بورس و بازارمجله خبری

مستاجران سمنانی از افزایش اجاره‌ها گلایه دارند

به گزارش ساختمان آنلاین:    با افزایش سرسام آور قیمت مسکن در سال های اخیر به ویژه پس از تعطیلی ساخت مسکن برای قشر نیازمند جامعه در دولت گذشته، امروز تأمین سرپناه برای بسیاری از اقشار از جمله جوانان سخت تر از گذشته شده است.

بسیاری از جوانان اذعان می کنند که امید خود را برای تأمین سرپناه و تشکیل خانواده از دست داده اند و عقیده دارند باید سال ها برای خرید یک واحد مسکونی کوچک متراژ در انتظار بمانند و حتی قدرت اجاره واحد مسکونی مطلوب را نیز ندارند.

از سویی دیگر، رکود و تورم اقتصادی، از رونق افتادن بازار ساخت و ساز مسکن و افزایش سرسام آور قیمت ها در بخش اجاره بها و رهن سبب نابسامانی بازار مسکن و دغدغه مندی مردم شده است.

بسیاری از مردم از قیمت های بالای اجاره واحدهای مسکونی گلایه داشتند و البته مشاوران املاک نیز در این بخش، از بازار راضی نبودند؛ گرچه در گفتگو با تعدادی از جوانان و فعالان بازار مسکن، گفته می شد که طرح مسکن ملی دولت دکتر رئیسی برای ساخت واحدهای مسکونی بارقه های امیدی را برافروخته است.

عدم تأمین مسکن؛ عامل مهم دوری از ازدواج

«محسن حسینی»، یکی از جوانانی است که در بنگاه های معاملات ملکی شهر سمنان دنبال خانه ای برای خرید می گردد. او می گوید: هر جوانی که قصد ازدواج داشته باشد، به یک واحد مسکونی نیاز دارد و اگر امروز بخواهد یک واحد ۷۰ متری در یک آپارتمان ۱۰ یا ۱۲ واحدی در حال ساخت خریداری کند، کمتر از متری 150 میلیون ریال نمی تواند پیدا کند؛ یعنی باید بیش از 15 میلیارد ریال در همان ابتدای جوانی پول داشته باشد!

وی افزود: با این اوصاف، آیا جوانی که سربازی رفته و مدرک لیسانس گرفته باشد، با حدود ۲۴ سال سن و به ویژه اگر پشتوانه پدری یا خانواده همسر یا افراد دیگری را نداشته باشد که کمکش کنند، این مقدار پول برای خرید یک واحد آپارتمان را دارد؟ فرض کنیم دولت بخواهد وام بدهد، چقدر می تواند وام دهد تا یک خانه خریداری شود؟

این جوان 28 ساله تصریح کرد: ساختمانی که امروز در آن مستقر هستم، در سال ۸۸ ساخته شده است که در قالب مسکن مهر به آن وام پرداخت می کردند و چون بافت فرسوده بود، مبلغ وام 200 میلیون ریال برای هر واحد بود.

حسینی می گوید: آن زمان با یک نفر دیگر، 400 میلیون ریال وام گرفته بودم؛ قیمت دلار در آن زمان، 10 هزار و 500 ریال بود؛ اما الآن اگر دولت بخواهد برای این دو واحد وام پرداخت کند، با دلار 250 هزار ریالی، یعنی هزینه ها حدود ۲۵ برابر شده است.

وی می گوید: به عبارت دیگر، وام 200 میلیون ریالی آن زمان، 25 برابر شده و باید الآن مبلغ وام پنج میلیارد ریال شود.

این جوان اضافه کرد: نخست اینکه دولت وام پنج میلیارد ریالی نمی دهد؛ اگر هم بتواند یا بخواهد آن وام را بدهد، کسی جرأت دریافت آن را ندارد؛ چون جوانان جرأت و توان پرداخت اقساط آن را ندارند.

حسینی افزود: اینجا تناقضی وجود دارد؛ با پولی که آن زمان دریافت کردیم، توانستیم این دو واحد را به راحتی تکمیل کنیم؛ اما امروز نمی شود چون مصالح ساختمانی افزایش قیمت زیادی داشته است.

خانه ای برای اجاره نیست!

عزالدین، یک بنگاه دار قدیمی هم می گوید: این روزها، خانه اجاره ای خیلی کم است؛ چراکه ساخت و سازها کم شده و خانه خالی به تعداد سال های قبل نیست.

وی گفت: هزینه اجاره هم عرفی دارد؛ به‌عنوان مثال، اگر در تهران یا جای دیگری باشد، می گویند یک چهارم یا یک پنجم قیمت واقعی مسکن مبلغ رهن آن منزل می شود؛ اما شرایط در شهرهای کوچک متفاوت است.

این مشاور املاک عقیده دارد: فرض کنید در سمنان خانه ای به مبلغ 20 میلیارد ریال قیمت گذاری شود، قیمت رهن یک پنجم آن خانه چهار میلیارد ریال می شود و این خیلی زیاد است. یا کسی که چهار میلیارد ریال بابت رهن پرداخت می کند، می گوید اگر این مبلغ را داشته باشم، در حاشیه شهر واحد کوچکی تهیه می کنم.

عزالدین تصریح کرد: فرد اگر خانه را چهار میلیارد ریال رهن نکند و مبلغ کمتری رهن کند، برای صاحب ملکی که آن همه هزینه کرده، این کار صرفه اقتصادی دارد؟ با این مبلغ اجاره، پول کابینت، کولر و سایر تجهیزات خانه موردنظر هم تأمین نمی شود؛ با این اوصاف، کسی خانه ای نمی سازد یا اگر هم بسازد، آن را اجاره نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، عملاً خانه های زیادی برای اجاره وجود ندارد؛ چراکه حدوداً 70 درصد منازل پر یا نوساز و خالی است؛ اگر هم کسی برای اجاره کردن خانه مراجعه کند، دست خالی بر می گردد؛ مالکان نیز موارد بسیار کمی را برای اجاره به ما اعلام می کنند.

چند سال باید کار کنیم تا خانه بخریم؟

زهره پهلوانی، یک بانوی سمنانی هم در خیابان باغ فردوس سمنان دنبال خانه می گردد، می گوید: شکی در آن نیست که همه مسائل امروز مثل زنجیر به هم متصل و پیوسته هستند؛ ازدواج مقوله جدایی است که چند عامل در آن اهمیت دارد. موضوع اول، شغل است و اگر فرد شغل داشته باشد، شاید بتواند خانه ای را رهن یا اجاره کند.

وی عقیده دارد: اگر مرد خانواده هم شغل داشته باشد، میزان حقوقش مهم است که بتواند خانه اجاره کند؛ مثلاً با حقوق 30 یا 40 میلیون ریال در ماه، خرج خودش را هم به سختی می تواند تأمین کند؛ چه برسد به ازدواج و داشتن فرزند!

این بانوی سمنانی گفت: با این وضع قیمت مسکن، ازدواج جوان ها کم شده یا زمان آن به تعویق افتاده است؛ در حال حاضر، فردی که می خواهد ازدواج کرده و سرپناهی برای خودش تهیه کند، باید حداقل هفت میلیارد ریال پول داشته باشد تا بتواند خانه ای اجاره کند یا یک واحد مسکونی نقلی بخرد.

پهلوانی گفت: امروز سرپرست خانواده باید مبلغ سنگینی بابت رهن و اجاره خانه داشته باشد؛ حالا اگر این جوان بعد از ۲۴ یا 25 سال تحصیل و خدمت سربازی، ازدواج کند، با شغل اداری یعنی کارمندی با حقوق معادل ماهانه 100 میلیون ریال بخواهد یک واحد آپارتمان 10 یا 20 میلیارد ریالی بخرد، چند سال باید کار کند؟

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم حساب کنیم، هزینه یک جهیزیه ساده برای یک دختر جوان، مبلغ قابل تاملی خواهد بود؛ اگرچه هزینه های جانبی نیز در کنار آن وجود دارد.

خانه ای برای رهن یا اجاره نداریم!

حسینعلی عوامی، یکی از بنگاه داران در شهر سرخه در حومه مرکز استان سمنان نیز بیان کرد: در حال حاضر، متقاضی اجاره بسیار زیاد است؛ یعنی در روز شاید بالای پنج خانواده دنبال مسکن برای اجاره هستند؛ اما متأسفانه مسکن یا خانه خالی وجود ندارد و این خانواده ها دست خالی از مشاوران املاک خارج می شوند.

وی تصریح کرد: ما هیچ موردی برای رهن یا اجاره نداریم که بخواهیم به مراجعه کنندگان و درخواست کنندگان اجاره نشینی معرفی کنیم.

عوامی بیان کرد: چون در شهر زیاد مسکن ساخته نشده و ساختمان خالی برای اجاره وجود ندارد، این امر موجب عدم انجام معامله در بنگاه های املاک می شود؛ اما در شهرهای بزرگ، متقاضیان می توانند به مشاوران املاک مراجعه و با حداقل ۵۰ تا ۶۰ مورد مسکن برای اجاره مواجه شوند و بتوانند انتخاب کنند.

وی با اشاره به مشکلات مسکن در سرخه گفت: از جمله دلایل مشکلات کنونی مسکن در سرخه می توان گفت که ساخت و ساز زیادی در این شهر انجام نشده و همچنین سرخه یک شهر مهاجرپذیر است و میزان عرضه و تقاضا در خصوص مسکن با هم برابری ندارد.

این مشاور املاک تصریح کرد: در حال حاضر، ورودی مهاجران به شهر سرخه بیشتر از خروجی از شهر است؛ یعنی اینکه ما از شهر سرخه مهاجرت نداریم، اما ورود مهاجران به شهر سرخه بسیار زیاد است.

عوامی بیان کرد: در گذشته، بسیاری از خانواده ها برای سکونت از سرخه به شهرهای دیگر مهاجرت کرده و با توجه به اینکه در حال حاضر، سرخه بازار کار خیلی خوبی برای افراد بیکار و جویای کار ازجمله واحدهای پلاستیک سازی، شرکت سولفات سدیم و شرکت هایی که در شهرک صنعتی سرخه ایجاد شده اند دارد، باعث پذیرش مهاجر و ورود مهاجران به شهر سرخه شده است.

این بنگاه دار املاک عنوان کرد: ناگفته نماند افرادی که برای اجاره مراجعه می کنند، از مهاجران و افرادی هستند که دنبال اجاره مکان های بسیار ارزان می گردند؛ آنها می خواهند مثلاً با پرداخت ماهانه دو تا سه میلیون ریال خانه اجاره کنند و دنبال اینگونه خانه ها هستند که خیلی کم پیدا می شود.

وی گفت: آنها به دلیل شرایط کاری که دارند، درآمد کم و حقوق کارگری که برایشان در نظر گرفته شده است، توانایی پرداخت اجاره به مبلغ بالاتر را ندارند.

وظیفه دولت چیست؟

م- مرادی، یکی از پیمانکارانی که در کار ساخت و ساز واحدهای ساختمانی است، می گوید: اگر بخواهیم وضع زمین را در 10 سال گذشته بررسی کنیم، مسکن و شهرسازی اگر نگوییم عمداً و شاید سهواً، خیلی برایش مهم نبوده و راجع به تخصیص زمین کاری به صورت عمده، اساسی و ریشه ای انجام نداده است.

وی اضافه کرد: یک سری از زمین ها ملی بوده و یک سری هم آگهی کرده اند که می خواهند زمین را ملی کنند و اگر زمینی متعلق به کسی است، بیاید و اعلام کند؛ بعد از آن در تعدادی از زمین های ملی مسکن مهر و مواردی دیگر را ساخته اند و بقیه زمین ها نیز تمام شده است.

این پیمانکار بیان کرد: این موارد مربوط به بخش خصوصی است؛ اما وظیفه دولت این بود که باید بخشی از زمین ها را خریداری یا با مالکان به‌اصطلاح توافق می کرد؛ به عنوان مثال، می گفت می خواهم زمین ها را داخل محدوده شهری بیاورم و آنها را تفکیک کنم؛ اما چون کار پردردسری است، در سال های گذشته به آن توجهی نشد.

مرادی بیان کرد: مسکن و شهرسازی در یک دهه گذشته کار خاصی برای حوزه مسکن انجام نداده است و اگر بخواهیم در مجموع واحدهای ساخته شده را با هم جمع کنیم، عدد قابل توجهی نمی شود.

طرح دولت و کوتاهی دست دلالان!

حسینعلی عوامی، یکی از بنگاه داران در شهر سرخه در حومه مرکز استان سمنان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر مشاوران املاک مشتریان زیادی ندارند، گفت: فعلاً در حدود هفت تا هشت ماه است که بازار مسکن رکود خاصی را تجربه می کند و خرید و فروش خیلی کم شده و علت آن هم، آغاز ثبت نام طرح های نهضت ملی مسکن توسط دولت است.

وی تصریح کرد: در ماه های اخیر، سرمایه گذاری از خرید مسکن به سوی کارهای دیگر کشیده شده است. با توجه به رکود به وجود آمده، می توان گفت قبلاً دلال ها و واسطه گران در کار خرید و فروش فعال بودند و در حال حاضر، فعالیت آن ها در این عرصه کاهش یافته و از بازار مسکن و زمین خارج شده اند.

این مشاور املاک افزود: در خصوص حضور دلال ها در بازار مسکن، می توان گفت در مقطعی حضور دلال ها و واسطه گران خیلی زیاد بود و اکنون متأسفانه یا خوشبختانه با توجه به رکود به وجود آمده در بازار مسکن، آن ها از دور خرید و فروش خارج شده اند و در حال حاضر، خریداران و فروشندگان واقعی به مشاوران املاک مراجعه می کنند.

جوانان را زودتر دریابید!

گرچه دولت در طرح ملی مسکن، برنامه های خوبی را تدارک دیده و مجلس نیز پیگیر جدی آن است؛ اما این فرایندها باید تسریع شود.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس اخیراً در سفر به استان سمنان با اشاره به طرح جهش ملی مسکن تأکید کرده بود که انتظار داریم سالی یک میلیون واحد مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در کشور ساخته شود و این امر می طلبد تا تصمیمات و مصوبات لازم برای تسریع در اجرای پروژه های مسکن در شهرهای مختلف کشور در دستور کار قرار گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا