری

رونق معاملات مسکن زیر قیمت متوسط

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا،اگرچه براساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به ۴۸ میلیون تومان رسیده، آمارها نشان می‌دهد ۵۲ درصد معاملات مسکن در آذرماه ۱۴۰۱ مربوط به آپارتمان‌هایی با سطح قیمتی کمتر از ۴۵ میلیون تومان در هر متر مربع است. رتبه اول از نظر قیمت هر متر مربع به آپارتمان‌هایی با قیمت ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان تعلق دارد که ۱۱.۶ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص می‌دهند.

در جایگاه دوم خانه‌های با قیمت ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در هر متر مربع با سهم ۱۰.۵ درصد قرار دارد و رتبه سوم به واحدهای با قیمت متری ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان با ۱۰.۳ درصد از کل معاملات مربوط می‌شود. در واقع یک سوم کل معاملات به آپارتمان‌هایی در سطح قیمتی ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان در هر متر مربع تعلق دارد.

این در حالی است که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران بر اساس آمار آذر ماه ۱۴۰۱ بانک مرکزی به ۴۸ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.

نمودار توزیع فراوانی تعداد معاملات برحسب قیمت هر متر مربع که توسط بانک مرکزی منتشر شده، نشان می‌دهد هرچه نرخ‌ها افزایش می‌یابد از سطح معاملات کاسته می‌شود؛ به طوری که آپارتمان‌های با سطح قیمتی ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان در هر متر مربع تنها ۰.۹ درصد از قراردادهای خرید و فروش را به خود اختصاص می‌دهند. ۴.۶ درصد از کل معاملات هم به آپارتمان‌های بیش از متری ۱۰۰ میلیون تومان تعلق دارد.

از نظر سطح زیربنا نیز آپارتمان‌های ۵۰ تا ۶۰ متر جایگاه اول را در معاملات آذرماه شهر تهران با ۱۵.۳ درصد به خود اختصاص دادند. واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر با ۱۴.۸ درصد در جایگاه دوم قرار گرفتند و خانه‌های ۴۰ تا ۵۰ متر نیز با سهم ۱۰.۶ درصدی از کل معاملات رتبه سوم را از آن خود کردند.

درخصوص ارزش هر واحد مسکونی، واحدهای ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان جایگاه اول را در معاملات به دست آوردند که ۱۳.۶ درصد از کل قراردادها را در بر گرفتند. واحدهای ۱ تا ۱.۵ میلیون تومانی با ۱۲.۲ درصد در رتبه دوم و آپارتمان‌های ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان جایگاه سوم را کسب کردند که ۹.۸ درصد معاملات را در بر گرفتند.

شش منطقه‌ی ارزان قیمت بازار مسکن شهر تهران نیز ترتیب ۱۸، ۱۹، ۱۶، ۲۰، ۱۷ و ۱۵ هستند که متوسط قیمت هر متر مسکن در این مناطق کمتر از ۲۹ میلیون تومان در هر متر مربع است. در این بین منطقه ۱۸ با قیمت ۲۴.۴ میلیون تومان ارزان‌ترین منطقه‌ی در بازار مسکن شهر تهران محسوب می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا