مجله خبریراه و شهرسازی

10 درصد وعده مسکن ملی نیز محقق نشده است

رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و ساختمان گفت: حتی ۱۰ درصد وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق نشده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از اکونگار، یکی از وعده های مهم دولت سیزدهم ساخت یک میلیون مسکن در سال بود. ابراهیم رییسی در پیش از به دست گرفتن سکان هدایت قوه مجریه با انتقاد از دولت های پیشین، وعده داد که در پایان فعالیت دولت سیزدهم چهار میلیون مسکن ساخته می شود. بر اساس وعده ابراهیم رییسی دولت سیزدهم باید به صورت میانگین یک میلیون مسکن در کشور می ساخت، اما همزمان با ورود دولت به سال سوم فعالیت خود، خبری از ساخت سالانه یک میلیون مسکن نیست؛ بلکه تنها دستاورد دولت در حوزه مسکن حبس هشت ماهه آمار برای مدیریت بازار مسکن بود.

مجتبی بیگدلی رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و ساختمان اظهار کرد: تا دیر نشده دولت از توان مردم و بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف بخش مسکن استفاده کند. تقاضا برای مسکن در حال افزایش است و اگر دولت به زودی از پتانسیل بخش خصوصی استفاده نکند با سونامی قیمت مسکن مواجه خواهیم شد.

او گفت: همیشه بازار مسکن یک اشتباه محاسباتی دارد. زمان رکود بهترین موقعیت برای خرید است چون بازار تلاطم ندارد. ولی مردم متاسفانه وقتی سونامی افزایش قیمت ها ایجاد می شود به سمت خرید هجوم می برند و این خود عاملی برای افزایش بیشتر قیمت ها می شود.

جمعیت دهه 60 و افزایش طلاق دو بار مضاعف بر بازار مسکن

بیگدلی متذکر شد: ما در دهه 80 میلادی جز پنج کشور با بالاترین نرخ رشد جمعیت بودیم. افرادی که در آن دهه به دنیا آمدند از 20 تا 30 سال بعد متقاضی جدید بازار مسکن شدند. یک بار مضاعف دیگر بر مسکن نیز افزایش آمار طلاق است که تا 50 درصد در کلان شهرها رسیده است. بنابراین طلاق نیز باعث تقاضای جدید در این بازار می شود.

رئیس انجمن انبوه سازان ادامه داد: بر این اساس سالانه یک تا 1.5 میلیون مسکن جدید برای پاسخگویی به نیاز بازار باید ساخته شود.

او با بیان اینکه ما محکوم به تولید هستیم تاکید کرد: مسکن را نمی شود مثل میوه و گندم وارد کرد. مسکن نیاز به تولید در داخل کشور دارد. لازم است با انبوه سازان که سوابق مفیدی دارند جلساتی برگزار شود تا از ظرفیت این گروه استفاده شود.

دولت پولی برای ساخت مسکن ندارد

بیگدلی توضیح داد: دولت می خواهد همه کارها را خودش انجام دهد و همین مساله سبب شده مجوزها روی هم تلنبار شود. نه زمین های مورد نیاز مسکن تامین شد و نه تسهیلات ساخت مسکن از سوی بانک ها پرداخت شد.

او اذعان کرد: دولت هیچ پولی برای ساخت مسکن ندارد ولی وعده می دهد که سالی یک میلیون مسکن می سازد. در 2 سال گذشته حتی 10 درصد از این وعده نیز محقق نشده است.

رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و ساختمان اضافه کرد: تا دیر نشده دولت از توان مردم و بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف این بخش استفاده کند. تقاضا برای مسکن در حال افزایش است واگر دولت به زودی از پتانسیل بخش خصوصی استفاده نکند با سونامی قیمت مسکن مواجه خواهیم شد.

بیگدلی خاطرنشان کرد: دولت به جای ورود مستقیم به بازار مسکن باید از تولیدکنندگان در این بخش حمایت کند. اما می بینیم نه تنها حمایتی صورت نمی گیرد بلکه مدام بر هزینه های تولید افزوده می شود. هزینه آب، برق، فاضلاب، تامین اجتماعی و … مدام در حال افزایش است. امروز هزینه تامین اجتماعی از هزینه پروانه ساخت بالاتر است. این در حالی ست که در دنیا بیمه تامین اجتماعی برای بخش تولید رایگان است تا از تولید حمایت شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا