مجله خبریبورس و بازار

ادامه روند کاهشی قیمت مسکن

در هفته‌ای که گذشت قیمت مسکن روند کاهشی داشت.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، قیمت مسکن در هفته گذشته روند کاهشی داشته است و از سوی دیگر درآمدهای کشتیرانی در سال گذشته رکورد زد.

تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی درچهارمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شهرهای تهران بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی مغفول مانده برای شتاب بخشی به جریان نوسازی دربافت‌های فرسوده تاکید کرد

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در چهارمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شهرهای استان تهران که با محوریت چالش‌های بازآفرینی شهری و صیانت از حریم شهرها در اسلامشهر برگزار شد، بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی مغفول مانده برای شتاب بخشی به جریان نوسازی در بافت‌های فرسوده تاکید کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این اجلاس با اشاره به اینکه در استان تهران بیشترین درصد واحدهای ناپایدار وجود دارد، تصریح کرد: ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری از مشکلات متعدد کالبدی و اجتماعی رنج می‌برند اما مهم‌ترین مشکلی که در ۱۰ سال اخیر مورد غفلت قرار گرفته است، تاب‌آوری است. تعداد زیادی از شهروندان در بافت‌های ناکارآمد زیر سقف‌های لرزانی زندگی می‌کنند که در اثر وقوع یک زلزله بر سر ساکنانش آوار می‌شوند و جان ساکنان این محلات در خطر است.

سال ۱۴۰۲ سال نوسازی ناوگان حمل و نقل

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی فروردین ماه سال جاری به بهسازی بیش از ۳ هزار و ۴۴۰ متر از خطوط ریلی کشور اقدام کرده است.

عملکرد یک ماهه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بهبود حمل‌ونقل ریلی حاکی از آن است که طی یک ماهه نخست سال جاری، ۳ هزار و ۴۴۰ متر از خطوط ریلی بهسازی شده و طول خطوط ریلی کشور به ۱۵ هزار و ۳۷ کیلومتر رسیده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از شرکت راه‌آهن، طول خطوط اصلی ریلی نیز به ۱۱ هزار و ۷۹۸ کیلومتر رسیده است.

طول خطوط فرعی ریلی نیز به ۳ هزار و ۲۳۹ کیلومتر رسیده است.

عملیات بهسازی خطوط ریلی در مواقعی انجام می‌شود که فرسودگی خطوط به میزانی است که با انجام تعمیرات اساسی، خط به حالت مطلوب باز می‌گردد.

در این مواقع با تعویض قطعات معیوب اجزا خط و رفع معایب هندسی و جایگزینی بالاست مناسب نسبت به بالا بردن کیفیت خط و افزایش ایمنی خطوط اقدام می‌شود.

صنعت حمل و نقل دریایی تأثیر بسزایی بر تجارت دارد

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به اهمیت بالای حمل و نقل دریایی گفت: صنعت حمل و نقل تأثیر بسیاری در تجارت فرامنطقه‌ای و فراقاره ای دارد.

مراسم روز جهانی دریانورد امروز با حضور دست اندرکاران صنعت حمل و نقل دریایی کشور، جمعی از دریانوردان، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش و دیگر دست اندرکاران صنعت حمل و نقل دریایی در تهران برگزار شد.

در این مراسم مجید علینازی، صنعت حمل و نقل دریایی تأثیر بسزایی بر تجارت دارد، اظهار داشت: امروز بیش از ۸۵ درصد تجارت دنیا از طریق دریا انجام می‌شود و در ایران نیز با توجه به همجواری با آب‌های آزاد نظیر خلیج فارس و دریای عمان و بزرگ‌ترین دریاچه دنیا (دریای خزر) اهمیت حمل و نقل دریایی بسیار زیاد است.

وی افزود: بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم که موجبات بهره‌مندی از این موهبت الهی را در بسیاری از زمینه‌ها از حمل و نقل گرفته تا صیادی، اکتشاف میادین، گردشگری، پژوهشی و خدماتی فراهم کرده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: صنعت حمل و نقل دریایی تأثیر زیادی در مبادلات فرامرزی به خصوص بازرگانی و تجارت فراقاره‌ای دارد. این صنعت به عنوان ایمن‌ترین نوع حمل و نقل کالای سنگین و سبک و کالای با ارزش شناخته می‌شود و تأثیر مثبت زیادی بر توسعه اقتصاد کشورها دارد.

مذاکرات با چینی‌ها در حال نهایی شدن است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه موضوع پهلوگیری کشتی‌ها در برخی بنادر چین که موانعی داشت حل شده و برخی دیگر در حال رفع موانع و نهایی شدن است.

علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه مراسم دریانوردی گفت: اقتدار دریایی امروز در جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه پیش از این در طول تاریخ سابقه نداشته است. نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امنیتی مثال‌زدنی در داخل و خارج آب‌های خلیج فارس ایجاد کرده است. در سطح ملی به اقتصاد دریایی توجه شده است، کارگروه آن تشکیل شده و سازمان بنادر و دریانوردی دبیرخانه آن را برعهده دارد.

وی اضافه کرد: امیدواریم سهم اقتصاد دریامحور در تولید ناخالص داخلی کشور افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره آخرین وضعیت قرارداد با هندی‌ها در بندر چابهار اظهار داشت: تیمی از هند به ایران آمد، مذاکرات انجام شد، توافقات خوبی داشتیم و چند مورد کوچک دیگر نیز وجود دارد تا در موضوع سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار موانع رفع شود و به قرارداد بلندمدت برسیم.

رکورد درآمد کشتیرانی شکسته شد

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی گفت: درآمدهای کشتیرانی در سال گذشته رکورد زد.

محمدرضا مدرس خیابانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با تبریک سالروز پیوند آسمانی امام علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیه به مأموریت‌های کشتیرانی اشاره و اظهار کرد: سال گذشته برای حمل و نقل دریایی یک سال پر رونق بود و رکورد درآمدها و جابجایی بار شکسته شد. البته باید بگویم همیشه اینگونه نبوده است.

وی ادامه داد: امسال، سال پر رونقی در بحث درآمدزایی نیست و قیمت‌ها در مقایسه با سال قبل به نحوی است که همکاران باید تلاش بیشتری در این حوزه داشته باشند.

وی با بیان اینکه امسال عملکرد حمل و نقل دریایی ۲۰ درصد رشد داشته است، افزود: امیدواریم متأثر از درآمدهای سال گذشته در توسعه ناوگان، نیروی انسانی و… اقدامات خوبی را به عمل آوریم.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح تعرفه‌های حمل و نقل دریایی، گفت: در حوزه لجستیک نیز اقدامات خوبی برای تبدیل کشتیرانی به یک شرکت لجستیکی در حال پیگیری است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه حمل کالا در کریدور شمال-جنوب به صورت ترکیبی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

افزایش بهانه جویی های مالکین برای تخلیه مستأجران

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این روزها قیمت مسکن متغیر است و این باعث شده تا نمایندگان طرح شکایت مستأجر از مالک را تصویب کنند حال باید دید آیا مالکان زیر بار این طرح می‌روند یا خیر.

دوشنبه ۲۲ خرداد ماه نمایندگان مجلس قانون شکایت مستأجر از مالک بابت افزایش غیر قانونی مسکن را تصویب کردند. این قانون راهی برای بازگشت ثبات به بازار مسکن است.

بر اساس ماده ۸ این طرح، شورای عالی مسکن مکلف است هر ساله نسبت به تعیین سقف یا میزان افزایش اجاره بها و قرض موضوع شرط آن اقدام کند. شورای مذکور مکلف است تعیین سقف و میزان افزایش یاد شده این ماده را تا قبل از پایان اردیبهشت هر سال اعلام کند.

پس از انتشار این خبر کاربران فضای مجازی واکنش‌هایی نسبت به این موضوع داشتند و اعلام کردند: گاهی زین بر پشت و گاهی پشت برزین، این طرح برای مستأجران خوب است و صاحبخانه ها از این قانون ترسیده‌اند و خانه‌های خود را اگر خراب کنند کمتر ضرر خواهند کرد.

یکی دیگر از کاربران نوشته است که دولت به جای اینکه به دنبال شکایت مستأجران از صاحبخانه ها باشد سقف اجاره بها را تعیین کند و صاحبخانه را موظف کند تا قیمت دولت را برای اجاره بها بپذیرد.

خط آهن بستان آباد مسافری است نه ترانزیتی

یک کارشناس حمل و نقل گفت: مسیر ریلی بستان آباد از گذشته بوده است و این خط جدید جنبه مسافر بری دارد و اصلاً برای ترانزیت صرفه اقتصادی ندارد.

راه‌آهن میانه- بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از خط میانه به تبریز است که از ایستگاه موجود راه آهن میانه شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش عبور کرده و به ایستگاه راه آهن بستان‌آباد متصل می‌شود. مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور می‌گویند این خط آهن، نقطه اتصال استان آذربایجان شرقی از مسیر میانبر و جدید به شبکه ریلی محسوب می‌شود. اما کارشناسان معتقد هستند که این خط ریلی برای ترانزیت صرفه اقتصادی ندارد.

علی ضیایی، کارشناس حمل و نقل درخصوص خط ریلی بستان گفت: این مسیر از زمان گذشته بوده است و این راه ریلی برای نزدیک شدن راه است اما باید دید این خط ریلی برای ترانزیت به صرفه است یا خیر.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا