مجله خبریراه و شهرسازی

مسکن مهر سرفراز در زلزله

زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری که ترکیه و سوریه را لرزاند، بسیاری از ابنیه را تبدیل به تل خاک کرده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، پس از زلزله ترکیه تمام خانه‌ها تخریب شد اما در سال ۹۶ زلزله با ۷ ریشتر که هم ریشتر با زلزله ترکیه بود رخ داد که مسکن مهر سرپل ذهاب که حاشیه ساز شده بود اما در زمان مسکن مهر تنها مسکنی بود که فقط نمایش تخریب شده بود.

به گفته کارشناسان، بیشتر ساختمان‌های منطقه سرپل ذهاب، تنها ۲۵ سال داشتند و در واقع جدید بودند، اما ساختمان سازی غیراصولی و ناایمن باعث تخریب این ساختمان شد نه قدرت بالای زمین لرزه.

این زلزله منجر به تخریب بخش وسیعی از شهر سرپل ذهاب و بسیاری از شهرها و روستاهای استان کرمانشاه شد. قدرت زمین لرزه به قدری بود که تا صدها کیلومتر دورتر از کانون زلزله و در شهرهایی چون تهران احساس شد.

مسکن مهر سرپل ذهاب

پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه برخی از رسانه‌ها تصاویری از تخریب واحدهایی از چند بلوک مسکونی مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب که شدت زلزله در آن بیشتر بود را منتشر کردند. البته در این تصاویر بیشتر نما و دیوارهای بیرونی ساختمان تخریب شده است و اسکلت و پایه‌های ساختمان پابرجاست. این درحالی است که گفته می‌شود مسکن مهر سرپل ذهاب بر روی گسل زلزله ساخته شده بود و در نزدیکترین نقطه به مرکز زلزله اخیر واقع شده است.

در میان تمام واحدهای تخریبی به جا مانده از زلزله، مسکن‌های مهر سرپل ذهاب به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت و بحث‌های بسیاری در خصوص مقاوم بودن یا نبودن این واحدها در برابر زلزله به میان آمد.

مقام سازی و ضد زلزله بودن مسکن مهر

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن زلزله ترکیه و سرپل ذهاب مقایسه کرد و گفت: ابتدا باید گفت که نوع زلزله و شرایط زمین خیلی مهم است چرا که این نوع زلزله تعیین کننده تخریب هست و در بحث زلزله ذهاب و ترکیه باید گفت که زلزله ترکیه را باید با زلزله بم مقایسه کرد چرا که نوع زلزله ترکیه با بم یکی است. درست است که ازلحاظ ریشتر با سرپل ذهاب یک بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: در خصوص تخریب مسکن باید گفت که مسکن مهر در سر پل ذهاب به دلیل روی گسل بودن ضد زلزله و امن ساخته شد بنابراین درجه تخریب مسکن مهر کم بوده است و نما ریخته شد ولی در اسلام آباد با اینکه دور از زلزله بود خراب شده بود البته نه همه مسکن مهر ولی طبقه اول تخریب شده بود با این وجود مسکن مهر براساس روی گسل بودن ساخته شده بود اما شاید اگر آن زلزله در تهران بیاید می‌تواند تخریب زیادی داشته باشد چرا که سازندگان مسکن مهر خیلی مهم است.

وی در پایان به مهر گفت: با این وجود زلزله ترکیه چند جهته بوده است و اگر ایمن ساخته می‌شد شاید تخریب‌ها کمتر می‌شد اما خوب این زلزله با زلزله کرمانشاه هم ریشتر بوده است اما تخریب‌ها متفاوت بوده است بای ان حال ضد زلزله ساخته شدن می‌توانست کمترین تخریب را داشته باشد.

در نهایت مسئولین راه و شهرسازی از آزمون زلزله در سرپل ذهاب سربلند بیرون آمدند، چرا که با وجود زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر از مجموع ۲۴ بلوک تنها سه بلوک دچار خسارت شدید شدند که با توجه به نزدیکی به مرکز زلزله طبیعی است. با این حال مسکن مهر موفق بوده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا