بورس و بازارمجله خبری

مستاجران زیر بار تورم سنگین آبان‌ماه

به گزارش ساختمان آنلاین:  بانک مرکزی در گزارشی در خصوص شاخص‌های اقتصادی آبان‌ماه اعلام کرد: علی رغم اینکه در آبان‌ماه ۱۴۰۰ روند تورم متوسط دوازده‌ماهه و نقطه به نقطه (نسبت به آبان ۱۳۹۹) همچون ماه گذشته (مهر ۱۴۰۰) کاهشی بوده، با این حال تورم ماهانه همچنان در سطح نسبتاً بالایی قرار داشته است.

بانک مرکزی می‌گوید: عامل اصلی تورم این ماه (با توجه به سهم گروه‌ها در شاخص قیمت مصرف‌کننده)، همچون روند چند ماه اخیر به افزایش نسبتاً بالای قلم «ارزش اجاری مسکن» ارتباط می‌یابد.

آن‌گونه بانک مرکزی در خصوص وضعیت بازارهای دارایی از جمله مسکن تحلیل کرده، بررسی‌ها حکایت از آن دارد که شاخص قیمت مسکن معامله شده با افزایش مواجه شده است.

بر اساس اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی آبان ماه نسبت به ماه قبل (مهر ۱۴۰۰) ۱.۲ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل (آبان ۱۳۹۹) ۱۷.۷ درصد افزایش را تجربه کرد.

خاطرنشان می‌شود پیش از این نیز بانک مرکزی در گزارشی رشد اجاره بها در آبان ماه امسال در تهران نسبت به آبان ماه سال گذشته را ۵۱.۶ درصد اعلام کرد. این شاخص (رشد اجاره بها) در کل کشور ۵۴.۹ درصد برآورد شده بود.

گفتنی است نرخ تورم آبان ماه سال جاری ۴۴.۴ درصد اعلام شده بود.

تأکید بانک مرکزی بر ادامه روند افزایشی اجاره بهای مسکن در ماه‌های اخیر در حالی است که در ۲۳ خرداد ماه امسال در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، سقف افزایش اجاره بهای مسکن را برای تهران، سایر کلانشهرها و سایر شهرها به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد اعلام کرده بود.

همشهری آنلاین

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا