مجله خبریراه و شهرسازی

نوسازی ۲۸۰ هزار واحد مسکن روستایی در دولت سیزدهم

نوسازی مسکن روستایی از آن دسته طرح‌هایی بود که در دولت‌های قبل مغفول مانده بود که با توجه به آسیب‌پذیر بودن این واحدها در برابر حوادث احتمالی مانند سیل و زلزله شاهد خسارت‌های جانی و مالی زیادی در این بخش بودیم، اما دولت سیزدهم برای اجرای آن تلاش کرد به طوری که در ۲ سال گذشته ۲۸۰ هزار واحد روستایی نوسازی شد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، بازار مسکن به عنوان یکی از متلاطم‌ترین بازارهای کشور، سال‌های بدی را پشت سر گذاشته است، سال‌هایی که به دلیل عدم اهتمام دولت قبل برای رونق بخشی به ساخت و عرضه مسکن، به یک معضل به خصوص برای دهک‌های پایین جامعه تبدیل شد.

این میراث شوم به دولت سیزدهم رسید اما این دولت از همان روزهای نخست تلاش کرد تا در قالب طرح‌های مختلف از تولید مسکن گرفته در قالب نهضت ملی تا نوسازی بافت‌های فرسوده از روش‌های مختلف ازجمله اعطای زمین رایگان، پرداخت تسهیلات با سودهای کم و سهیم کردن انبوه‌سازان و بخش خصوصی این مشکل باقی‌مانده از دولت قبل را حل و به سامان برساند.

افزایش سهم مسکن مقاوم نسبت به کل واحدهای روستایی از ۵ درصد به ۵۳

اما یکی دیگر از طرح‌هایی که نه‌تنها در سال‌های قبل هیچ توجهی به آن نشده بود، بلکه فقط در کاغذ به آن پرداخته شده بود، نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی بود. بر همین اساس دولت در کنار تولید مسکن، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی نیز در سرفصل برنامه‌های خود قرار داد که این اقدام موجب شد تا سهم مسکن مقاوم نسبت به کل واحدهای روستایی با حمایت دولت سیزدهم به ۵۳ درصد تا اوایل تابستان برسد، این در حالی بود که این رقم در سال ۸۴ تنها پنج درصد بود.

نوسازی ۲۸۰ هزار واحد روستایی در دولت سیزدهم

تاکنون حدود ۲۸۰ هزار واحد روستایی با حمایت‌های صورت گرفته دولت نوسازی شده است، این در حالی است که به گفته معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال ۸۴ از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، تنها ۵ درصد از آن مقاوم‌سازی شده بود که امروز این رقم به بیش از ۵۳ درصد رسیده است.

مجید جودی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: به همت دولت سیزدهم تاکنون ۲۸۰ هزار مقاوم‌سازی شدند که با حمایت‌های دولت می‌توانیم ادعا کنیم که تا سال ۱۴۱۰ دیگر مسکن غیر مقاوم روستایی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی از دی سال گذشته روند بسیار خوبی به خود گرفته است، اظهار داشت: با ابلاغ اعتبار برای نوسازی این واحدها و در کنار آن حمایت‌های دولت سیزدهم، نسبت به دولت‌های گذشته در این رابطه در یک مسیر بهتری قرار خواهیم گرفت.

جودی با اشاره به ابلاغ نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ گفت: این در حالی است که ۲۱۰ هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی که از این تعداد ۱۶۰ هزار واحد به مرحله انعقاد قرارداد رسیده و عملیات اجرایی آنها شروع شده است.

ابلاغ اعتبار نوسازی مسکن روستایی تا ۱۰ روز آینده

وی با بیان اینکه مابقی واحدهای ابلاغی سال گذشته تا پایان شهریورماه، عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: سهم نوسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۲ نیز ۲۰۰ هزار واحد دیگر است که پس از ابلاغ اعتبار از سوی دولت در ۱۰ روز آینده، ۵۰ هزار پرونده به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی خواهند شد.

جودی با اشاره به اینکه تا پایان امسال مابقی واحدهای ابلاغی مرتبط با ۱۴۰۲ برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند، گفت: یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مسکن روستایی، مقاوم‌سازی آنها در برابر حوادث بوده است، با وجود اینکه در سالی که گذشت حدود ۳۰ حادثه کوچک داشتیم اما با توجه به اینکه دولت حل مشکلات مردم را در اولویت خود قرار داده است، به همین منظور حدود ۲۲ ستاد بازسازی در مناطقی که دچار آسیب شدند، تشکیل شد.

وی زلزله در خوی و سایه‌خوش واقع در استان هرمزگان را از بزرگ‌ترین حوادث سال گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: عملیات بازسازی در این مناطق هم‌اکنون به خوبی در حال پیشرفت است و پیش‌بینی بر این است که این عملیات تا پیش از فرارسیدن فصل سرما به نتیجه برسد.

نوسازی مسکن روستایی و هزار راه رفته دولت سیزدهم/ نوسازی ۲۸۰ هزار واحد روستایی

بازسازی ۱۸ هزار واحد در خوی

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: هم اکنون بازسازی ۱۸ هزار واحد در خوی به پایان رسیده و در کنار آن ۲ هزار و ۲۰۰ واحد احداثی در این منطقه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که این امیدواری وجود دارد که تا پیش از رسیدن فصل سرما، نوسازی و تعمیرات در خوی به پایان برسد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا