بورس و بازاردیدگاهمجلس و ارگان هامجله خبری

لغو تحریم‌ها سبب کاهش قیمت مسکن خواهد شد

حسن محتشم ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار  ساختمان آنلاین  اظهار داشت: سال گذشته وضعیت مسکن به لحاظ تولید و عرضه نامطلوب بود که ریشه آن ناشی از نوسانات قیمت مسکن بود به طوری که این امر سبب سلب انگیزه سازندگان برای سرمایه گذاری در بخش مسکن شد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران با اشاره به اینکه ساخت و سازهایی که عمدتا در نیمه دوم سال 1400 صورت گرفته در سال جاری به بهره برداری خواهند رسید تاکید کرد: اما حجم واحدهای ساخته شده در سال گذشته به حدی نیست که بخواهیم آنها را در زمره عرضه موثر قلمداد کنیم بنابراین عرضه آنها به بازار مسکن نقش تعادل کننده نخواهند داشت.

محتشم با اشاره به انباشت تقاضا در بخش مسکن و تاکید وزیر راه مبنی بر نیاز به تولید ده میلیون واحد مسکونی خاطرنشان ساخت: بدون شک برای جلوگیری از ایجاد شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن دولت باید زمینه تولید انبوه مسکن را فراهم کند.

وی اذعان داشت: در سال جاری با توجه به اینکه دولت مصمم به اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و با درنظر گرفتن عزم شهرداری برای نوسازی بافتهای فرسوده، می توان چشم اندازی مطلوبی برای بازار مسکن به لحاظ عرضه موثر ترسیم کرد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران در ادامه همچنین در پاسخ به این سوال که بازار مسکن بعد از توافق احتمالی وین به چه سمتی می رود؟ اظهار داشت: اگر در مذاکرات وین توافق خوبی حاصل شود قطعا شاهد تقویت پایه پول ملی خواهیم بود و این فرآیند در بخش مسکن می تواند سبب کاهش قیمتها شود.

وی تاکید کرد: این در حالی است که چنانچه برجام به نتیجه نرسد، بدون شک وضعیت اقتصاد کلان کشور تحت تاثیر تنشی که بوجود می آید قرار می گیرد و ممکن است ارزش پول ملی با کاهش مواجه شود. در چنین شرایطی بازار مسکن نیز از این وضعیت متاثر خواهد شد اما پیش بینی می شود که رشد قیمت مسکن کمتر از تورم باشد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران افزود: سال گذشته نیز شاهد یک رکود تورمی در بخش مسکن بودیم به طوری که علی رغم اینکه میانگین نرخ تورم 40 درصد بود اما بخش مسکن افزایش 15 درصدی را تجربه کرد که این امر بیانگر آن است که درسال گذشته افزایش قیمتها در بخش مسکن کمتر از نرخ تورم بوده است.

وی یادآور شد: مسکن جزء کالاهای سرمایه ای است که متاثر از سایر بخش های اقتصادی است و با این رویکرد بدون شک نتیجه برجام می تواند بر این بازار همانند سایر بازارهای ملی تاثیر گذار باشد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران همچنین در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ساختمان آنلاین در پاسخ به این سوال که سال گذشته در همایشی ،شهرداری تهران وعده داد که در خرداد سال جاری زمان صدور پروانه ساختمانی به دو ماه کاهش می یابد و به نظر شما این امر امکان پذیر است یا خیر ؟گفت: شواهد و قرائن حاکی از آن است که شهرداری برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی عزم خود را جزم کرده است و امیدواریم که این امر و سایر وعده های داده شده در همایش عملیاتی شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا