بورس و بازارمجله خبری

قیمت مسکن در تهران سه برابر شد!

به گزارش ساختمان آنلاین:  بررسی داده های میدانی در بلندمدت نشان می دهد که قیمت واقعی مسکن سه برابر افزایش پیدا کرده است.قیمت حقیقی مسکن تهران در دو دهه اخیر سه برابر شده، آن هم در حالی که قیمت حقیقی جهانی مسکن کمتر از ۷۰ درصد رشد یافته است. قیمت حقیقی مسکن فقط در شوک های ارزی چهار سال اخیر ۲ برابر افزایش یافت.

دولت و بانک مرکزی به همراه بنگاهها و بانکهای خصولتی با شوکهای قیمت ارز و کامودیتی ها عامل کلیدی افزایش قیمت مسکن هستند. دولت با رهاسازی بازار و اخذ مالیاتهای ناچیز از مستغلات و املاک و همچنین معافیت مالیاتی سوداگری و سفته بازی، ایران را به بهشت ملاکان و دلالان تبدیل کرده است.

تشکیل حباب قیمت مسکن موجب شده که ۴۰ درصد مردم نه تنها قدرت خرید مسکن که حتی قدرت اجاره مسکن را هم از دست بدهند. نیمی از درآمد خانوارهای فاقد مسکن صرف اجاره خانه می شود. نرخ تورم اجاره خانه در نقاط مختلف بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد است، که در تاریخ ایران بی سابقه است.

در سالهای آینده هزینه مسکن (و اجاره خانه و محل کار) محرک نرخ تورم بالا خواهد بود.

دولت و بانک مرکزی با افزایش دستوری قیمت دلار و کاهش دستوری نرخ بهره بانکی (نرخ حقیقی منفی) محرک روند صعودی قیمت مسکن (و به تبع آن اجاره ها) شده اند.

متوسط قیمت مسکن در تهران ۳۲.۶ میلیون تومان است

طبق اعلام بانک مرکزی، در آذرماه امسال میانگین قیمت مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۲۱.۱ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۹.۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۳۳.۸ و ۲۸۲.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

تحریریه

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا