بورس و بازارمجله خبری

افزایش روزانه قیمت مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین: در آمارهای اقتصادی بانک مرکزی تحولات متوسط قیمت فروش هر متر خانه در تهران از سال ۱۳۹۶ تا پایان اسفندماه سال گذشته ثبت شده که متوسط قیمت فروش هر متر خانه در تهران در پایان سال ۱۳۹۶ به میزان پنج میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده است.

این رقم در ابتدای سال ۱۳۹۷ با کاهش نسبت به پایان سال قبل، به پنج میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید و متوسط قیمت هر خانه در تهران در پایان همان سال معادل ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان شد.

در ابتدای سال ۱۳۹۸ نیز، متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بوده که در پایان آن سال به ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

از سوی دیگر، متوسط قیمت هر متر خانه در تهران در ابتدای سال ۱۳۹۹ با قیمت ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شروع شد و در پایان به ۳۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید.

در ابتدای سال گذشته نیز متوسط قیمت فروش هر متر خانه در تهران ۲۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بود اما با گذشت ۱۱ ماه به ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید.

بنابراین، متوسط قیمت فروش هر متر خانه در تهران در پایان سال ۱۳۹۶ تا پایان سال گذشته با رشد شش برابری مواجه شده است.

افزایش روزافزون قیمت‌های پیشنهادی

یک مشاور املاک در محله دامپزشکی تهران در خصوص وضعیت معاملات و قیمت‌های پیشنهادی گفت: قیمت‌های پیشنهادی به صورت روزانه رو به افزایش هستند. سازنده‌ها به صورت روزانه قیمت‌های پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند. به عنوان مثال به تازگی یک معامله در خیابان هاشمی برای یک واحد مسکونی بدون پارکینگ با نرخ متری 29 میلیون تومان انجام شد.

حمید کاظمی ادامه داد: در یک فقره معامله دیگر، خانه‌ای در خیابان دکتر هوشیار با قیمت متری 41 میلیون تومان به فروش رسید. متاسفانه ثباتی در قیمت‌های پیشنهادی دیده نمی‌شود. کسی نیز به این موضوع رسیدگی نمی‌کند.

اتحادیه برای املاک کاری نمی‌کند

این فعال حوزه معاملات خاطرنشان کرد: اتحادیه مشاوران املاک نیز تنها در موعد دریافت حق عضویت فعالیت کرده و اقدام به پلمب نمودن دفاتر مشاوران املاک می‌کند. اتحادیه برای املاک کاری نمی‌کند. افرادی در این حوزه فعالیت می‌کنند که خبری از جامعه ندارند.

این مشاور املاک افزود: آنها تنها برای رای دادن در انتخابات دوره‌ای به افرادی مثل ما نیاز دارند. هر سال نیز با همکاری اماکن اقدام به پلمب کردن دفاتر می‌کنند؛ اقداماتی که به بهانه عدم پرداخت حق عضویت‌ها صورت می‌گیرد.

با بودجه 5/1 میلیاردی به سختی می‌توان خانه خرید

کاظمی در ادامه گفت: با بودجه یک میلیارد و 500 میلیون تومانی نیز به سختی قادر به خرید خانه در این محدوده خواهید بود. در حال حاضر یک واحد مسکونی هفت سال ساخت با پارکینگ و به صورت تک‌واحدی، 5/1 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است؛ فایلی که به هیچ عنوان حاضر به ارائه تخفیف نیز نیست.

ورود سیمان به بورس و سخت‌تر شدن شرایط برای متقاضیان مسکن

این فعال حوزه معاملات همچنین گفت: مدتی پیش اتحادیه مشاوران املاک گفته بود که مقصر صددرصدی این وضعیت دفاتر مشاور املاک بی‌تجربه هستند.

او افزود: مشاوران املاکی که پنج تا ده سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند، آگاهی کامل از وضعیت و قیمت‌های منطقه دارند. مسوول رسیدگی به قیمت‌ها اتحادیه مشاوران املاک است.

کاظمی در ادامه گفت: سیمان، با بی‌تدبیری وارد بورس شد؛ اقدامی که تهیه خانه را برای متقاضیان سخت‌تر کرد. در حال حاضر واسطه‌ها اقدام به فروش مصالح به فروشندگان مصالح ساختمانی با قیمت‌هایی بالاتر از آنچه که هست می‌کنند.

او تاکید کرد: در حال حاضر هم راهی برای دور زدن اداره مالیات باز شده و همچنین منجر به ایجاد گرانی بیش از حد شده است. الان در ضعیف‌ترین محله‌های منطقه 9، قیمت‌های پیشنهادی برمبنای متر مربعی 33 میلیون تومان اعلام می‌شود. کسی نیز جلودار این اتفاق نیست.

قیمت‌های غیرمنطقی و قحطی فایل‌های اجاره

این مشاور املاک افزود: در حال حاضر فایل برای فروش موجود است ولی قیمت‌ها به صورت افسارگسیخته‌ای بالاست. افرادی با بودجه دو و نیم میلیارد تومانی حتی حاضر به خرید خانه‌هایی با سن بنای 10 سال نیز هستند. در حال حاضر یک واحد مسکونی ده سال ساخت بدون پارکینگ، با قیمت متر مربعی 32 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است؛ قیمتی که با نرخ یک واحد مسکونی نوساز برابری می‌کند.

کاظمی همچنین گفت: فایل برای اجاره در این منطقه به ندرت پیدا می‌شود. اگر هم موردی برای اجاره در بازار پیدا شود، قیمت بسیار بالایی دارد. به عنوان مثال مواردی با ودیعه پنج میلیون تومانی و اجاره ماهانه هفت تا هشت میلیون وجود دارد.

او در ادامه افزود: متقاضی با بودجه 30 میلیون تومانی، قادر به پرداخت اجاره ماهانه به مبلغ تنها سه میلیون تومان است؛ مبلغی که ودیعه آن برای یک واحد 50 متری معادل با 130 میلیون تومان خواهد بود. در حال حاضر می‌توان گفت که فایل‌های اجاره تقریبا پیدا نمی‌شوند.

ردپای واسطه‌ها در بازار مصالح ساختمانی

این مشاور املاک خاطرنشان کرد: از زمانی که سیمان با بی‌تدبیری وارد بورس شده و از آنجا عرضه می‌شود، شاهد افزایش قیمت‌ها در حوزه مسکن بودیم. در حال حاضر فروشندگان مصالح ساختمانی اقدام به خرید مصالح از واسطه‌ها می‌کنند. آن هم به این دلیل که وارد مسائل مالیاتی نشوند. از طرفی همان مصالح را با قیمت‌های بیشتر در بازار ارائه می‌کنند؛ موضوعی که منجر به ایجاد گرانی می‌شود.

کاظمی افزود: لزوم حذف واسطه‌ها از بازار به شدت حس می‌شود، اما متاسفانه بی‌تدبیری در اتاق اصناف منجر به ایجاد گرانی در بازار شده است. با وجود شرایط کنونی باید منتظر بروز گرانی‌های بیشتری نیز باشیم.

این فعال حوزه معاملات همچنین گفت: در شرایط کنونی مشکل اصلی حضور واسطه‌ها هستند. تنها راه برون‌رفت از این وضعیت حذف این واسطه‌ها از بازار است. واسطه‌ها اقدام به فروش سیمان به مبلغ کیسه‌ای 36هزار تومان و فروشندگان مصالح ساختمانی می‌کنند. فروشنده با احتساب هزینه تخلیه و محاسبه سود ناچار است همان کیسه سیمان را به مبلغ 43هزار تومان به فروش برساند.

سازنده‌ها حاضر به فروش املاک نیستند

او در ادامه گفت: در حال حاضر سازنده‌ای 10 واحد مسکونی کلید نخورده در اختیار دارد، اما به هیچ عنوان حاضر به فروش آنها نیست. آن هم به خاطر شفاف نبودن وضعیت بازار. افرادی از این دست منتظر مشخص شدن قیمت‌ها هستند و تا آن زمان به هیچ عنوان حاضر به انجام معامله نخواهند بود، چراکه هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: در این زمینه ‌سازنده‌ها مقصر نیستند. موضوع اصلی در این زمینه، بی‌تدبیری دولت است. در حال حاضر تنها مردم عادی زیر فشار هستند و کسی نیست که راهکاری برای برون‌رفت از این شرایط ارائه دهد. متاسفانه با وجود انعکاس این موارد در رسانه‌ها، به هیچ‌وجه شاهد پیگیری در این زمینه نبودیم. بی‌تدبیری در دولت بیداد می‌کند.

او در پایان گفت: دپارتمان‌های گوناگونی از سایر مناطق شهر وارد منطقه 9 شده و اقدام به اعلام قیمت‌های نجومی کرده‌اند. منطقه مشخصی برای فعالیت این دپارتمان‌ها در نظر گرفته نشده است. این دپارتمان‌ها نه تنها نرخ‌ها را در این منطقه بالا برده‌اند، بلکه اقدام به اخذ کمیسیون‌های نامتعارف و غیرقانونی نیز می‌کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا