مجله خبریراه و شهرسازی

بانک‌ها برای تسریع اجرای پروژه‌های مسکن ملی پای کار بیایند

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اگر همکاری کنند سرعت اجرای پروژه‌ها دوبرابر شده بنابراین ملزم به اجرای قانون تمامی بانک‌ها هستند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ در حالی که همواره وزیر راه وشهرسازی بر پرداخت تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک‌ها تاکید داشته، اما همچنان بانک‌ها در این زمینه کوتاهی کرده و تنها یک یا دو بانک اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کنند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی طبق قانون جهش تولید مسکن باید تمامی بانک‌ها اقدام به پرداخت تسهیلات ساخت کنند که در غیر این صورت باید جریمه شوند، اما تابه امروز بانوی جریمه نشده است.

در همین رابطه هم خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرده است. با تاکید بر اینکه این، سیاست بانک مرکزی و دولت  پرداخت تسهیلات ساخت مسکن  است اظهار داشت: ما در وزارت اقتصاد قائل به این هستیم که اگر مسیر اعطای تسهیلات به تولید، مسیر شفاف و روشنی باشد، اعطای تسهیلات به آن، ذاتاً منجر به تورم نمی‌شود، چون صرف تقویت بخش عرضه در اقتصاد خواهد شد.

خاندوزی تأکید کرد: بنابراین، کشور ملزم است مسیر‌هایی را برای اعطای تسهیلات به شکلی که مستقیم به تولید اصابت کند را باز بگذارد و این در مورد همه بخش‌ها از جمله صنعت و صادرات و به ویژه ساخت مسکن صدق می‌کند.

وی عنوان کرد: حکمرانی هوشمند یعنی اینکه نباید چشم بسته بگوییم سیاست اعتباری ما انقباضی است، بلکه باید بتوانیم انتخاب کنیم، مزیت‌های اقتصادی ما کجا است و باید حتما به آن بخش ها، اعتبار لازم تعلق گیرد و اینگونه نباشد که در‌های تسهیلات بطور کامل قفل شود.

وزیر اقتصاد اعلام کرد: مجموعه ۱۳ بانک تحت مدیریت دولت که به لحاظ تعداد، کمتر از نصف کل شبکه بانکی هستند و به لحاظ ارزشی نیز حدود دو سومِ کل سپرده‌های کشور را در اختیار دارند، معادل ۹۷ درصد و ۱۵ بانک باقیمانده، مجموعا تنها سه درصد تسهیلات مسکن به مردم پرداخت کرده اند.

وی تصریح کرد: با این تفاسیر، کاملا مشخص است که انگشت اتهام در خصوص مشکلات تأمین مالی بخش مسکن را باید به سمت چه کسانی گرفت.

خاندوزی ادامه داد: یک نکته دیگر در خصوص شبکه بانکی و یکی از اصرار‌ها و فشار‌های ما این است که مسیر گذشته تکرار نشود که وجوه مردم توسط بانک‌ها جمع شود و آن وقت به جای ارائه تسهیلات به مردم، صرف پرداخت وام به شرکت‌های زیرمجموعه خود بانک‌ها شود.

وی تأکید کرد: این سختگیری و ابرام ما به بانک‌ها در این خصوص ادامه خواهد داشت و این موازنه غلط باید جایی پایان یابد.

در نتیجه باید تمامی بخش‌ها به ویژه بانک‌ها پرداخت تسهیلات ساخت مسکن را در دستور کار خود قرار داده تا شاهد رشد بازار مسکن باشیم‌.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا