بورس و بازارمجله خبری

ماجرای مسکن استیجاری به کجا رسید؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  یکی از مشکلات اساسی در کلان شهر تهران موضوع مسکن است. دولت جدید وعده تولید مسکن را داده است و شهرداری تهران هم در این زمینه اقداماتی انجام داده است.

با آزاد سازی اراضی ذخیره و همچنین استفاده از اراضی رها شده می توان بخش عمده ای ازمسکن مورد نیاز شهر تهران را تامین کرد. بین مسکن مورد نیاز و مسکن تولید شده فاصله زیادی است.

معضل بافت فرسوده سال هاست که در تهران موجود است. اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است اما همچنان در نیمی از بافت فرسوده تهران ساختمان های کم دوام وجود دارد. برای سرعت دهی به نوسازی بافت فرسوده مجموعه ای از سیاست ها باید وجود داشته باشد.

در خصوص تامین مسکن، نقش شهرداری در این زمینه، نوسازی بافت فرسوده، میدانگاه بریانک، متوسط قیمت مسکن و …با کاوه حاج علی اکبری مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران به گفت و گو نشستیم.

یکی از معضلات اساسی در کلانشهر تهران موضوع تامین مسکن است است شهرداری تهران چه برنامه ای برای کمک به دولت در زمینه تامین مسکن دارد؟

دولت جدید زمانی که کار خود را شروع کرد مسئولین اعلام کردند یکی از مهمترین اولویت های آنها موضوع مسکن است و قرار شد که برنامه‌ای در این زمینه تدوین شود.

در خصوص موضوع مسکن با شهردار تهران هم صحبت کردیم تا همچنین سهم تهران در برنامه اقدام ملی مشخص شود. پیش نیازها و الزامات کار را منعکس کردیم. یک بسته تامین مسکن تهیه شد.

در جلسه ای که با حضور شهردار تهران و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد بسته مورد تایید قرار گرفت و قرار شد که کارگروه مشترکی در این زمینه تشکیل و جلساتی برگزار شود.

تحلیل ها نشان می دهد که شهر تهران سالانه نیازمند ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است البته بین تولید و نیاز مسکن فاصله زیاد است است و باید بتوانیم این فاصله را پر کنیم کارگروهی تشکیل شده است جلسات برگزار شد و قرار است که در جلسات بعدی در خصوص مانع زدایی مسکن صحبت شود.

شهرداری تهران در زمینه تولید مسکن چه اقداماتی انجام می دهد؟ قانونا وظیفه شهرداری چیست؟

سیاست گذاری تامین مسکن با وزارت راه و شهرسازی است و مهمترین نقشی که شهرداری ها می توانند در این زمینه ایفا کنند در بخش صدور پروانه و …است. تحلیل ها نشان داده است که می توان بخشی از مسکن مورد نیاز را در بافت فرسوده تولید کرد. شهرداری نقش مان زدایی دارد و می‌تواند با اعطای مشوق ها و حمایت های لازم زمان صدور پروانه را کاهش دهند. بخشی از مسکن را میتوان در اراضی ناکارآمد و زمینهای ذخیره ایجاد کرد یک برنامه توسعه در این زمینه تصویب شده است

چه میزان زمین ذخیره برای تولید مسکن در کلان شهر تهران وجود دارد؟

چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی ذخیره در تهران وجود دارد. بخشی از زمین ها رها شده است که می‌توان آن را وارد فرآیند توسعه کرد تا بتوان بخشی از مسکن مورد نیاز شهر را فراهم کرد. البته بخشی هم از زمین ها فریز شده که می‌توان از آنها هم استفاده کرد

در برخی از مناطق شهر تهران پشت بام ها و زیر زمین ها به فروش می رسد و یک شبه چند طبقه ساختمان به صورت غیرقانونی و بدون استانداردهای لازم ساخته می‌شود، شهرداری تهران چه برنامه‌ای برای جلوگیری از این تخلفات دارد؟

نظارت بر ساخت و ساز از وظایف شهرداری های مناطق و نواحی است . پشت بام فروشی یک معضل اجتماعی در برخی از مناطق شهر تهران است. این امر در بخش‌های که نوعی بافت فرسوده و ناکارآمد است انجام می شود و باعث ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی شده است البته دلیل این امر هم فقدان مالکیت رسمی است و در برخی موارد اصلاً زمین ها سند هم ندارد. سکونتگاه‌های غیررسمی ایجاد شده است و مهمترین کار برای رفع مشکل در این محدوده ها این است که مالکیت مردم مشخص شود تا بتوانند روند ساخت و ساز را قانونی انجام دهند در حال حاضر ساخت و سازها غیرقانونی است در صورت به رسمیت شناختن مالکیت می توان بخشی از مشکلات را برطرف کرد.

ساخت و سازها شبانه و بدون استانداردهای لازم انجام می‌شود و ما با پدیده پشت بام فروشی در شمیران نوو گلابدره روبرو هستیم به خاطر نوع دسترسی برخی از مالکان اقدام به فروش پشت‌بام می‌کنند و یک شبه ساختمان ۵ تا ۶ طبقه ساخته می شود.

متوسط قیمت مسکن در تهران در حال حاضر چقدر است؟

بر اساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در تهران ۳۱ میلیون تومان است است و ارزانترین قیمت مسکن در محله هاشم آباد واقع در منطقه ۱۵ شهرداری تهران است که قیمت هر متر مربع آن ۱۲ میلیون تومان است

با توجه به اینکه گفته می شود زلزله در کمین تهرانی است . باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود و ساختمان ها استاندار ساخته شود و مقاوم سازی لازم صورت گیرد. اما در تهران برخی از ساختمان ها بر روی گسل ها ساخته شده است. در صورت وقوع زلزله بسیاری از این ساختمان ها ریزش می کنند در این باره توضیح دهید.

برخی از سکونتگاه های غیررسمی در نقاط آسیب پذیر ساخته شده است. ایران زلزله خیز است و بررسی ها نشان می دهد هر حدود 10 سال یکبار یک زلزله ۷ ریشتری رخ می‌دهد که البته آسیب جانی و مالی هم دارد.

بناها در صورت وقوع زلزله دچار مشکل خواهیم شد بعد از زلزله بم دولت تکالیفی برای ساخت و سازها تعیین کرد و قرار شد که بافت های فرسوده نوسازی شوند.

در مساحت ۷۷ هزار هکتار بافت فرسوده هشت میلیون نفر در کل کشور زندگی می کنند البته ما در تهران در خصوص نوسازی بافت فرسوده اقداماتی انجام دادیم و تا به امروز ۴۷ درصد پلاک های کم دوام در محدوده بافت فرسوده نوسازی شدند اما کماکان ۵۰ درصد بافت فرسوده با مشکل کم دوامی روبرو است.

با مشوق ها لازم مردم هم به سمت نوسازی ترغیب بیشتری می‌شوند/افزایش نوسازی مجموعه‌ای از سیاست‌ها را طلب می کند

باید سرعت نوسازی افزایش یابد و این امر مجموعه‌ای از سیاست‌ها را طلب می کند از حل مشکل مالکیت زمین ها تا اعطای تسهیلات و …. در صورتی که بتوانیم مشوق‌های لازم را ایجاد کنیم قطعاً مردم هم به سمت نوسازی ترغیب بیشتری می‌شوند.

ماجرای مسکن استیجاری در تهران به کجا رسید؟آیین نامه ای در این زمینه تنظیم شد و پیشنهاداتی هم ارائه شده بود در خصوص آخرین وضعیت این آیین نامه توضیح می دهید.

آیین نامه ای در خصوص مسکن استیجاری در کمیسیون زیربنایی دولت در دست بررسی است البته شهرداری هم پیشنهاداتی داده است البته همان ماجرای واحدهای کوچک مقیاس و… است .

با انجام این کار البته می توان با قیمتهای تنظیم شده مسکن در اختیار افراد قرار گیرد. اجاره‌داری حرفه‌ای هم به تصویب رسیده است است البته فکر می‌کنم در هفته گذشته بوده است بعد از تصویب امکان اجرای آن وجود دارد با اجرای این طرح خلأهای جدی مشکل مسکن حل میشود و مشکلات اجاره‌داری هم برطرف می‌شود.

در منطقه ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران سال‌ها قطار از بین منازل مسکونی عبور می کرد و مشکلات زیادی برای شهروندان در این مناطق ایجاد کرده بود. مدتی است که دیگر قطار عبور نمی کند اما فضای آن رها شده بود و قرار شد که این محدوده به یک مکان تفریحی و فرهنگی تبدیل شود فاز اول کار اجرایی شد الباقی کار به کجا رسید؟

فاز اول کار در روزهای پایانی مدیریت قبلی شهری افتتاح شد. معاونت عمرانی شهرداری این کار را انجام می دهد. در خصوص پروژه باید بگویم که سال ها خط راه آهن تهران تبریز از بین منازل مسکونی عبور می‌کرد تا اینکه در دهه ۸۰ دولت تصمیم گرفت که ریل راه آهن به زیرزمین منتقل شود و فضای که قطار از آن عبور می کرد که حدود ۲۷ هکتار بود به مکانی تفریحی فرهنگی تبدیل شود.

مذاکراتی بین شهرداری و شرکت راه‌آهن صورت گرفت شهرداری زمین را در اختیار گرفت تا بخشی از سرانه‌های خدماتی را در جنوب غرب تهران ایجاد کند. سال ۹۹ توافقی بین دولت و شهرداری صورت گرفت و این بخش به شهرداری واگذار شد و شهرداری هم اقداماتی در آن انجام داد و قرار شد که فضاهای خدماتی ورزشی تفریحی ایجاد شود البته برای اجرای این کار طرحی تهیه شد و بعد کار به مرحله اجرا گذاشته شد.

توضیحاتی در خصوص افتتاح میدان گاه بریانک دهید؟ میدانگاه دیگری هم قرار است به این شکل ساخته شود؟

میدانگاه بریانک در منطقه ۱۰ شهرداری تهران به بهره برداری رسید. در سال ۱۳۶۹ با تصویب و اجرای پروژه نواب تملک طراحی و اجرای بزرگراه و ساخت و ساز حاشیه آن آغاز شده است.

محله بریانک در آن زمان به عنوان یکی از محلات مرکزی تهران و توسعه یافته روستای بریانک که به شهر تهران متصل شده بود و روند عادی زندگی خود را داشت .با اجرای پروژه نواب محل به دو تکه تقسیم شد.

در سال ۸۷ زمین میدانگاه بریانک برای اجرای خط مترو در اختیار شرکت مترو تهران قرار گرفت و در سال ۹۱ و در طرح تفصیلی کاربری در پهنه جی و فضای سبز پیش‌بینی شد و با توجه به فقر سرانه فضای سبز در محله بریانک اقداماتی صورت گرفت و در نهایت میدانگاه بریانک ساخته و به بهره برداری رسید در بخش‌های قابل توجهی از آن فضای سبز امکان بازی برای کودکان فراهم شده است البته این اقدامات گامی در جهت کم کردن فاصله شمال-جنوب و تامین عدالت فضای اجتماعی است.

در خصوص ایجاد ساختمان سبز توضیح دهید؟

ببینید در بافت های فرسوده شهر با کمبود خدمات و امکانات شهری به ویژه فضاهای سبز روبرو هستیم که البته این فضاها می‌تواند در کیفیت زندگی شهروندان تاثیری تاثیر زیادی داشته باشد. البته در بخش های از بافت فرسوده نوسازی صورت گرفته است اما هنوز کامل نشده است. حدود ۴۰ دفتر توسعه محله ای در ۱۵۰ محله فرسوده شهر تهران فعال هستند و می‌توانند نقش مهمی در توسعه و آموزش الگوی ساختمان سبز داشته باشند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا