بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجله خبری

امکان تامین مصالح ساختمانی نهضت ملی مسکن بدون تزریق نقدینگی

دکتر علاءالدین ختایی ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گو با ساختمان آنلاین گفت: اساسا تولید مسکن در گرو عوامل مختلفی نظیر،تامین زمین و مصالح ساختمانی،بکارگیری نیروی انسانی متخصص ،ارایه تسهیلات بانکی و تامین سرانه ها و ارایه خدمات زیربنایی و روبنایی است.

واگذاری زمین،شرط اول تولید مسکن است

ختایی با اشاره به اینکه ارایه زمین و صدور مجوزهای مربوطه، گامی بنیادین برای عملیاتی کردن طرح های دولت در حوزه مسکن است  اذعان داشت: در بخش زمین در حال حاضر نهادها و سازمانهای بسیاری نظیر،بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ،بنیاد شهید،سازمان اوقاف و.. در هر استان، اراضی مرغوبی در اختیار دارند.

وی ادامه داد: بدون شک ،با شناسایی و ارایه این زمینها به طرح نهضت ملی مسکن،گام اصلی برای تحقق این طرح برداشته خواهد شد .

ختایی با اشاره به اینکه در امر نیروی انسانی و دانش فنی در حوزه مسکن خوشبختانه مشکلی وجود ندارد افزود: در فاز بعدی که شامل تامین مصالح است، بازار تهاتر ایرانیان با ارایه راهکار تهاتر در حوزه مصالح ساختمانی ،آماده است زمینه تامین مصالح ارزان و بدون نیاز به تزریق نقدینگی در طرح نهضت ملی مسکن را فراهم کند.

کارخانجات به جای پول ،معوض دریافت می کنند

نایب رئیس انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان ادامه داد: بدین منظور تولید کننده ها و کارخانجاتی که قرار است مصالح ساختمانی تولید کنند، به جای دریافت وجه نقد، معوض هایی را به عنوان مابه ازاء در شبکه تهاتر دریافت می کنند و از این طریق حسابشان تسویه می شود.

وی خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال کارخانجاتی نظیر آجر،سیمان،گچ و… که محصولات خود را به طرح نهضت ملی مسکن تزریق می کنند،در شبکه تهاتر به جای دریافت پول،معوض دریافت می کنند و درمقابل، این شبکه از واحدهای احداثی برای تامین منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن استفاده می کند.

وی گفت: در این شیوه چون تولید کننده ها مستقیما پای کار می آیند و دلالان حذف می شوند،نتیجتا مصالح ساختمانی با کف قیمت عرضه خواهد شد و در قالب این روش،نیازی نیست که سازندگان برای تهیه مصالح از بازار و فروشندگان دست دوم و یا دلالان خرید کنند، بلکه مصالح مورد نیاز ،مستیقم از کارخانه عرضه و به محل پروژه تزریق می شود.

مکانیزم تهاتر تبعات تورمی ندارد

به گفته ختایی این چرخه قطعا کمک شایانی به امر تولید می کند و به دلیل عدم تزریق نقدینگی،فاقد تبعات تورمی است.

نایب رئیس انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان تصریح کرد: هر چند که ارایه تسهیلات بانکی به طرح نهضت ملی مسکن،راهگشا است ولی چون در تخصیص تسیهلات بانکی ،امکان مهار نقدینگی وجود ندارد،دارای آثار تورمی خواهد بود.

ختایی افزود: اما در این شیوه،نقدینگی مهار می شود و در نقطه هدف، تعریف می شود. به عنوان مثال اگر در پروژه نیاز به مصالحی نظیر آجر ،شیشه و..باشد، محصول مورد نظر برای همان پروژه تولید و به بخش مورد نیاز عرضه می شود.

وی گفت: تلاش می کنیم در قالب تهاتر مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات را تهیه کنیم و این امر سبب می شود که آنها صرفا کارمزد تولیدشان را اخذ کنند و به دنبال آن حاشیه هزینه های تولید کاسته می شود.

وی افزود: به عنوان مثال کارخانه ای که قطعات پیش ساخته تولید می کند از بازار تهاتر تقاضای مواد اولیه نظیر سیمان و میلگرد می کند و در عوض صرفا کارمزد محصول تولیدی خود را دریافت می کند که این فرآیند نه تنها سبب کاهش قیمت تمام شده محصول می شود، بلکه افزایش سرعت تولید و انبوه سازی را نیز به دنبال دارد.

سرانجام تفاهم بازار تهاتر و وزارت راه در دولت قبل

نایب رئیس انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان همچنین گفت: در دولت قبل ،تفاهم نامه ای بین شرکت بازار تهاتر ایرانیان و وزارتخانه راه و شهرسازی برای احداث صد هزار واحد مسکونی منعقد و به سی و یک استان نیز ابلاغ شد اما زمین و تسهیلات تشویقی برای اجرای آن تخصیص پیدا نکرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت بازار تهاتر ایرانیان در 26 استان دارای نمایندگی است گفت :با توجه به تفاهم وزارت راه و شرکت بازار تهاتر، جلسات حضوری متعددی با نمایندگی های فعال استانی انجام شد که همه سوابق آن موجود است،اما در هیچ موردی زمین تحویل نشد.

وی افزود: در برخی از استانها نظیر مازندارن ، زنجان، همدان،شهر پرند ، و.. از سوی دفتر مرکزی بازار تهاتر ایرانیان، هیاتهایی اعزام و با مدیران استانی نیز جلساتی برگزار شد و علی رغم بازدید از اراضی تخصیص داده شده به این طرح ،اما در نهایت هیچ زمینی برای اجرا تحویل داده نشد.

به گفته ختایی ترمز اصلی اجرای این تفاهم نامه،عدم واگذاری زمین بود که این مشکل در طرح نهضت ملی مسکن نیز وجود دارد.

بدنه وزارت راه باید چابک شود

نایب رئیس انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با اشاره به اینکه نیروهای ناکارآمد از موانع اصلی تحقق طرح های دولت در حوزه مسکن است تصریح کرد: در دوره قبل، وزیر پیشین راه و شهرسازی ،مدیران استانی را در یک همایش برخط کرده بود و آنها را به دلیل کم کاری توبیخ کرد.

وی با بیان اینکه وزیر فعلی راه و شهرسازی باید از افراد توانمند و با انگیزه در بدنه وزارت راه بهره بگیرد گفت: نهضت ملی مسکن برای تحقق، نیاز به مدیرانی با انگیزه و بااراده دارد که در عین دارا بودن تخصص و دانش همزمان قدرت اجرایی نیز داشته باشند،اما مشخص نیست چرا افرادی که قصدی برای انجام کاری ندارند در این وزارتخانه کماکان مشغول به کارند.

:

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا