بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

آمار جدید از تورم مصالح ساختمانی

به گزارش ساختمان آنلاین:  این آمارها نشان‌دهنده افزایش حدود ۳‌درصدی قیمت مصالح ساختمانی در ساخت‌وسازهای پاییزی شهر تهران در مقایسه با هزینه تامین نهاده‌‌‌های ساختمانی در تابستان سال‌جاری و همچنین افزایش حدود ۴۰‌درصدی این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یعنی پاییز ۹۹ است. اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص آخرین تحولات بازار مصالح ساختمانی شهر تهران همچنین حاکی از افزایش حدود ۷۰‌درصدی (۹/ ۶۹)‌درصدی شاخص قیمت مصالح ونهاده‌‌‌های ساختمانی در چهار فصل منتهی به پاییز سال‌جاری است.
اطلاعات منتشر شده در این گزارش نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت مصالح و نهاده‌‌‌های ساختمان‌‌‌های مسکونی شهر تهران در این فصل در مقایسه با دوره‌‌‌های قبلی روند کاهشی داشته است. به این معنا که شاخص قیمت مصالح و نهاده‌‌‌های ساختمانی شهر تهران با آهنگ ملایم‌‌‌تری در مقایسه با فصول قبل رشد کرده است.

کاهش سرعت رشد قیمت مصالح ساختمانی در پاییز برای دومین ماه متوالی رخ داده است. عدد شاخص کل قیمت مصالح ونهاده‌‌‌های ساختمان‌‌‌های مسکونی شهر تهران در پاییز امسال به ۳/ ۱۱۸۶ رسیده است. آمارها نشان می‌دهد در ۹ ماه اول سال‌جاری (سه فصل بهار، تابستان و پاییز ۱۴۰۰) شاخص قیمت مصالح و نهاده‌‌‌های ساختمان‌‌‌های مسکونی در شهر تهران به طور متوسط حدود ۱۰‌درصد افزایش یافته است. این میزان رشد به لحاظ تحولات نقطه به نقطه (رشد شاخص قیمت مصالح در پاییز امسال در مقایسه با پاییز سال قبل)، معادل ۵/ ۶۸‌درصد بوده است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در خصوص تحولات شاخص قیمت نهاده‌‌‌های ساختمان‌‌‌های مسکونی شهر تهران، در پاییز امسال، تورم فصلی که معادل ۸/ ۲‌درصد بوده است در مقایسه با همین میزان تورم در فصل قبل معادل ۴/ ۴ واحد ‌درصد کاهش داشته است. در این فصل در بین گروه‌‌‌های اجرایی مختلف دخیل در امر ساخت‌وساز، بیشترین‌درصد تغییر فصلی مربوط به گروه اجرایی «شیشه»، با ۷/ ۱۶‌درصد افزایش و کمترین‌ درصد تغییر نیز مربوط به گروه‌‌‌های اجرایی «سیمان، بتن، شن وماسه» با منفی ۶/ ۶درصد کاهش بوده است. همچنین تورم نقطه به نقطه شاخص نهاده‌‌‌های ساختمان‌‌‌های مسکونی شهر تهران نیز در پاییز ۱۴۰۰، نسبت به همین موضوع در فصل قبل-تابستان- ۶/ ۲۵ واحد ‌درصد کاهش داشته است. در همین دوره بیشترین تورم نقطه به نقطه مربوط به گروه شیشه با ۸/ ۹۸‌درصد افزایش و کمترین تورم نقطه به نقطه نیز مربوط به گروه اجرایی تاسیسات برقی با ۲/ ۲۴‌درصد افزایش بوده است. تورم سالانه شاخص نهاده‌‌‌های ساختمانی شهر تهران -یکسال منتهی به پایان پاییز ۱۴۰۰- نسبت به همین موضوع در فصل قبل با ۵/ ۱۸ واحد‌ درصد کاهش همراه شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا