دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

هوشمندسازی راهکار اصلی کاهش تخلفات در مدیریت شهری است

به گزارش ساختمان آنلاین: در اولین واکنش به این موضوع ،سخنگوی شورای شهر تهران گفت: شما گردن کلفتان قانون شکن پشتتان به کجا گرم است که میزنید و میدرید و …!؟

نادعلی در حساب توییتری خود نوشت: “‏به خودروی سید محمدجواد هاشمی، شهردار ناحیه ٣ منطقه ١٩، به خاطر جلوگیری از ساخت و ساز غیرقانونی، چند روز پیش تیراندازی شد!

به فاصله چندی شهردار تهران نیز به این موضوع واکنش نشان داد و در دو رشته توییت مجزا گفت که این حوادث عزم ما را در اجرای قانون و مبارزه با فساد استوارتر خواهد کرد .زاکانی همچنین افزود: ‌شهرداری تهران مبارزه با فساد گردن کلفت‌ها را از پالادیوم تا خلازیر آغاز کرده و از منافع مردم کوتاه نخواهد آمد”.

اما انتشار این خبر در حالی است که طی سی سال اخیر شهرداری تهران همواره بزرگترین متخلف در حوزه قوانین و مقررات مربوط به شهرسازی بوده است و به باور بسیاری از کارشناسان ژست فساد ستیزی شهرداری در حالی که خود مقام اول در زیر پا گذاشتن قواعد ساخت و ساز را دارد ،تامل برانگیز است.

در این زمینه سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که پارادوکس فساد ستیزی شهرداری و زیر پاگذاشتن مقررات و قواعد شهرسازی توسط این دستگاه را چگونه ارزیابی می کنید گفت: اعضای شورای شهر ششم همگی با یک نگاه آرمانگرایانه به شورای شهر تهران آمده اند و همه ما به دنبال این هستیم که از این تناقضات خلاص شویم .

وی افزود: اعضای شورای شهر ششم به عنوان مطالبه گر و به عنوان نماینده مردم تهران که بر روند کار مدیریت شهری تهران نظارت دارند باید از بروز تخلف و فساد جلوگیری کنند و قاعدتا اگر در چنین شرایطی به صورت یکدل و همزبان به این سمت گام برداریم این پاردوکس پیش نمی آید یا حداقل تا حد زیادی از آن کاسته خواهد شد .

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد :البته نگاه ما ضمن آرمانگرایی در عین حال واقع گرایانه نیز هست و ادعا نداریم که این تخلفات به صفر درصد خواهد رسید بلکه به دنبال آن هستیم که این تخلفات کاهش چشمگیری داشته باشد.

نادعلی یادآور شد .در چنین شرایطی ما می توانیم در طول یک دوره چهارساله میزان تخلفات حوزه شهرسازی را به اندازه زیادی کاهش دهیم. البته باید در نظر گرفت که ریشه کن کردن مشکلات شهرسازی و فساد زدایی اقدامی نیست که به صورت دستوری و یک شبه اتفاق بیفتد و برای تحقق این هدف باید روال ها را درست و اجرای قواعد و قوانین را پیگیری کنیم تا کمترین میزان تخلفات روی دهد .

سخنگوی شورای شهر تهران بحث شفاف سازی و کوچک سازی را اصلی ترین راهکار بهبود سیستم مدیریت شهری و کاهش تخلفات دانست و تصریح کرد: علاوه بر این ،انتصاب افراد توانمند و پاکدست در بدنه مدیریت شهری یکی دیگر از مکانیزم های اصلی برای کاهش تخلفات است.

وی گفت: با این تدابیر پیش بینی می کنیم که حجم تخلفات در این دوره به شدت کاهش پیدا کند.

نادعلی ادامه داد: طی هفت ماهی که از روی کارآمدن مدیریت شهری گذشته ،حجم پرونده هایی که مجموعه های نظارتی شهرداری تهران به قوه قضاییه ارجاع داده اند به شدت افزایش یافته است اما ما به خاطر اینکه فضای شهرداری جو کار و خدمت رسانی باشد و بگیر ببنندی نباشد ،تلاش کرده ایم که روال رسیدگی به این پرونده ها با آرامش و به دور از هیاهو و جو سازی باشد .

این عضو شورای شهر خاطر نشان ساخت: البته گاهی اوقات حجم تخلفات به حدی می رسد که مجبوریم برای اینکه در کار مجموعه خللی ایجاد نشود،رسیدگی به تخلفات را به تعویق بینداریم. چرا که اولویت اصلی این است که مجموعه برای شهر کارآیی داشته باشد و نباید پرداختن به تخلفات سبب ایجاد وقفه در خدمات رسانی به شهروندان شود.

نادعلی ادامه داد: اما حجم زیادی از پرونده های تخلف به قوه قضاییه ارجاع شده که نسبت به زمان قبل رشد بیشتری داشته است.

وی همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با ساختمان آنلاین در پاسخ به این سوال که گفته می شود قرارگاه جهادی مسکن به دلیل اینکه قرارگاهی درون سازمانی است فاقد کارآیی لازم است و شما در اینباره چه نظری دارد؟گفت: با توجه به اینکه در قالب این قرارگاه قرار است که دولت و شهرداری به صورت همزمان در ساخت نهضت ملی مسکن همکاری داشته باشند بنابراین نمی توان گفت که این قرارگاه درون سازمانی است

وی ادامه داد: مهمترین دستگاهی که در حوزه مسکن مسوولیت دارد ،وزارت راه و شهرسازی است و همکاری این دستگاه در قرارگاه جهای مسکن با شهرداری،سبب خواهد شد که این قرارگاه درون سازمانی نباشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا