مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

نظام مدیریت ایمنی در ساختمان‌های کوچک باید جدی گرفته شود 

پنل سازه‌های فولادی، ایمنی و سلامت کارکنان با حضور مهدی روانشادنیا عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران و رامین ‌نصیری مدیرعامل شرکت پادناهور برگزار شد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از استودیو نمایشگاه سازه‌های فولادی، مهدی روانشادنیا در پنل “سازه‌های فولادی، ایمنی و سلامت کارکنان” با اشاره به شرایط کنونی HSE در کشور اظهار داشت: بخش عمده تولید ناخالص داخلی کشور تحت تاثیر حوادث ناشی از کار قرار دارد که از این‌ میان متاسفانه ۴۰ تا ۴۵ درصد مربوط به کارگران صنعت ساختمان به دلیل عدم رعایت شرایط ایمنی در کشور است.

وی بیان کرد: به لحاظ رعایت شرایط ایمنی افرادی که در کارگاه‌های ساختمانی کار می‌کنند باید از صلاحیت حرفه‌ای، براساس آنچه که در مقررات ‌ملی ساختمان به رسمیت شناخته شده است، برخوردار باشند؛ اما در شرایط کنونی با کارگران روزمزدی روبه رو هستیم که بدون کمترین آموزش‌ها در صنعت ساختمان فعالیت دارند که نرخ کشته‌شدگان را افزایش می‌دهد.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران سپس با بیان اینکه سازه‌های فولادی به طور خاص چه در فرآیند تولید و چه در مرحله حمل و نصب و بهره‌برداری با چالش‌های بسیاری مواجه است، افزود: در حوزه اجرا با توجه به آمارهایی که از سوی وزارت کار و پزشکی قانونی ارائه می‌شود یکی از علل اصلی کشته‌شدگان در پروژه‌های ساختمانی، سقوط از ارتفاع است که این امر در سازه‌های فلزی بیشتر رخ می‌دهد که باید پیشگیری شود.

استاد دانشگاه علوم و تحقیقات در ادامه با تاکید بر نظارت سایر ارگان‌ها بر مساله ایمنی کارگران و فعالان حوزه ساختمان تصریح کرد: قانون برای سازمان ‌نظام مهندسی استان‌ها این وظیفه را قائل شده که نقش بازرسی و خدمات را ایفا کنند و تذکرات لازم را به مهندسین ناظر در حوزه ساختمان بدهد.

وی افزود: علاوه بر این، اداره کار نیز طبق وظیفه ذاتی نظارت‌های خود را دارد، اما متاسفانه آنچه که در ایران مورد غفلت واقع شده عدم وجود یک ساختار کاملا مردمی و غیردولتی است که سبب تحول در حوزه ایمنی شود.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران گفت: باید علاوه بر آموزش‌هایی که در گذشته انجام شده و نظام مهندسی در قالب آموزش‌های اختیاری و اجباری در دوره‌های ارتقا پایه می‌دهد، دوره ایمنی نیز با جدیت پیگیری شود و یک نهاد مستقل با نظارت کامل بر ایمنی پروژه‌های ساختمانی شکل بگیرد.

روانشادنیا سپس با اشاره به تجربه کشور استرالیا در نظارت بر ایمنی صنعت ساختمان تصریح کرد: در استرالیا از مرحله تخریب ساختمان تا محصول نهایی، موارد ایمنی با چک لیست‌های دقیق توسط کارشناسان و متخصصان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: باید رویکرد جدیدی به مساله طراحی و اجرا در کشور با تدوین و نظارت بر مقررات ایمنی هم برای طراح و هم مجریان با چارچوب‌های خاص ایمنی خود تعریف شود، چرا که در حال حاضر پلن HSE که در کشور اجرا می‌شود در حقیقت به خواست کارفرما و صرفا در پروژه‌های بزرگ است در حالی که بیشترین اتفاقات ناگوار در ساختمان‌های کوچک به وقوع می‌پیوندد.

توجه به ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی، حوادث را کاهش می‌دهد 

در ادامه رامین ‌نصیری مدیرعامل شرکت پادناهور اظهار داشت: متاسفانه موضوع شرایط کاری فعالان حوزه ساختمان اعم از کارگران ساختمانی، مجریان، طراحان و بهره‌برداران در کشور ساده انگارانه دیده شده است و بیشتر سعی شده است در HSE  صرفا به مجموعه‌ای از ملاحظات بسنده شود.

وی بیان کرد: هیچ جایی در دنیا کالایی به فروش نمی‌رسد مگر آنکه ملاحظات ایمنی محیط زیستی در آن درنظر گرفته شده باشد امری که در کشور ما مغفول مانده است.

مدیرعامل شرکت پادناهور افزود: در حوزه کاری ما که اجرای حفاظت سازه‌ها در برابر آتش است اینکه ماده‌ای قارچ نزند دارای اهمیت بسیار است و یا در کشورهای دیگر اگر از فلزات سنگین و دیگر محصولات در فرآیند ساخت استفاده می‌شود، باید به خریدار اطلاع داده شود و همه این موارد ملاحظات ایمنی است که باید مدنظر قرار گیرد.

نصیری سپس بیان کرد: اگر بهترین کالا در حوزه فنی را داشته باشیم اما اشتباه اجرا شود و شرایط HSE و رعایت الزامات تامین نشود و کفایت‌های آیین‌نامه مدنظر قرار نگیرد، کالا هیچ ارزشی ندارد.

وی با اشاره به لزوم تعامل مطلوب مهندسی آتش و مهندسی سازه گفت: ساختمان یک محصول کلی است که در محصول نهایی باید تمام موارد ایمنی لحاظ شود، ضمن اینکه نظام مهندسی نیز عملکرد خوبی دارد اما باید یک نهاد قانونی ناظر بر این موارد را ایجاد کند.

شایان ذکر است این پنل در استودیو سازه های فولادی با همکاری تسفا و محتواک از تاریخ 20 تا 22 آذرماه در هتل المپیک برگزار شد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا