مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

پنج هزار واحد مشاور املاک غیر مجاز در کشور پملب شد

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن با اشاره به فعالیت گشت‌های مشترک در حوزه مسکن،‌ گفت:حدود پنج هزار مشاور املاک غیر مجاز که هشدار لازم به آن‌ها داده شده و برای دریافت مجوز دعوت شده بودند، پلمب شده است و افزون‌بر ۱۷۰ میلیارد تومان تا این لحظه جریمه تغزیراتی شده‌اند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، جواد سادات فیرزنی روز یکشنبه در آیین واگذاری زمین‌ها آیین واگذاری سند یکهزار و ۲۹۳ قطعه زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت در بندرعباس افزود: موضوع گشت‌های مشترک سازماندهی بازار مسکن در این دولت مورد توجه قرار دارد که در دهه ۹۰ اقدامی در این زمینه انجام نشده بود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن ادامه داد: این گشت‌ها در برخی شهرها همچون پردیس تهران و هشتگرد موجب کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت‌های شد، در برخی شهرها که پیچیدگی بافت اجتماعی وجود دارد هم اثرهای خود را در یک بازه زمانی طولانی‌تر نشان خواهد داد.

سادات فیرزنی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: مهمترین مساله در زمینه مسکن تأمین زمین است، مساله تأمین زمین در اغلب شهرهای هرمزگان حل شده و از این پس شاهد پیشرفت فیزیکی طرح های مسکن با سرعت بسیار بیشتری خواهیم بود،‌البته اگر شبکه بانکی در هرمزگان کمک کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید ۲ نوع از سیاست‌ها را در دستورکار خود قرار داده که یک بخش در زمینه عرضه و تولید در موضوع زمین و مسکن است.

وی ابراز کرد: یکی از قوانین مرتبط با اهدا زمین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که ماده سه این قانون تکالیفی را برای وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته و یکی از نهادهای که عمل‌کرد خوبی حداقل در این چند ماه اخیر داشته محسوب می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی مکلف است امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن خانوار را برای خانواده ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر فراهم آورد و این خانواده ها می توانند صرفاً برای بار دوم از همه امکانات دولتی در این خصوص استفاده کنندوزارت راه و شهرسازی مکلف است امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن خانوار را برای خانواده ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر فراهم آورد و این خانواده ها می توانند صرفاً برای بار دوم از همه امکانات دولتی در این خصوص استفاده کنند

۲۰ هزار متقاضی در پویش پیامبر رحمت الهی زمین دریافت می‌کنند

سادات فیرزنی افزود: به ظرفیت ۲۰ هزار متقاضی که در پویش پیامبر رحمت در بازه ۱۰ روزه زمین اهدا می‌کنیم تا این لحظه به ۴۰ هزار نفر در کشور در رابطه با قانون حمایت از جوانی جمعیت اهدا شده است.

وی اشاره کرد: همچنین واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله ابتکاری نو است، در گذشته زمین‌های ۹۹ ساله در محدوده شهرها اهدا می‌شد اما در دوره‌های مختلف نتوانسته بودیم زمین با اجاره ۹۹ ساله در روستاها اهدا کنیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن افزود: این رویکرد جدید آغاز شده است و جزو بخش‌هایی است که امیدواریم به کاهش قیمت زمین در بخش مسکونی روستاها کمک کند.

هدف گذاری برای اهدای زمین به ۴۰۰ هزار نفر

سادات فیرزنی ادامه داد: هدف گذاری شده افزون بر ۴۰۰ هزار نفر تا پایان سال جاری زمین دریافت کنند که این اقدامی بی‌سابقه و حق مردم است.

وی اضافه کرد: ان‌شاءالله بتوان با این رویکرد انحصاری که در زمینه زمین وجود داشت را شکست و اثر مثبتی در بازار املاک گذاشت.

رویکرد تنظیم و ساماندهی بازار دنبال می‌شود

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن اشاره کرد: رویکرد دیگری که در کنار عرضه و تولید زمین دنبال می‌شود تنظیم و ساماندهی بازار است، تا قبل از دوره جدید وزارت راه وشهرسازی، انتظاری که از این وزارتخانه تولید و عرضه بود و کسی توقع نداشت به بازارهای مختلف اثرگذار در زمینه مسکن و معیشت مرتبط با مسکن ورود کند.

سادات فیرزنی بیان کرد: در دوره جدید با راه‌اندازی نهضتی به عنوان کاهش قیمت مسکن به بخش‌های مختلفی که این کالای با اهمیت که بیش از ۳۰ درصد سهم هزینه خانوار و در برخی از شهرها نظیر تهران به بیش از ۵۰ درصد را تشکیل می‌دهد ورود می‌کند.

وی اشاره کرد: یکی از اقدام‌ها ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک بود که در بخش عرضه مسکن حضور داشتند و غالباً تخلف‌هایی داشتند که سربار هزینه‌ها می‌شد.

قیمت‌های سیمان و فولاد در بازار خارج از توان مردم است

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن افزود: موضوع دیگر ورود سیمان و فولاد در بورس کالاست که جزو مباحث داغ مطرح این روزهاست، بدون تعارف می‌توانستیم ورود نکنیم چون دعوای قدیمی بین وزارت صمت و وزارت اقتصاد بود.

سادات فیرزنی ادامه داد: اما با مدلی که کار پیش می‌رود فردی که در روستاست یا افرادی که برای ساخت واحد مسکونی خود برنامه‌ریزی ریزی کرده‌اند با این قیمت‌ها و مبلغ‌ها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

وی اضافه کرد: شروع دولت با ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای احداث هر متر واحد مسکن حمایتی قرارداد بسته شد اما چه شده که هزینه احداث هر متر مربع مسکن به هفت تا هشت میلیون تومان رسیده که به زور با این مبالغ می‌توان یک متر مربع ساخت.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن ابراز کرد: هزینه زمین را از هزینه احداث مسکن خارج کردیم و میانگین تورم کشور در حوزه مصالح و بخش‌های مختلف هم مشخص است.

سادات فیرزنی اذعان کرد: معلوم است با این ساز و کار موجود مردم نمی‌توانند سهم خود را از سیمان و فولاد به‌خصوص در بورس کالا تأمین کنند، جدا از اینکه از آن ساز و کار امکان تأمین مصالح برای مردم معمولی وجود ندارد.

وی گفت: تورم‌ها و افزایش قیمت‌هایی که در آن بازار وجود دارد دامن‌گیر مردمی می‌شود که می‌خواهند ۱۰ پاکت سیمان از یک‌خورده فروش در بازار تهیه کنند.

افزایش قیمت سیمان و فولاد در بورس تلاش‌ها را خنثی می‌کند

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن تصریح کرد: لذا نیاز بود به این موضوع بپردازیم و وزیر راه و شهرسازی به این موضوع ورود کردند و در نشست اخیر شورای عالی مسکن مطرح شد و رئیس جمهور دستور پیگیری دادند و ما هم بدون تعارف پیگیری می‌کنیم.

سادات فیرزنی ادامه داد: تمامی تلاش‌هایی که امروز انجام می‌دهیم و زمین را آماده می‌کنیم، تسهیلات بانکی که دوستان به مدل‌های مختلف از شبکه بانکی پیگیری می‌کنند با یک افزایش قیمتی که در بورس کالا رخ می‌دهد برآب می‌شود و فایده‌ای هم ندارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن ابراز کرد: یعنی همه این زحمت‌ها با یک افزایش قیمت کوچک در بورس کالا که منافع تعداد کمی از ذینفعان را تأمین می‌کند از بین می‌رود و خانواده‌ای که تا دیروز می‌توانست با چهار یا پنج میلیون تومان برای هر متر مربع، یک واحد مسکونی برای خود مهیا کند دیگر نمی‌تواند.

ورود وزیر کشور به پروانه‌های شهرداری‌ها

سادات فیرزنی خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که امروز به آن ورود کردیم پروانه‌های شهرداری‌ها در حوزه های مختلف بود و وزیر کشور این ماموریت را از رئیس جمهور گرفتند تا در کارگروهی موضوع را بررسی کنند.

وی اشاره کرد: افزایش قیمیت که در صدور پروانه‌های شهرداری رخ داد این نیاز را ایجاد کرد که این حوزه مد نظر سیاستگذاران مختلف در کشور به‌خصوص وزارت کشور قرار گیرد و تلاش کنیم با کمک شهرداری ها از هزینه سربار صدور پروانه‌ها برای مردم بکاهیم.

تلاش برای تحقق نهضت کاهش هزینه ساخت مسکن

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت: در حوزه مسکن تکلیف خود می‌دانیم اگر حوزه‌ای در اختیارات ما نیست اما در حوزه مسکن اثر گذار است ورود کنیم و پیگیری کنیم تا نهضت کاهش هزینه ساخت مسکن برای مردم میسر شود.

وی گفت: مکلف هستیم تمامی زنجیره را رصد کنیم و اگر درجایی از این زنجیره منافع عمومی مردم دچار خلل شد و افزایش قیمتی رخ داد که خارج از عرف بود ورود کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا