بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

مسکن لوکوموتیو اقتصاد کشور نیست/نظام بانکی آچمز شده است

به گزارش خبرنگار  ساختمان آنلاین  اخیرا وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد با توجه به فارغ التحصیلی هر ساله دانشجویان و امکان ازدواج ها در کشور به بیش از 10 میلیون نفر مسکن جدید نیاز داریم.

این اظهار نظر در حالی است که پیشتر یک عضو کمیسیون عمران از یک رقم نجومی عجیب به عنوان نیاز سالیانه کشور به تولید مسکن رونمایی کرد.

سید البرز حسینی در گفتگو با رسانه اعلام کرد بیش از ۴۰ میلیون نفر در کشور به مسکن نیاز دارند .او افزود: هم اکنون در موقعیتی هستیم که ۲.۵ میلیون نفر جوان مجرد بالای ۳۳ سال، ۱۲.۵ میلیون نفر جوان در شرف ازدواج، ۶.۵ میلیون نفر مستاجر و حدود ۱۷ تا ۲۰ میلیون نفر حاشیه نشین داریم که در سکونتگاه های غیر رسمی زندگی می کنند و یا بد مسکن هستند.

اما فردین یزدانی کارشناس مسکن آمارهای ارایه شده از سوی این نماینده مجلس را کاملا اغراق آمیز و به دور از واقعیت های موجود ارزیابی می کند و بر این باور است آماری که اخیرا از سوی وزیر راه به عنوان نیاز به تولید مسکن ارایه شده تقریبا به واقعیت نزدیک است.

وی در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین می گوید: با توجه به نرخ سالیانه تشکیل خانوار که سالی پانصد هزار ازدواج صورت می گیرد و با در نظر گرفتن اینکه در بهترین حالت سالی دویست هزار واحد مسکونی بهسازی می شود ،بنابراین سالیانه باید هفتصد هزار واحد مسکونی ساخته شود که در یک پروسه هفت ساله ،هفت میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود،بنابراین آمار ارایه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی به واقعیت نزدیک است.

یزدانی با اشاره به اینکه مشکل اصلی تولید مسکن نیست ،بلکه مساله اقتصاد خانوار برای خرید مسکن است تصریح می کند:  تولید مسکن در گرو تخصیص یارانه های دولتی،اعتبارات بانکی و نیز تامین آورده از سوی متقاضیان مسکن است که با توجه به شرایط اقتصادی موجود که سیستم بانکی آچمز است و امکان تزریق یارانه به این بخش نیز وجود ندارد،بنابراین مردم توان خرید مسکن ندارند.

مدیر علمی طرح جامع مسکن همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود نیز به این موضوع که گفته می شود،مسکن لوکوموتیو اقتصاد کشور است واکنش نشان می دهد و تصریح می کند: این نگاه کاملا غیرکارشناسی است و بر اساس جدول داده ستانده که 110 صنعت فعال و اثر گذار در اقتصاد را رتبه بندی کرده است،مسکن زیر رتبه بیست قرار دارد ،یعنی بیست صنعت دیگر در اشتغالزایی از این بخش در رتبه بالاتری قرار دارند.

یزدانی همچنین خاطرنشان می سازد: ضمن اینکه مشاغل مرتبط با صنعت ساختمان مقطعی و فصلی هستند و با اتمام پروژه های ساختمانی عوامل اجرایی دست اندرکار شغل خود را از دست می دهند ،این در حالی است که با راه اندازی کارخانجات صنایع غذایی ،خودرو و… مشاغل ثابتی برای نیروی های کار ایجاد می شود و بنابراین چنانچه با متد علمی بخواهیم به بخش مسکن نگاه بیندازیم می بینیم که این بخش لزوما پیشران و لوکوموتیو اقتصاد کشور نیست.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا