صنایع ساختمانیفن آوری های ساختمانیمجله خبری

ایده‌های جدید در مصالح نوین ساختمانی را تا ۲۵ دی ارسال کنید و حمایت شوید

به گزارش ساختمان آنلاین: مواد نوآورانه ساختمانی آینده‌ صنعت ساخت و ساز را بنا می‌کنند و بر این اساس دانشمندان و فناوران در سرتاسر جهان در حال تحقیق و توسعه‌ مواد ساختمانی جدید و تکامل فناوری‌های از قبل ایجاد شده‌ای هستند که ارزش خود را در صنعت ساخت و ساز نشان داده‌اند. این مواد و فناوری‌ها باید کارا، با دوام، قابل بازیافت و بدون ریسک باشند.

مواد جدید علاوه بر افزایش کارایی ساختمان‌ها از نظر مصرف انرژی و تولید ضایعات و افزایش ایمنی، می‌توانند جلوه‌ جدیدی به ساختمان‌ها و در نتیجه به شهرها ببخشند.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی از ویژگی های موادجدید است. ۳۵ درصد انرژی مصرفی دنیا در ساختمان‌ها مصرف می‌شود و در نتیجه حدود ۳۸ درصد از انتشار دی‌اکسیدکربن مربوط به حوزه انرژی، در ساختمان‌ها تولید می‌شود ضمن آنکه ۵۵ درصد مصرف برق دنیا مربوط به انرژی الکتریسته‌ای است که در ساختمان‌ها مصرف شده است. انرژی‌های تجدیدپذیر حدود ۶ درصد منبع تامین انرژی ساختمان‌ها را درسطح دنیا تشکیل می‌دهند که از منابع انرژی مانند ذغال‌سنگ این سهم بیشتر است و تجربه‌ی رشد خوبی را از خود از سال ۲۰۱۸ نشان داده است. این ارقام کلان بودن میزان انرژی مصرفی در ساختمان‌ها در کشور را نشان می‌دهد و ایده‌های نوین در راستای کاهش مصرف انرژی می‌تواند اثر شگرفی در این زمینه داشته باشد و بازار قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.

زیست‌سازگار کردن ساختمان‌ها و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن از دیگر مزایای مصالح جدید ساختمانی است. در زمینه کاهش انتشار دی‌اکسید کربن از ساختمان‌ها و زیست سازگار کردن آن‌ها سازمان ملل متحد در گزارش وضعیت جهانی ساختمان‌ها و ساختمان‌سازی سال ۲۰۲۰ خود اشاره می‌کند که یکی از استراتژی‌های اصلی صفر کردن میزان انتشار کربن در مجامع بین‌المللی وابسته به صفرکردن این مقدار در ساختمان‌ها است. به همین دلیل بحث‌های نوین صرفه‌جویی در مصرف انرژی و راه‌های تولید اکیسژن و سبز کردن ساختمان‌ها و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و روش‌های جذب دی‌اکسیدکربن در مصالح نوین در بین مباحث مربوط به ساختمان‌های مدرن اهمیت بالایی دارد.

با توجه به این موارد و نیازی که در کشور به روش‌ها و مصالح نوین ساختمانی وجود دارد، شبکه تبادل فناوری با همکاری یکی از شرکت های فناور در نظر دارد که طرح‌های نوآورانه در زمینه مصالح ساختمانی را جمع‌آوری کرده و از طرح‌های برگزیده تا صنعتی شدن حمایت کند.

محورهای این فراخوان شامل مواردی چون مصالح ساختمانی نوین، روش‌های ساخت و ساز نوین، صرفه جویی در مصرف انرژی و آب، تجهیزات نگهدارنده و تثبیت کننده نوین، افزایش ایمنی ساختمان به خصوص در بحث حریق و زیست‌سازگار کردن ساختمان و کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن است.

طرح‌هایی که رویکرد علمی داشته باشند و همزمان از نظر کسب و کار نیز دارای توجیه باشند در اولویت پذیرش بالاتری قرار می‌گیرند.

علاوه بر آن طرح ها باید توجیه داشته باشند، دارا بودن تیم با انگیزه و متخصص و همچنین توانمند، بازار هدف و مشتریان مناسبی برای آن محصول وجود داشته باشد و ایده دارای نوآوری باشد و در داخل کشور به تولید نرسیده باشد.

در مرحله اول، شرکت‌کنندگان می‌بایست حداکثر تا ۲۵ دی، طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، مدون و سپس از طریق سامانه به‌صورت آنلاین ثبت کنند.

در پایان مرحله اول طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش خواهند شد.

به نقل از ستاد نانو، برگزیدگان مرحله نخست، چهارماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه کنند.

در پایان مرحله دوم جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه‌ آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکت‌کننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا