راه و شهرسازیمجله خبری

ساختمان ۱۷۰ واحدی اهواز؛ از نداشتن پایان‌کار تا مسکونی شدن غیرمجاز

به گزارش ساختمان آنلاین:  مجید عبدالخانی اظهار کرد: مهندسان ناظر در روند ساخت ساختمان ها موظف به انجام تعهدات خود هستند و عمدتا به وظایفشان عمل و گزارش های لازم را در خصوص روند ساخت، تخلفات انجام شده و سایر موارد به مراجع مربوطه ارایه می کنند.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص ساختمان ۱۷۰ واحدی نا ایمن در منطقه ۳۰۰ دستگاه شهر اهواز، افزود: گفته می شود که چگونه یک مهندس ناظر چنین ساختمانی را تایید کرده که مردم در آن ساکن شده اند اما باید گفت که قطعا اگر این پروژه که در قالب تعاونی مسکن بوده، مهندس ناظری داشته و حتما این ساختمان را تایید نکرده است اما به یقین از چشم بازرسین سازه، کیفیت سازه پنهان نبوده و اطلاع دارم چندین بازرس سازه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان از پروژه مذکور در زمان ساخت و حدود ۵ یا ۶ سال پیش بازرسی انجام دادند و گزارشات کتبی و مصوری تهیه و به مراجع ذیصلاح ارائه شده است.

عبدالخانی ادامه داد: حدود ۵ یا ۶ سال پیش یکی از بازرسین سازه ای بودم که از این ساختمان ۱۷۰ واحدی به عنوان بازرس سازه ساختمان بازدید کردم و تصور نمی کردم با گزارشی که در خصوص آن ارائه می کنم شاهد مسکونی شدن این ساختمان باشیم اما متاسفانه این ساختمان مسکونی شده و اکنون می بینیم که ترس به جان ساکنان آن افتاده است و عده ای شب را تا صبح در بیرون از ساختمان و چادر زندگی کرده اند.

بازرس هیات مدیره انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان گفت: اکثر مهندسان نظام مهندسی همه تلاش خود را به ساخت با نهایت کیفیت و ایمنی معطوف می کنند زیرا با این کار هم از سرمایه های ملی و هم از جان هموطنان محافظت می شود.

عبدالخانی با اشاره به اینکه اتفاقات متروپل هراسی در میان خانواده ها به وجود آورده که همه ساختمان ها نا ایمن هستند، ادامه داد: اخباری که در خصوص ساختمان های ناایمن منتشر می شود، خواب را از چشم هموطنان گرفته است در صورتی که وضعیت به این وخامت نیست و در مقابل این مباحث، ساختمان های خوب و ایمن زیادی در سطح شهر و استان ساخته شده و یا در حال ساخت هستند.

وی ادامه داد: قانون مجریان ذیصلاح و بحث تخصصی سازی در صنعت ساختمان از سوی سازمان نظام مهندسی به صورت جدی در حال انجام است و تا پایان سال ۱۴۰۱ کلیه گروه های ساختمانی شامل قانون مجریان ذیصلاح خواهند شد. هموطنان آگاه باشند که هیچ مهندس وظیفه شناسی اجازه بهره برداری از یک ساختمان ناایمن را نمی دهد مگر اینکه مالک یا بهره بردار به صورت خودسرانه اقدام به چنین کاری کند.

وی افزود: ساختمان ۱۷۰ واحدی در منطقه ۳۰۰ دستگاه اهواز نیز متاسفانه چنین شرایطی دارد و بدون صدور پایان کار و به صورت غیر مجاز مسکونی شده است. احتمالا در پروژه متروپل نیز بهره بردار بدون صدور پایان کار اقدام به راه اندازی بخش هایی از ساختمان کرده است.

این کارشناس ساختمان عنوان کرد: وقتی ساختمانی پایان کار و شرایط بهره برداری ندارد، نباید مورد بهره برداری قرار گیرد اما متاسفانه عده ای با دور زدن قانون نسبت به انجام اعمال غیر مجاز اقدام می کنند.

عبدالخانی بیان کرد: در ساخت ساختمان ۱۷۰ واحدی اهواز متاسفانه کیفیت ساخت مطابق مقررات ملی ساختمان صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: بازرسین سازمان نظام مهندسی همه مواردی که در راستای وظیفه و چارچوب قانونی فعالیت های خود بوده را در بحث ساختمان ۱۷۰ واحدی اهواز انجام داده اند و باقی موارد باید توسط دیگر دستگاه های ذیربط مورد برسی و اقدام قرار می گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا