بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

راه و مسکن در هفته ای که گذشت/ سهم لوکس‌نشینان از بودجه سال آتی

به گزارش ساختمان آنلاین: در هفته جاری که یکی از پُرخبرترین هفته‌های امسال در بخش‌های مختلف اقتصادی به دلیل تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی رئیس دولت سیزدهم به رئیس مجلس یازدهم شمرده می‌شود، بخش راه و مسکن نیز از این موضوع مستثنی نبود و مشمول برخی بندها و تبصره‌های مهم در میان حجم انبوه خبرهای مرتبط با لایحه بودجه ۱۴۰۱ شده است.

برخی از مهمترین خبرهای بودجه‌ای راه و مسکن در هفته جاری به این شرح است:

۱. تعلق گرفتن مالیات بر خانه‌های خالی در لایحه: مجموع درآمدهای حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه در لایحه بودجه سال آتی، ۲۰۲ میلیارد و ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

۲. مالیات بر خانه‌های لوکس: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ قرار است از خانه‌های مسکونی گران قیمت و باغ ویلاهای بالای ۱۰ میلیارد تومان مالیات اخذ شود.

۳. بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ مالیات هر واحد مسکن مهر ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

۴. طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱، از سال آینده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی زیر نظر رئیس جمهور اداره می‌شود.

۵. مطابق با لایحه بودجه ۱۴۰۱، صندوق بازنشستگی هما با تمام اموال و دارایی خود به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل می‌شود.

۶. دولت برای تکمیل ساختمان مصلای تهران سال آینده هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌دهد.

۷. بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از درآمدهای حاصل از پروازهای عبوری حذف و این درآمدها به صورت نصف نصف در اختیار صندوق توسعه حمل و نقل و ستاد کل نیروهای مسلح قرار می‌گیرد.

حمل و نقل دریایی

۱. سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون معادل ۱۰۵ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر بازرگانی و نفتی کشور بوده است که در قیاس با مدت مشابه سال ۹۹ به میزان ۹۰ میلیون تن، حکایت از رشد ۱۷ درصدی دارد.

۲. علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: جمهوری اسلامی ایران از رویکرد دولت ازبکستان برای استفاده از ظرفیت‌های بندری چابهار برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری این کشور در بندر شهید بهشتی استقبال می‌کند. با پیوستن ازبکستان به تفاهم نامه چابهار، در آینده‌ای نزدیک شاهد هموار شدن مسیر ترانزیت کالا بین هند، ایران و ازبکستان خواهیم بود.

حمل و نقل هوایی

۱. سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در حاشیه بازدید از شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تصریح کرد: منطقه آزاد شهر فرودگاهی یکی از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی کشور محسوب می‌شود و با توجه به لجستیک بسیار بالایی که وجود دارد در کنار فرودگاه بین المللی امام (ره) و همین طور آزادراه‌های متعددی که در اطراف این منطقه قرار دارد و از جمله آزاد راه تهران- ساوه، تهران- قم و آزادراه غدیر و دسترسی به راه آهن در محورهای مواصلاتی ظرفیت مناسبی برای توسعه منطقه ایجاد شده است.

۲. در پی اتمام دوره مأموریت کاپیتان امیر علیرضا برخور مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حکمی، محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را با حفظ سمت به عنوان سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) منصوب کرد.

۳. سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران در تشریح بند «ی» تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، گفت: با توجه به بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ شرکت فرودگاه‌ها که با تأیید سازمان برنامه و بودجه به تصویب مجمع عمومی شرکت رسیده است، درآمدهای شرکت تا سقف ۵۱ هزار میلیارد ریال به عنوان درآمدهای اختصاصی بر اساس برنامه‌های پیشنهادی به عنوان منابع تأمین هزینه‌های سرمایه‌ای و جاری صرف انجام مأموریت‌های شرکت شامل نوسازی سامانه‌های هوایی و توسعه فرودگاه‌های کشور خواهد شد.

حمل و نقل ریلی

۱. حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: راه اندازی مترو تهران-پرند از مطالبه عمومی مردم این شهر است، مجری اصلی این پروژه مترو تهران است، البته ما نیز با برگزاری جلسات مشترکی میان مترو تهران و وزارت راه و شهرسازی آمادگی خود را اعلام کرده ایم. پیش بینی می‌شود با همکاری مترو تهران و سایر دستگاه‌ها مترو تهران-پرند تا نیمه اول سال آینده راه اندازی شود.

۲. پیرفرشی عضو هیئت مدیره شرکت عمران پردیس گفت: قرارداد پروژه مترو پردیس منعقد شده و در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه خواهیم بود چراکه ورودی تونل نهایی شده و حدود ۴,۵۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه پیش بینی شده است.

۳. مدیرعامل شرکت ذوب آهن در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: در حالی که ذوب آهن با کمبود مواد اولیه تولید روبه روست، حدود ۸۰۰ واگن باری این شرکت در شبکه ریلی متوقف نگه داشته شده است.

مسکن

۱. مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، از کاهش نرخ اجاره مسکن بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و البته روند کاهشی قیمت خرید مسکن تا پایان سال خبر داد.

۲. محمد حسن علمداری عضو هیئت مدیره بانک عامل بخش مسکن از کاهش ۵۰ درصدی هزینه دریافت وام مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات خبر داد.

۳. سردار سید حسین هوش السادات فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: با وزارت راه و شهرسازی قرارداد ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی امضا کرده‌ایم که برای اولین‌بار است وارد فاز مسکن‌سازی می‌شویم.

۴. محمد حسن علمداری عضو هیئت مدیره بانک عامل بخش مسکن گفت: به طور معمول بازپرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ ۳ سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله به این نحو است که برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی بدون سود دوران ساخت ماهانه ۷ میلیون تومان قسط توسط مشارکت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان واحدها پرداخت می‌شود.

۵. رامین کرمی در نخستین جلسه نُهمین دوره هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به عنوان رئیس این سازمان انتخاب شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا