بورس و بازارمجله خبری

مسکن حمایتی کلنگ نخورده گران شد

به گزارش ساختمان آنلاین:   دولت سیزدهم که در ابتدا قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در تابستان سال گذشته اعلام کرده بود، چندی پیش توضیح داد که قیمت ساخت هر مترمربع واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن را چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فرض کرده است. حالا اما پیمانکاران بر اساس آخرین برآوردی که داشته اند قیمت ساخت مسکن حمایتی را متری هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می دانند.

هزینه ساخت واحدهای مسکن حمایتی چقدر خواهد بود؟

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان گفته است که در یک سال گذشته قیمت مصالح ساختمانی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته و در برخی موارد رشد قیمت مصالح ساختمانی تا ۱۰۰ درصد هم می رسد. به عنوان مثال سیمان سال گذشته پاکتی ۲۳ هزار تومان بود و الان به ۴۷ هزار تومان رسیده است و هر قالب سفال در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ تومان قیمت داشت که هم‌اکنون به بالای ۲۵۰۰ تومان رسیده است و اگر سایر هزینه های جانبی مانند دستمزد کارگران و هزینه های صدور پروانه، نظام مهندسی، عوارض و … ولو با تخفیف در نظر گرفته شود، قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی کمتر از متری هفت میلیون تومان تمام نمی شود.

این موضوع در شرایطی رخ می دهد که قیمت های فعلی در نظر گرفته شود و با گذشت زمان و حتی تاخیر در تحویل پروژه ها ممکن است قیمت باز هم افزایش داشته باشد.

تامین زمین برای طرح مسکن حکایتی با مشکل رو به رو است

وعده ساخت چهار میلیون مسکن حمایتی در حالی از سمت ابراهیم رییسی، رییس جمهوری دولت سیزدهم مطرح شده است که دولت در تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن برای این تعداد واحد مسکونی هم دچار مشکل شده و براساس آخرین اعلام وزارت راه و شهرسازی تنها زمین حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شده است.

پرداخت اقساط وام مسکن حمایتی سنگین است

علاوه بر این کابینه سیزدهم در شرایط وخیم بانک ها آنها را مجبور کرده که منابع قابل توجه حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی برای ساخت مسکن حمایتی اختصاص دهند و البته صرف نظر از آثار تورمی آن که مورد نقد بسیاری از کارشناسان اقتصاد بوده، متقاضیان با رقم سنگینی به عنوان اقساط وام مسکن بپردازند که بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و آورده اولیه هم بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان اعلام شده است اما با افزایش هزینه ساخت این واحدها مشخص نیست که میزان اقساط یا پیش پرداخت های متقاضیان چقدر تغییر کند؟‌

با شرایط قبلی بسیاری از متقاضیان واحدهای مسکونی حمایتی می گویند که دهک های ضعیف که مستاجران توان پرداخت چنین ارقامی را ندارند و مستاجران مبلغ پیش پرداخت و آورده اولیه هم در حال حاضر به عنوان رهن خانه ای پرداخته اند که در آن ساکن هستند و این شرایط سختگیرانه باعث انصراف بسیاری از متقاضیان از دریافت مسکن حمایتی شده است.

اقتصاد24

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا