مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

راه اندازی کارگاه بزرگ مسکن سازی در کشور در ۱۴۰۲

وزیر راه و شهرسازی از آغاز پویش «همراهان سفر ایمن» خبر داد و گفت: در این پویش که با همکاری سازمان راهداری اجرا می شود، ۱۰۰ ایستگاه برای استراحت مسافران نورورزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری تدارک دیده شده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، مهرداد بذرپاش روز دوشنبه در حاشیه گردهمایی استانداران با موضوع بررسی آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن و ستاد تسهیلات نوروزی در جمع خبرنگاران با تبریک اعیاد شعبانیه در اظهار کرد: در جلسه امروز به همراه وزیر کشور و استانداران و مسئولان استانی سفرهای نوروزی و بحث نهضت ملی مسکن پیگیری شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره بررسی سفرهای نوروزی در این جلسه افزود: درباره سفرهای نوروزی تاکید بر ایمنی بخشی راههای کشور بود که رفع نقاط حادثه خیز، یکی از این موارد است.

بذرپاش عنوان کرد:‌ حدود ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز در جاده های کشور که بیشتر تصادفات در آنجا اتفاق می‌افتد و منجر به فوت و مجروحیت شدید می شود، به همکاری پلیس شناسایی شده است که رفع این نقاط و اصلاح آن در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ نقطه حادثه خیز تا پایان سال رفع می شود، گفت: برخی از این نقاط با آشکارسازی و بخشی با اصلاح هندسی و ترافیکی اتفاق می‌افتد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مرمت‌سازی جاده‌ها با ایام سفرها تداخل پیدا نمی‌کند، گفت: در حال حاضر مشغول کار هستیم تا بتوانیم این ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز را در روزهای ابتدایی سال بعد هم در دستور کار قرار دهیم و باید به سرعت این مسیر را سپری کنیم.

بذرپاش با اعلام اینکه حدود هشت هزار کیلومتر راه پرخطر را شناسایی کرده‌ایم، افزود: از حدود ۲۹۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی در جاده‌های کشور حدود ۸ هزار کیلومتر راه‌هایی هستند که بیشترین سوانح جاده‌ای خطرناک در آنجا اتفاق می‌افتد.

به گفته وی، کاهش تصادفات جاده ای و اصلاح معابر در دستور کار مجموعه نظارتی پلیس به‌طور خاص و مجموعه نظارتی سازمان راهداری قرار دارد .

وزیر راه و شهرسازی درباره سفرهای نوروزی هموطنان نیز گفت: برآورد اولیه این است که از ۲۴ اسفند حجم بالای این سفرها آغاز و تا چهارم فروردین ادامه داشته باشد و از این رو بیشترین تمهیدات نیز برای همین بازه زمانی در نظر گرفته می شود.

راه اندازی کارگاه بزرگ مسکن سازی در کشور در ۱۴۰۲

بذرپاش درباره یکی از برنامه های دولت سیزدهم در تولید مسکن گفت که همه ابزارهای دولت را بکار بستیم تا تولید مسکن حداکثری اتفاق بیفتد که هم تکلیف قانونی و هم نیاز کشور و هم تایید  موکد رئیس جمهور است.

وی ادامه داد که امروز در حضور  استانداران بر این امر تاکید شد و محورهای فعالیت در حوزه شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ، مسکن روستایی تا کلان شهرها و حتی تهران و نوسازی بافت‌های فرسوده  را شامل می شود و وزارت راه اخیرا با ابلاغیه ای به سراسر کشور  خواستار تسهیل فرایند ساخت و ساز در بافت ناپایدار و فرسوده شده است و همین طور در حوزه خود مالکی افرادی که خود زمین دارند هم بتواند با اندکی مساعدت مالی و تسهیلات آن را بسازند.

وزیر راه و شهرسازی این را هم گفت در یک تقسیم کاری با استاندارهان، سهم هر استان مشخص و عقب ماندگی هر استان هم یادآوری شده است تا با این روند بتوانیم کاستی ها را در ماه های پیشرو جبران کنیم.

بذرپاش گفت: در این فرایند برخی تکلیف ها بر اساس قانون  باید دستگاه ها زمین های مازاد را دراختیار قانون جهش و تولید قرار دهند که اکثر دستگاه ها همراهی کردند و حدود سه هزار هکتار زمین شناسایی و دستگاه هم مشخص شده  اما  انتقال سند انجام نشده است که در ماه‌های پیشرو انجام می شود.

وی در تکمیل این بخش از اظهارات خود گفت که بیش از ۲۸ هزار هکتار آن به اتمام رسید و  در اختیار طرح  قرار گرفته و تخصیص زمین هم انجام و به استان ها ابلاغ شده و استان ها به  طرح ها اختصاص دادند. امیدواریم  که با کمک استانداران و وزیر کشور سال آینده یک کارگاه بزرگ مسکن سازی در کشور راه اندازی کنیم.

وزیر راه و شهر سازی گفت که ۱۲۰۰ شهر زیر ۲۵ هزار داریم که قابل توجه است و  راهبرد ما در این شهرها واگذاری زمین است که مسکن های تک طبقه و ویلایی تقدیم مردم کنیم. در شهرهای بزرگ محدودیت هایی داریم که باید به مجتمع سازی  و آپارتمان سازی روی آورد  اما انجایی  که زمین به ما اجازه دهد اولویت ما واگذاری زمین است.

بذرپاش با بیان اینکه مجموعه وزارت راه و شهرسازی، پلیس و استانداران برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی برنامه ریزی می کنند، اظهار داشت: همانطور که خودروها و ناایمن بودن برخی از راه‌ها بخشی از عامل تصادفات جاده ای هستند، عامل انسانی را هم نباید نادیده گرفت زیرا بررسی کارشناسان نشان داده که عامل انسانی بیشترین درصد تصادفات منجر به فوت را دارد.

وی افزود: در این راستا آگاهی‌بخشی به مردم از طریق ساخت برنامه‌های تلویزیونی و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و نیز سایر ابزارهایی که می‌توان برای آگاهی‌بخشی به مردم استفاده کرد را از برنامه‌هایی برشمرد که برای کاستن از آمار تلفات جاده ای در دستور کار است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال تجهیز راهدارخانه ها در سراسر کشور هستیم تا مسافران در طول سفر بتوانند از این نقاط برای استراحت استفاده کنند.

بیشترین حجم تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی و خروجی شهرها اتفاق می‌افتد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیشترین حجم تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی و خروجی شهرها رخ می دهد، تصریح کرد: با همکاری شهرداری ها و استانداران درصدد هستیم تا ایستگاههای برای استراحت مسافران در این نقاط راه اندازی شود.

بذرپاش ادامه داد: در این راستا پویشی به نام «همراهان سفر ایمن» آغاز شده است ما در ۱۰۰ نقطه در سازمان راهداری، این ایستگاه‌ها را بر پا خواهیم کرد تا هم برای استراحت مسافران و هم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: از استان‌ها درخواستیم کردیم که تعداد این اماکن افزایش پیدا کند تا در کنار اینکه نقاط حادثه‌خیز را رفع می‌کنیم و پلیس حضور حداکثری داشته باشد و شبکه امدادی و بهداشتی و درمانی ما مانند اورژانس، شبکه داوطلبان هلال احمر حضور دارند محیط جاده‌ها را محیط آرامش‌بخشی کنیم که انشاءالله سفر با حداقل حادثه همراه باشد و مردم بعد از ایام کرونا سفر نوروز پر خیر و برکت را با شادی، آرامش و سلامت سپری کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا