مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

عدم ورود جدی بانک‌های خصوصی در نهضت ملی مسکن

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با بیان این که در طرح نهضت ملی مسکن، بانک‌های خصوصی هنوز جدی ورود نکرده اند گفت: بانک‌های دولتی قول داده اند عقب ماندگی ها را جبران و تسهیلات را تأمین کنند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید به همراه ریاست سازمان ملی زمین و مسکن با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به پرسش ها درباره عزم دولت برای تحقق واگذاری مسکن مهر به مردم پاسخ دادند.

سؤال: امروز در شهر جدید پردیس چه خبر بود؟ خبر‌های رسمی و به قول معروف آن چه که باید گفته می‌شد از طرف مقامات مسئول چه ریاست محترم و یا مدیرعامل شهر جدید پردیس گفته شد و یا خود آقای وزیر. می‌خواهیم از زبان شما بشنویم، امروز چه اتفاقی افتاد در شهر جدید پردیس و قرار است چه زمانی تکمیل شود؟
جعفری، معاون محترم وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید: امروز خوشحال هستم که در هفته دفاع مقدس با روحیه انقلابی و جهادی که در هفت ماه گذشته تقریباً در مجموعه‌های مختلف دستگاه‌های خدماتی همکاران من در شهر جدید پردیس و همچنین مدیران مختلف در بخش‌های مختلف تلاش کرده اند تا امروز شاهد این باشیم که یک بسته ده هزار واحدی در شهر جدید پردیس تحویل عزیزانی شود که 10 سال و بیش از 10 سال در انتظار خانه دار شدن بوده اند. خوشحال هستیم که امروز این توفیق را داشتیم در این ایام خجسته ربیع و این اتفاق افتاد و ما توانستیم از تعهدات بالغ بر 30 هزار واحد مسکن مهری که از گذشته در شهر جدید پردیس فقط باقی مانده بود، ما امروز توانستیم 10 هزار واحد را تحویل دهیم. 20 هزار واد باقی مانده هم که بعضی از این پروژه‌ها بعضاً تا 80 درصد پیشرفت کرده است تا پایان امسال و بنا داریم حسب دستور جناب آقای دکتر بذرپاش، وزیر محترم تا دهه مبارک فجر امسال، به اتمام برسد. امیدواریم 12 هزار واحدمان را بتوانیم تا پایان امسال آماده کنیم و تحویل دهیم.

سؤال: یعنی 8 هزار واحد دیگر می‌ماند؟
جعفری: تقریباً 8 هزار واحد، چون ما 19 هزار و خورده‌ای در پردیس باقی مانده است که حدود 8 هزار واحد برای پروژه‌هایی است که سال 99 و سال 98 تازه شروع شده است و بعضاً پیشرفت زیر 10 درصد دارند. من لازم می‌دانم که تأکید کنم که مسکن مهر، نه منابع مردمی دیگر دارد، یعنی آورده متقاضی تکمیل شده است و نه تسهیلاتی دیگر باقی مانده است؛ لذا تکمیل این واحد‌ها همه براساس منابع داخلی و منابعی است که خود دولت تأمین می‌کند و صندوق ملی مسکن، همکاران ما کمک می‌کنند که بتوانیم با تأمین این منابع توسط منابع داخلی خود شهر‌های جدید این طرح را تکمیل کنیم.

سؤال: فرمودید 10 سال انتظار به پایان رسید، برای این مقداری که باقی مانده است 12 هزار تا دهه مبارک فجر، 8 هزار تای دیگر چقدر دیگر باید منتظر باشند؟
جعفری: من تأکید کنم که این فقط آمار شهر جدید پردیس است. ما در شهر‌های جدید کل کشور حدود 60 هزار باقی مانده داشته ایم از آن 240 هزار تا بسته کلی مسکن مهر که باقی مانده است 60 هزار تا در شهر‌های جدید بوده است.

سؤال: که الان در مجموع 140 هزار تا باقی مانده است؟
جعفری: الان 140 هزار تا باقی مانده است. ما با 10 هزار تایی که امروز تحویل دادیم و یک بسته 10 هزارتایی که از ابتدای سال تا الان در شهر‌های مختلف مان در شهر جدید مهستان و پرند و گلبهار تحویل داده ایم، تعداد باقی مانده مسکن مهر در شهر‌های جدید 30 هزار تا است.

سؤال: من اجازه می‌خواهم از زبان جناب آقای جعفری مدیرعامل محترم شرکت عمرانی شهر‌های جدید یک خبر خوش بشنوم و به مردم بدهم.
جعفری: ما تمام تلاش و سعی مان را داریم می‌کنیم که تقریباً 20 هزار واحدی که در شهر جدیدپردیس است، 12 هزار تای آن تا پایان امسال تحویل متقاضیان بشود و مابقی در سال آینده تا تابستان سال آینده تحویل می‌شود.

سؤال: یعنی ما حدوداً تا یکسال آینده می‌توانیم بگوییم که در شهر‌های جدید دیگر پروژه بر زمین مانده نخواهیم داشت حتی در غالب مسکن مهر؟
جعفری: ما جشن پایان مسکن مهر پردیس را در تابستان سال آینده خواهیم داشت.

سؤال: یعنی خردادماه؟
جعفری: در شهر جدید پرند که ما  تمام تلاش مان را داریم می‌کنیم که این پروژه‌ها در کوتاهترین زمان به اتمام برسد. چراکه همانطور که اشاره کردید مردم واقعاً اینجا جا دارد که عذرخواهی از مردم بکنیم، در هر صورت این انتظار و این اعتمادی که به دولت‌ها بوده است، سرمایه اجتماعی هر دولت است و شهروندانی که ده سال و بیش از ده سال منتظر بوده اند، امروز باید طعم شیرین خانه دار شدن در این شرایط سخت تأمین مسکن، را بچشند. امیدواریم ما جشن پایان مسکن مهر پرند را در همین چند روز آینده خواهیم داشت.

سؤال: چه زمانی؟
جعفری: ما یک برنامه مفصل خواهیم داشت با افتتاح متروی پرند که مقامات عالی کشور، مقدمات کار آماده است که بتوانیم تا پایان مهرماه بتوانیم بحث افتتاح متروی پرند را داشته باشیم. همزمان با افتتاح متروی پرند ما جشن پایان مسکن مهر پرند هم خواهیم داشت؛ لذا در برنامه‌های ما هست که در همین دولت این 140 هزار واحد به اتمام برسد که بخشی در شهر‌های جدید است، بخشی در سایر استان‌های ما است و با تأمین منابعی که خود وزارت راه و شهرسازی در دستور کار خودش قرار داده است و پیگیری‌های مجدانه جناب آقای دکتر بذرپاش، همکاران ما در تلاش هستند.

سؤال: یک تاریخ بگویید.
جعفری: ما در پردیس را سال آینده جشن پایان مسکن اش را خواهیم داشت در شهر پرندمان که عرض کردم همین امسال جشن پایان مان را خواهیم گرفت.

سؤال: یعنی ما تا پایان سال 1402 دیگر پرونده مسکن مهر را …
جعفری: در شهر‌های جدید دیگر نخواهیم داشت.

سؤال: در شهر‌های جدید یا فقط پرند؟
جعفری: در پرند که در یک ماه آینده این اتفاق خواهد افتاد و پرونده بسته می‌شود یک تعداد از مسکن‌های مهر ما مسکن‌های مهر تعاونی‌ها هستند که تعاونی‌ها به دلیل شرایط حقوقی و شرایطی که حاکم است بر بحث متقاضیان تعاونی ها، یکسری مشکلات در بخش حقوقی این تعاونی‌ها اتفاق افتاده است که به دستور جناب آقای دکتر بذرپاش ما این بحث را با وزارت تعاون دنبال کرده ایم، راهکار‌های برون رفت از مشکلات تعاونی‌ها هم درحال تدوین است که در شورای عالی مسکن با حضور ریاست محترم جمهوری این راهکار‌ها باید مصوب بشود و ما مشکل مسکن مهر‌هایی که تعاونی ساز هستند این‌ها را هم تعیین تکلیف کنیم و به اتمام برسانیم.

سؤال: آقای خواجه رضایی بفرمایید در استان یزد چه مقدار تعهد از مسکن مهر باقی مانده است، تا الان چه تعداد واحد تحویل شده است و مهمترین مشکل تکمیل واحد‌هایی که همچنان پرونده شان باز است تا الان چه بوده است در استان شما؟
خواجه رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد:  استان یزد همینطور که در موضوع طرح نهضت ملی مسکن پیشتاز و پیشرو است، سعی بر این بوده است که در طرح مسکن مهر هم به همین شکل باشد. خوشبختانه واحد‌های مسکن مهر استان تماماً به اتمام رسیده است و تحویل متقاضیان عزیز شده است و مردم عزیزمان در واحد‌های مسکن مهر ساکن هستند و پرونده مسکن مهر خوشبختانه در استان یزد به صورت کامل بسته شده است.

سؤال: آقای خواجه رضایی چه تعداد واحد تحویل شده است و تعهد شما برای تحویل چه تعداد بوده است در طول این چند سال گذشته؟
خواجه رضایی: ببینید در استان یزد قریب به 22 هزار واحد مسکن مهر کارسازی شده بود با احتساب واحد خودمالکی، خوشبختانه در سال 96، واحد‌ها به اتمام رسید، قریب به 22 هزار واحد همگی قریب به 22 هزار واحد تقسیط اتفاق افتاد و تعداد اندکی واحد‌ها قریب به 200 واحد تقسیط بانک مانده است که آن هم درحال انجام است و خوشبختانه با پیگیری‌هایی که اتفاق افتاده است تا یکی دو ماه آینده تقسیط واحد‌های مسکن مهر هم به صورت کامل در استان یزد انجام خواهد شد.

سؤال: آقای مالکی دو تا طرح مهم را دولت دارد همزمان اجرا می‌کند، یکی آن تعهداتی که در غالب طرح مسکن مهر همچنان بر ذمه دولت است و درکنار آن دارد یک قانون بسیار مهم و راهبردی را به نام نهضت ملی مسکن دارد اجرا می‌کند. ما می‌دانیم که برخلاف طرح مسکن مهر که آپارتمان سازی بود و در شهر‌های جدید به انبوه سازی اجرا شد، دولت سیاست اش در نهضت ملی مسکن یک طبقه سازی یا نهایتاً دو طبقه سازی است که خب خود این مسئله مهمترین موضوعی که شما را با چالش مواجه می‌کند، تأمین زمین است. می‌خواهم از زبان شما بشنوم که تاکنون برای نهضت ملی مسکن چه مقدار زمین تأمین شده است و آیا این مقدار زمین کفاف تعهدات دولت را می‌دهد یا خیر؟
مالکی، ریاست سازمان ملی زمین و مسکن: در مورد تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن، خب من یک توضیح مقدماتی می‌دهم و بعد آمار را خدمت شما عرض می‌کنم، یک زمانی ما مواجه می‌شویم با تأمین زمین و فرآیند تأمین زمین در سال‌های گذشته، می‌توانیم اینجا بگوییم که تأمین زمین یک فرآیندی بوده است که در سال‌های گذشته به آن توجه شده است و رسیده است به ما، ما چه میزان از گذشته زمین داشته ایم و چه میزان را الان تأمین کرده ایم. واقعیت این است که ما در گذشته و در دولت‌های گذشته، دلیل اینکه برنامه خاصی برای مسکن وجود نداشت، حداقل بر روی اراضی دولتی برنامه‌ای وجود نداشت، تأمین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای دولت سیزدهم شروع شد، یعنی ما زمین آنچنانی برای شروع طرح نهضت ملی، دراختیار نداشتیم، هرچه زمین تأمین کردیم حاصل تلاش در دولت سیزدهم بوده است. تا الان که من خدمت شما هستم، از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی یا اراضی دراختیار وزارت راه و شهرسازی، ما 81 هزار هکتار را مورد بررسی قرار داده ایم. از این 81 هزار هکتار، 23 هزار هکتار آن مخالفت شده است.

سؤال: آقای مالکی اینها همه اش اراضی دولتی بوده است؟
مالکی: همه اش اراضی بوده است که دراختیار وزارت راه و شهرسازی بوده است. حالا به آن سایر اراضی مازاد دستگاه‌های دیگر هم می‌پردازیم. این اراضی بوده است که دراختیار وزارت راه و شهرسازی بوده است از این 81 هزار، چیزی حدود 23 هزار آن در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های فنی مخالفت شده است به دلایل فنی، یعنی این تلاش اتفاق افتاده است، بررسی ها، شناسایی، اخذ سند، رفته است، اما به دلایل فنی مخالفت شده است. نزدیک به 24 هزار هکتار هم در مراحل رسیدگی است. یعنی ما 23 هزار هکتار را مخالفت شده است را کنار گذاشته ایم، 24 هزار هکتار هم در مراحل رسیدگی در مراحل مختلف کارگروه امور زیربرنامه ای، شورا‌های برنامه ریزی و یا شورای عالی شهرسازی و معماری است. تا الان 34 هزار و 695 هکتار زمین قطعی و نهایی شده حاصل الحاق یا اراضی که حاصل تغییر کاربری بوده اند، دراختیار طرح قرار داده شده است.

سؤال: آقای مالکی نیاز طرح چقدر است؟
مالکی: نیاز طرح براساس متقاضیان واجدالشرایطی است که خدمت شما عرض می‌کنم. علاوه بر این ما 16 هزار هکتار شهرک را مصوب کرده ایم. از برنامه ریزی که کرده ایم، 50 شهرک بتوانیم در سراسر کشور علاوه بر اراضی که الحاق می‌کنیم در محدوده و حریم شهر‌ها داشته باشیم، 16 هزار هکتار هم شهرک تا الان مصوب و نهایی شده است و مابقی شهرک‌ها 18 شهرک می‌شود 16 هزار هکتار، مابقی آن هم در مراحل رسیدگی است. این عدد‌ها را خدمت شما عرض کردم که این را بگویم، کار بسیار بزرگی در دولت سیزدهم انجام شد در بحث تأمین زمین، برای اینکه بتوانیم یک مقایسه‌ای داشته باشیم، چون وقتی عدد می‌گوییم اگر مقایسه‌ای نکنیم با یک عدد دیگر، خیلی شاید به جمع بندی مطلوبی نرسیم. ما تمام مسکن مهری که الان شما اشاره کردید در اراضی سازمان ملی زمین و مسکن، حالا شهر‌های جدید را آقای جعفری می‌فرمایند، در اراضی سازمان ملی زمین و مسکن، 590 هزار واحد بود، الان ما داریم می‌گوییم که تا الان تا الان یک میلیون و 555 هزار واحد یعنی زمین به استعداد؟ یک میلیون و 555 هزار واحد را تأمین کرده ایم، مابقی آن را هم داریم تأمین می‌کنیم. این را می‌خواهم مقایسه کنم که چه اتفاق بزرگی افتاده است. ما در همین یکسال و خورده گذشته نزدیک به 20 هزار هکتار فقط الحاق به شهر‌ها را داشته ایم به جز شهرک سازی و مباحث دیگری که اراضی سایر دستگاه‌ها که قطعاً به آن می‌پردازیم، این‌ها عدد‌های بسیار بزرگی است یعنی یک انقلاب است در بحث تأمین زمین اتفاق افتاده است. ما کسری هم داریم آن سؤال شما که می‌گویید چقدر نیاز بود، ما در بعضی از شهر‌ها به دلایل خاص، من امروز ایلام بودم، شهر ایلام شهری است که تأمین زمین بسیار سخت است، هم بخاطر توپوگرافی و شیبی که وجود دارد، هم اراضی کشاورزی و هم اراضی جنگلی. اما در مجموع و به صورت کلی تا الان یک 34 هزار و 16 هزار بالغ بر 51 هزار زمین تا الان نهایی شده است برای طرح نهضت ملی مسکن.

سؤال: آقای دایی همان سؤالی که از آقای خواجه رضایی را پرسیده ام را می‌خواهم از شما، جناب آقای دایی، هم بپرسم، برای ما گزارش بفرمایید که در استان خراسان رضوی چه مقدار تعهد مسکن مهر بر زمین باقی مانده است و تاکنون چه مقدار تحویل داده اید و مهمترین چالش تان برای تحویل واحد‌ها چه بوده است و یا هست؟
دایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی: مسکن مهر در سطوح مختلف اجرا شد، در استان خراسان رضوی حدود 70 هزار واحد سهمیه و برنامه مسکن مهر بود که الان که ما خدمت شما هستیم در حدود 10 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده داریم که این‌ها در مراحل مختلف است از دید؟ 30 درصد، 30 درصد تا 70 درصد و حالا 70 تا 90 درصد. خب عمده مشکل مسکن مهر در استان خراسان رضوی که حالا هم در بخش اداره کل است و هم در بخش شهر‌های جدید که شامل گلبهار و بینالود است، بخشی از مشکلات مشکلات حقوقی و قضائی است که بالاخره در تشریفات قضائی باید تمام شود و مسائل انجام شود، اما نکته متفاوتی که در دولت سیزدهم و با دستور جناب آقای دکتر بذرپاش اتفاق افتاد، تأمین منابع مالی پروژه‌های مسکن مهر از منابع دولتی است. خب ما در گذشته این را نداشته ایم، اکثر پروژه‌ها به دلیل کمبود مالی، مردم آورده هایشان را در مهلت مقرر پرداخت کرده بودند، انتظار ایجاد شده بود، افزایش قیمت‌ها باعث شده بود که تأمین منابع از ناحیه مردم امکانپذیر نبود، تسهیلات بانکی هم به پروژه‌ها تزریق شده بود، خب آن هم مقادیر خاص خودش را داشت، اما با دستور آقای وزیر و اهتمامی که در دولت سیزدهم شکل گرفت، از منابع دولتی به این پروژه‌ها از محل صندوق ملی مسکن تزریق شد و یک جان تازه‌ای در این پروژه‌ها اتفاق افتاد و ما توانستیم در همین سه ماه اخیر حدود 2 هزار واحد را از مسکن‌های مهر را به اتمام برسانیم. الان در شهر‌های جدید همانطور که آقای دکتر جعفری اشاره فرمودند، با شدت کار در حین اجرا است امیدواریم بتوانیم بخش عظیمی از این بازار را حداکثر تا پایان سال تحویل متقاضیان عزیز قرار بگیرد.

سؤال: آقای دایی پرونده را چه زمانی خواهید بست؟
دایی: برنامه‌ای که تعریف شده است در استان این است که ما حداکثر تا تابستان سال آینده بتوانیم پرونده مسکن مهر را در استان خراسان رضوی به اتمام برسانیم. من در ارتباط با این موضوع تأمین زمین هم اگر اجازه هست توضیح عرض کنم، در تأمین زمین من دو عدد را می‌گویم که مقیاس کار مشخص باشد، در استان ما برای نهضت ملی مسکن ما 4 هزار هکتار زمین را ما تأمین کرده ایم از آن عددی که آقای دکتر مالکی فرمودند. این عدد ما میزان الحاقاتی را که انجام داده ایم، 15 برابر مسکن مهر است و این نشان دهنده حجم بسیار بالای تأمین زمین یا همان انقلاب تأمین زمین که آقای دکتر مالکی فرمودند واقعاً با عدد و رقم مشخص می‌شود.

سؤال: آقای جعفری، جناب دایی اشاره کردند به یکسری از چالش‌هایی که پیشروی تأمین ساخت و ساز در مسکن مهر است ازجمله منابع مالی. شما خودتان هم گفتید در ابتدای فرمایشات تان که یک بازه زمانی انتظار ده ساله را ما سپری کرده ایم و مردم طول کشیده است این بازه زمانی را تحمل کرده اند تا واحدهایشان را تحویل بگیرند. چرا اینقدر طول کشید، چه چالش‌هایی را پشت سر گذاشته اید و با چه موانعی الان روبرو هستید؟
جعفری: اگر بخواهیم بر اساس بازه زمانی این چالش‌ها را تقسیم بندی کنیم، اراده دولت‌ها اولین چالشی بوده است که در دوره‌های قبل نبوده است برای تکمیل این مسکن ها، خب در دولت سیزدهم در همان بدو تشکیل دولت، جناب آقای دکتر رئیسی، ریاست محترم جمهور و همچنین یاد کنیم از وزیر مرحوم مان جناب آقای قاسمی که در بدو ورودشان تأکیدشان بر اتمام این پروژه‌ها بود. پس این اراده اولین موردی بود که در این دولت شکل گرفت برای اینکه این تعهدی که برای حوزه مسکن مهر است به اتمام برسد. نکته دوم آن در حوزه تأمین منابع بود، ما در بحث مسکن مهر دیگر نه آورده متقاضی داشتیم، نه حتی تسهیلاتی که در بخش‌های مختلف برای مسکن مهر مصوب شده بود. از منابع داخلی خود دولت باید تکمیل این واحد‌ها انجام می‌شد، درکنار بحث مسکن مهر، ما باید همزمان پروژه‌های روبنایی مان در حوزه سرانه‌های آموزشی، درمانی، مذهبی، فرهنگی و اوقات فراغت و گردشگری مان را هم همزمان باید دنبال می‌کردیم، چراکه ما برای تکمیل این مسکن‌ها که سکونت در آن شکل بگیرد، باید خدمات جنبی اجتماعی آن را هم درنظر بگیریم که استقبال و ظرفیت آن به وجود بیاید. نکته بعدی که در این حوزه چالش‌ها بود که واقعاً همکاران ما در این مدت بسیار تلاش کردند، مشکلات حقوقی که مترتب شده بود بر این پروژه ها، بحث پیمانکارانی که سال‌ها این پیمانکار‌ها در حوزه قراردادهایشان و ظرفیت تأخیرات غیرمجاز و مجاز و بعضاً پرداخت صورت وضعیت‌های باقی مانده‌ای که برای پیمانکار‌ها مانده بود چالش اصلی ما بود. یک انرژی گذاشته شد تا قرارداد‌های این پیمانکار‌ها تعیین تکلیف شود و پروژه‌ها مجدد فعال شود، یک چالش دیگری که در این حوزه با آن مواجه بودیم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار بود که قرارداد‌هایی که در ابتدای مسکن مهر با متر مربعی بعضاً 300 هزار تومان بسته شده و تا یک میلیون و 800 هزار تومان آمده بود، امروز با این شرایطی که ما در بازار مصالح داشتیم به اتمام نمی‌رسید. تمام مسیر‌هایی که برای اخذ مصوبات و مجوز‌هایی برای قرارداد‌های پیمانکار‌ها بود، برای تأمین منابع بود، برای رفع موانع حقوقی این قضیه بود، با دستور وزیر محترم، در کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف دنبال شد و  این موانع رفع شد که ما امروز شاهد بودیم که…

سؤال: آقای جعفری الان یک نظارتی است روی نحوه فعالیت پیمانکاران؟
جعفری: قطعاً یکی از بحث‌های جدی که ما الان در حوزه فعالیت همکاران ما چه در استان‌ها و چه در شهر‌های جدید است، کنترل و نظارت فنی است.

سؤال: آقای جعفری، چون می‌دانید این را چرا پرسیدم، امروز خبرنگار ما که به صورت میدانی به شهر جدید پردیس رفته بودند، مردم گلایه‌هایی داشتند از نحوه نوع کاری که پیمانکار‌ها می‌کنند. مثلاً در حوزه مالیات تا 20 میلیون تومان دریافت کرده اند در صورتی که طبق قانون گویا 300 هزار تومان است و الی مسائل دیگر و یا هزینه‌های جنبی اضافه درخواست کرده بودند. می‌خواهم ببینم که آیا به این مدل رفتار‌ها و کار‌هایی که پیمانکاران می‌کنند نظارتی است یا خیر؟
جعفری: ما سه اصل داریم، اصل اول بحث کیفیت ساخت است، ما امروز چه در حوزه نهضت ملی مسکن و چه در تکمیل مسکن‌های مهر و تعهداتی که در حوزه مسکن‌های حمایتی داریم، مهمترین بحث ما نظارت بر کیفیت ساخت است، چراکه ما به دنبال نوسازی و ساخت مسکن‌هایی هستیم که این مسکن‌ها هم باید طول عمر مفیدشان بلند باشد و هم از لحاظ کیفیت، کیفیت مناسب داشته باشد. نکته دوم بحث ضوابط و مقررات جاری در حوزه بیمه، مالیات و ظرفیت‌هایی که در حوزه عوارض دولتی باید این بحث‌ها پرداخت شود. این حوزه بیمه مالیات یکی از دغدغه‌های اصلی ما بود که با پیگیری‌های بسیار مجدانه که در وزارت راه و شهرسازی انجام شد، امروز هم مصوبات خوبی هم در حوزه مالیات و هم در بحث بیمه تعیین تکلیف شده است و برای مسکن‌های حمایتی این کار دنبال می‌شود. نکته سوم در رابطه با بحث نظارت، ما در حوزه بحث عملکرد پیمانکار‌ها هم بحث رعایت و اصول و ضوابط قرارداد‌های پیمان براساس شرایط عمومی پیمان را داریم، هم براساس شرایطی که پیمانکار‌ها بعنوان تأخیرات مجاز و غیرمجازشان در پروژه‌ها بعضاً مترتب شده است، که همه این‌ها در یک نظام فنی مجموعه وزارت راه و شهرسازی درحال پیگیری است و ما در شهر‌های جدید بخش معاونت فنی و مهندسی مان دقیقاً این موارد را برای حفظ حقوق شهروندان و متقاضیان ما در دستور کار خودش درحال پیگیری است.

سؤال: جناب مالکی دو سؤال از خدمت شما بپرسم، یکی بحث همین تأکیدی که در جلسه اخیر شورای عالی مسکن ریاست محترم جمهور داشتند در رابطه با نحوه عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات به نهضت ملی مسکن و حتی از واژه توبیخ استفاده کردند که آن بانک‌هایی که عملکردشان خوب بوده است، تشویق شوند و آن مدیرعامل بانک‌هایی که نیامده اند پای کار، توبیخ شوند، یکی این موضوع است و یکی در رابطه با تأمین زمین، کدام سازمان‌ها بیشتر با شما همکاری کردند، کدام وزارتخانه‌ها و کدام نهاد‌ها و یا برعکس کدام شان کمتر؟
مالکی: من اول دومین سؤال شما را پاسخ می‌دهم. ما یکی از روش‌های تأمین زمین علاوه بر اراضی که دراختیار وزارت راه و شهرسازی است، ماده 10 قانون جهش تولید مسکن است، ماده 10 قانون جهش مسکن، الزام می‌کند به دستگاه‌هایی که اراضی مازاد در اختیار دارند، آن‌ها را دراختیار طرح قرار می‌دهد، ما تا الان بالغ بر 5 هزار و 600 هکتار از اراضی سایر دستگاه‌ها را اخذ سند کرده ایم، 2 هزار و 500 هکتار را ازشناسایی‌هایی که داشته ایم، از دستور کارمان خارج کرده ایم به دلایل مختلف، مابقی آن که 2 هزار و 600 هکتار است، مانده است. آن چیزی که الان به صورت عمده مانده است، اراضی دانشگاه‌ها است، ما بالغ بر هزار هکتار از اراضی دانشگاه‌ها را شناسایی کرده ایم که این‌ها بعنوان اراضی مازاد شناسایی شده اند و باید دراختیار طرح قرار می‌گرفتند. تفاهمی را با وزارت علوم داشتیم که از این اراضی با اولویت‌های علمی و کارکنان خود دانشگاه استفاده بشود. داریم این تفاهم را پیش می‌بریم امیدواریم که بتوانیم از این اراضی که الان در دستور کار داریم، هزار هکتار، برای خود کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه استفاده کنیم. بانک‌ها هم در سال اول قانون قرار بوده است که 360 هزار میلیارد تومان، در سال دوم 458 میلیارد تومان قرار بوده است تسهیلات پرداخت کنند، تا الان 171 همت یا هزار میلیارد تومان پرداخت شده است که حدود 21 درصد آن چیزی بوده است که باید تعهد می‌شده است. بانک‌های دولتی تا قبل از 29/01 که شورای عالی مسکن به دستور آقای رئیس جمهور با حضور بانک‌ها شکل گرفت، خب غیر از بانک مسکن، بانک‌های دیگر همکاری جدی نداشته اند، بانک‌های دولتی بعد از آن جلسه پای کار آمدند، نه به آن میزانی که مورد نظر ما است و طرح است، اما ورود کرده اند و دارند انجام می‌دهند، بانک‌های خصوصی هنوز جدی ورود نکرده اند، در صورتی که تکلیف قانونی دارند و باید این تکلیف انجام بشود. بانک‌های دولتی قول داده اند در جلسه اخیری هم که رئیس جمهور تأکید کردند که این عقب ماندگی را جبران کنند و تسهیلات را تأمین کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا