دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

متقاضیان واجد شرایط توان پرداخت آورده مسکن ملی را ندارند

به گزارش ساختمان آنلاین:  اواخر ماه گذشته رئیس جمهور در جریان برگزاری سومین جلسه شورای‌ عالی مسکن در دولت سیزدهم، با بیان اینکه ساخت حداقل یک میلیون واحد مسکونی در سال و رفع دغدغه مردم در این زمینه هم نیاز جدی جامعه، هم وعده دولت و هم تکلیف قانونی است، گفت: امکانات و ظرفیت‌های لازم برای تحقق اهداف نهضت ملی مسکن کاملا فراهم است اما این ظرفیت‌ها باید به شکل صحیح مدیریت شود .رئیس جمهور همچنین به دستگاه‌های مسئول در این زمینه دستور داد مانع‌تراشان در مسیر تحقق جهش ساخت مسکن را از روند اجرای این طرح کنار بگذارند.

فرشید پور حاجت در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین  اظهار داشت : به نظر می رسد که یکی از مهمترین موانع تسریع طرح نهضت ملی مسکن،مشکلات مربوط به تزریق سهم آورده متقاضیان به پروژه است.

وی گفت: هر چند که دولت وعده داده است که دهک های یک تا سه درآمدی را مورد حمایت قرار می دهد،اما ضمن اینکه این موضوع هنوز مبهم و اجرایی نشده است،تامین آورده برای دهک های چهار تا شش درآمدی نیز با مشکل همراه است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه وزارت راه هنوز به صورت شفاف سهم آورده متقاضیان این پروژه را بیان نکرده است تصریح کرد: اخبارهایی که در سطح رسانه ها منتشر شده است حاکی از آن است که متقاضیان باید در طول فرآیند ساخت، طی سه نوبت حدودا 150 میلیون تومان متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه پرداخت کنند.

پورحاجت رقم مذکور را برای گروه های هدف طرح نهضت ملی مسکن سنگین و فراتر از توان مالی آنها ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: ناتوانی متقاضیان در تهیه این ارقام ،سبب خواهد شد که تامین مالی پروژه ها با چالش مواجه شود و در روند تکمیل وقفه ایجاد شود.

وی اظهار داشت: در همین حال با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش روز افزون قیمتها ،طولانی شدن مرحله ساخت ،سبب افزایش هزینه های ساخت خواهد شد که در نهایت مشکلات متقاضیان را دو چندان خواهد کرد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور همچنین با بیان اینکه بخش دیگری از مشکل طرح نهضت ملی مسکن در حوزه تامین تسهیلات ،مربوط به پرداخت اقساط وام آن است گفت: در حال حاضر حداقل حقوق یک کارگر ساده ماهیانه شش میلیون تومان است .با توجه به اینکه این رقم حتی مخارج یومیه زندگی آنها را پوشش نمی دهد،جای سوال است که آنها چطور خواهند توانست اقساط این وام را پرداخت کنند و بدیهی است که این مساله در آینده مشکل زا خواهد بود.

وی با انتقاد ازاینکه علی رغم گذشت ماه ها از اجرای طرح نهضت ملی مسکن اما کماکان سهم آورده متقاضیان به صورت شفاف مشخص نشده است و این سبب سردرگمی گروه های این طرح می شود تصریح کرد: باید همه ابعاد اقتصادی این طرح برای متقاضیان به صورت دقیق شفاف شود تا کسانی که به این طرح دولتی برای خانه دار شدن دل خوش کرده اند،تکلیفشان مشخص شود.

پورحاجت مجددا غیرشفاف بودن هزینه های تولید مسکن برای سازندگان در طرح نهضت ملی مسکن را یادآور شد و گفت: ابهام در هزینه های تولید مسکن نیز یکی ازمواردی است که سبب سردرگمی سازندگان شده است.

وی با اشاره به لزوم وجود تناسب بین هزینه های ساخت مسکن و میانگین نرخ تورم گفت: هزینه های تولید در طرح نهضت ملی مسکن باید با نرخ عمومی تورم همخوانی داشته باشد و معاونت مسکن و ساختمان وزارتخانه راه و شهرسازی باید هرچه سریع تر قمیتهای ساخت را به صورت شفاف اعلام کند.

این مقام صنفی در ادامه بر ضرورت تامین زیرساختها در طرح نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرد و گفت: غفلت از مولفه های شهرسازی در طرح مسکن مهر سبب شد که با وجود گذشت 15سال از اجرای این طر ح،هنوز بسیاری از این واحدها از قابلیت سکونت برخوردار نباشند و در اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید از این تجربه درس بگیریم .

وی همچنین تصریح کرد: دولت اخیرا اعلام کرده است که جانمایی ساخت دو میلیون واحد مسکونی عملیاتی شده است،اما باید مشخص شود که این دو میلیون و همچنین شهرهای جدیدی که قرار است احداث شود درکدام یک از مناطق کشور به صورت دقیق واقع شده اند .

پورحاجت در عین حال گفت: باید در احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن طرحهای آمایش سرزمین را در نظر داشته باشیم تا واحدهای این طرح از قابلیت سکونت برای متقاضیان آن برخودار باشد.چرا که صرف ساخت زمین در واحدهایی که فاقد تاسیسات روبنایی و زیربنایی باشد به خانه دار شدن گروه های هدف منجر نخواهد شد .

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا