بورس و بازارمجله خبری

قیمت مسکن در اصفهان چقدر افزایش یافته است؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  بازار مسکن اصفهان طی ۱۰ ماه گذشته با طی کردن دوره طولانی مدتِ جهش قیمت، همچنان پله های صعود را دنبال می کند.

امری که متفاوت از سال های گذشته نیست و به همین خاطر پیش بینی می شود با وجود حباب قیمتی که در این بازار وجود دارد و باعث شده است تا قیمت مسکن در اصفهان نجومی شود و هنوز هم شاهد ادامه دار بودن این ماجرا باشیم.

این در حالی است که در پاییز ۱۴۰۰ شاهد رشد تقاضا در بازار مسکن اصفهان و کاهش قیمت در این بازار بودیم، اما سفته بازان و دلالان این بازار اعتقاد دارند که حباب قیمتی مسکن در سال آینده تغییری نخواهد یافت و همچنان رو به صعود خواهد رفت.

در همین ارتباط عضو کمیسیون عمران مجلس چندی پیش آمار مایوس کننده ای از قیمت مسکن داد، عددهایی که باعث شده با اوج گرفتن قیمت این کالای سرمایه ای، بسیاری از اجاره نشین ها به حاشیه ها رانده شوند.

مجتبی یوسفی در سخنانش همچنین با مقایسه ای از سال های نه چندان دور از رشد ۹۸۰ درصدی قیمت مسکن طی کمتر از یک دهه خبر داده است، او می گوید: «در طول هشت سال گذشته در بازار مسکن با رشد ۹۸۰ درصدی قیمت‌ها مواجه شدیم که حدود ۵۰۰ درصد آن فقط مربوط به پنج سال گذشته است.»

هرمی که اکنون باعث شده لوکس ها در بالاترین قیمت قرار بگیرند و حاشیه ها ته نشین بشوند؛ سیاست های کلان هم در این میان نه جواب می دهد و نه می تواند از پس این بازار آشفته بربیاید.

تنها اتفاقی که اکنون در بازار مسکن مشاهده می کنیم حباب قیمتی است که هر لحظه بزرگتر می‌شود و قیمت هایی که بی تابانه بالا می روند و مشخص می کنند که مردم از طریق خانه‌هایشان تجارتی نوین را پیشه کرده اند.

شاهد این ادعا هم دفاتر مشاوره املاکی هستند که برخی از آنها از این آب گل آلود افزایش قیمت‌ها، ماهی می گیرند و پشت دفترچه های چاق شده از اجاره های میلیونی پنهان می شوند.

قیمت‌ها اما کاذب است و این روزها مشاوران املاک سطح شهر، آنقدرها هم سرشان شلوغ نیست، در حاشیه‌ها ولی این موضوع فرق می کند، کسانی که از لحاظ مالی درآمد حداقلی دارند مجبور شده اند که به حاشیه شهر پناه ببرند، بنابراین در شرایط حاضر اگر ۲۰۰ میلیون هم داشته باشی حتی یک سوییت یک متری هم نمی توانی بخری و امید به یافتن خانه در این شرایط تنها به رهن یک خانه نقلی و یا اجاره پایینی که در مناطق حاشیه ای امکانپذیر است ختم می شود.

بحران حاشیه نشینی و قیمت هایی که سر به فلک می کشد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در این ارتباط می گوید: اگر این شرایط ادامه دار باشد ما با بحران حاشیه نشینی روبرو خواهیم شد.

مجید احمدی، ادامه می دهد: شرایط امروز باعث شده که بسیاری از کسانی که در طبقه متوسط جای داشتند به دهک های پایین تر سوق داده شوند و اگر برای حباب قیمتی مسکن تدبیری مناسب اندیشیده نشود معلوم نیست چه اتفاقی در انتظار ماست.

این کارشناس تاکید می کند: البته این تدبیر با مسکن ملی و یا مهر به سرانجام نمی رسد، به این خاطر که باید در این شرایط ببینیم آیا ظرفیت مناسب در بازار مسکن وجود دارد یا خیر؟!

او همچنین به رشد ماهیانه مسکن اشاره می کند و می گوید: هم اکنون تنها یک درصد افزایش در قیمت ماهیانه مسکن مشاهده می شود و به نوعی برخلاف پاییز که خرید و فروش ها کمی رونق پیدا کرده بود، اکنون در زمستان به فصل رکود و سرد مسکن رسیده ایم.

احمدی تاکید می کند: می توانیم به صراحت بگوییم که این رکود تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و پیش بینی می شود که به علت پایین بودن قدرت خرید مردم این رکود به سال آینده هم بکشد.

در همین ارتباط عضو سابق کمیسیون شهرسازی معماری عمران و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان، مسکن های مهر را آخرین راهکار برای خانه دار شدن مردم کم درآمد می داند و می گوید: همیشه وقتی یک زمین آباد می شود، قسمت های قبل تر از آن گران ترمی شود و ارزش افزوده بالاتری پیدا می کند، ولی برای خانه دار شدن مردم کم درآمد، راهی به جز این موضوع نبود.

عبدالرسول جانثاری، دلیل گرانی مسکن را تورم کاذبی می داند که در این ارتباط اتفاق افتاده است. به نظر او اگر مردم قبلا می توانستند با حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون یک خانه در نقطه خوبی از اصفهان بخرند، اکنون با همین پول می توانند در حاشیه ها خانه ای داشته باشند.

به نظر جان نثاری، افزایش قیمت ساختمان به دو دلیل است، اولی که اثر مستقیم بر قیمتها دارد که هزینه اضافه تری است که سازنده از خریدار می گیرد و شامل افزایش قیمت مصالح خدمات مهندسی و بیمه ساختمان و غیره است که تاثیر زیادی بر روی قیمت ساختمان می گذارد و تفاوت فاحشی را بین قیمت آپارتمان با زمین به وجود می آورد.

وی ادامه می دهد: دومین عامل گرانی است که ناشی از اثرات تورمی است و ارتباط مستقیمی به اصل آپارتمان و یارانه ها ندارد، بلکه به اقتصاد کلان و نقدینگی های سرگردان بازمی گردد که به سمت مسکن آمده است و این نقدینگی اثرات تورمی در پی داشته و قیمت ها را غیر منطقی می کند.

اقتصاد بیمار قیمت ها را بالا برده است

این کارشناس مسکن مشکل اصلی را بر شانه اقتصاد بیمار می اندازد و قبول دارد که به حاشیه رانده شدن مردم اصفهان و چاق شدن این کلان شهر به نفع هیچکس نیست.

وی می افزاید: افزایش قیمت مسکن در مجموع دو علت عمده دارد، اولین دلیل آن که حالت مستقیمی دارد و هزینه اضافه تری است که فروشنده یا تولید کنندگان مسکن از خریدار اخذ می کنند و شامل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، خدمات فنی-مهندسی و سایر هزینه ها حاشیه ای است که باعث افزایش قیمت مسکن شده است و تورم را در این بخش دامن زده است.

جان نثاری تصریح کرد: دومین علت گرانی مسکن، از اثرات تورمی سرچشمه می گیرد و اصلا ارتباطی به بخش مسکن و ساختمان ندارد بلکه به اقتصاد کلان کشور و نقدینگی های رها شده در اقتصاد کشور برمی گردد.

وی اضافه می کند: این نقدینگی ها در نهایت سر از بازار مسکن در می آورند و اثرات تخریبی بسیار بدی بر بازار مسکن گذاشته و نرخ ها را به سمت صعودی شدن هدایت می کنند.

به گفته جان نثاری گاهی دیده می شود در جاهایی که حتی حاشیه شهر محسوب می شود، گروهی که سرمایه های عظیمی دارند، اقدام به سرمایه گذاری کرده و افزایش قیمت بازار را به این مناطق سوق می دهند و باعث گرانی مسکن حتی در این مناطق نیز می شوند.

تورم و حرکت مسکن به سمت کالای سرمایه ای

وی ادامه می دهد: این روزها مسکن که به عنوان یک کالای تولیدی محسوب می شود، به سمت کالایی سرمایه‌ای پیش رفته و از حالت اقتصادی خارج شده است.

در این میان برخی از مشاوران املاک هم از این موضوع گله دارند آنها معتقدند که این مالکان هستند که نرخ ها را تعیین می کنند.

به اعتقاد مسعود رضایی، یکی از بنگاه داران خیابان عسگریه تا همین دو سال پیش قیمت هر متر زمین در این منطقه بین دو تا سه میلیون تومان بود، اما حالا یک آپارتمان کلنگی به قیمت متری ۱۴تا ۱۶ میلیون فروخته می شود و این تورم بسیار بالایی را در این زمینه نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه هنوز هم باید منتظر بالا رفتن قیمت ها بود، می گوید: متاسفانه مردم با خانه هایشان تجارت می کنند و زمانی که از لحاظ اقتصادی دچار کمبود می شوند سعی می کنند از این طریق جبران مافات کنند.

بماند که برخی هم مثل حسن.ف یکی دیگر از مشاوران املاک در خیابان شیخ بهایی اعتقاد دارد: مشاوران املاک هم در این باره دستی بر آتش دارند و یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن هستند.

وی می افزاید: از زمان تصمیم به فروش یا اجاره مسکن توسط فروشنده تا خرید یا اجاره آن توسط خریدار، همواره بنگاه‌داران مسکن هستند که نقش اساسی را در تعریف و تعیین قیمت ها بازی می‌کنند.

قیمت مصالح ساختمانی گران شده است

با روی کار آمدن دولت یازدهم و برنامه ریزی در راستای ساخت مسکن، موضوع بالا بردن ظرفیت تولید این کالای اساسی هم پررنگ تر شد.

مساله ای که به اعتقاد احمدی، کارشناس اقتصاد، نه تنها نمی تواند مسکن را از حالت رکود خارج کند، بلکه بازار را به سمت تورم بیشتر هم سوق خواهد داد.

احمدی تاکید می کند: ما اکنون در ساخت و سازها با مشکل گرانی سیمان و کالاهای ساختمانی روبرو هستیم؛ بنابراین، افزایش ظرفیت در بازار مسکن کار عاقلانه ای نخواهد بود.

علت گرانی افسارگسیخته مسکن را از رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز جویا شدیم.

او در پاسخ به سوالی گفت: متاسفانه این موضوع به علت اینکه مصوبه ندارد باعث شده که ما با قیمت های نجومی در بازار رهن و اجاره و فروش مسکن روبرو باشیم.

رسول جهانگیری ادامه می دهد: تا زمانی که مصوبه لازم برای کاهش و متناسب شدن قیمت ها وجود نداشته باشد ما نمی توانیم این بازار نابسامان و آشفته را سر و سامان دهیم.

رشد ناگهانی و مقطعی قیمت مسکن درپی رکود و حباب قیمتی در بازار

طی دو سال گذشته و با شیوع کرونا، اصفهان نیز همسو با دیگر کلان شهرها شاهد رکود و حباب قیمتی در بازار مسکن بود به گفته کارشناسان در این شرایط رشد ناگهانی قیمت مسکن رفتار طبیعی بازار بوده و در شرایطی که رکود طولانی است به صورت مقطعی رخ می‌دهد.

البته این موضوع به معنی خروج بازار از رکود نیست. بسیاری از کارشناسان اقتصاد اعتقاد دارند توپ گرانی مسکن در زمین هر کسی که بیافتد همه ضرر می کنند. از بنگاه‌دارانی که فکر می کنند با گران شدن مسکن جیبشان پرسودتر می شود تا مردمی که اکثرا در طبقه متوسط هستند و با این اوضاع به طبقه فقیر و زیرخط فقر می روند.

بازار

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا