بورس و بازارمجله خبری

میانگین قیمت مسکن در اصفهان همانند تهران است

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، رسول جهانگیری با اشاره به بازار مسکن در اصفهان، اظهار کرد: متأسفانه همچنان رکود تورمی بر بازار مسکن حاکم است و قیمت ها نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه خرید و فروش ها نسبت به دوره قبل و مشابه درصد کمتر شده است.

وی تصریح کرد: امروز بازار مسکن متأثر از شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه است و اکنون از محرکه هایی که باید به حوزه مسکن وارد می شد و عملاً ساخت و ساز مسکن را رونق می داد، چیزی نمی بینیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با اشاره به اینکه بعد از نفت و پتروشیمی بزرگترین صنعت گرداننده اقتصاد کشور، صنعت ساخت و ساز است که ده ها و صدها شغل مستقیم و غیرمستقیم را ایجاد می کند، گفت: متأسفانه هنوز تورم در حوزه مسکن جریان دارد، اما بحث خرید و فروش متأسفانه نسبت به دوره قبل کمتر است، البته امکان دارد نسبت به دوره مشابه برخی ملک خود را به دلیل احتیاج مالی زیر قیمت بفروشد، اما به طور کلی ما کاهش قیمت مسکن را نداریم.

وی درباره تأثیر نوسانات بازار دلار بر بازار مسکن، توضیح داد: بازار مسکن همانند طلا و سایر بازارهای تولیدی نیست که نوسانات نرخ ارز به طور آنی بر آن اثرگذار باشد و معمولاً اثرات تورمی در حوزه بازار مسکن چند ماه بعد خود را نشان می دهد.

جهانگیری تاکید کرد: برای تحرک بازار مسکن، دولت باید به بخش خصوصی کمک کند تا حداقل بازار مسکن را از رکود خارج کند، چراکه ما امروز مسکن ساخته ایم، اما این ساخت و سازها با ذائقه مردم همخوانی ندارد، البته دولت به سمت طرح هایی همچون ساخت و ساز به شرط اجاره رفته است، اما در مجموع شرایط بازار مسکن مطلوب نیست.

وی درباره آخرین آمار بانک مرکزی مبنی بر متوسط یک مترمربع مسکن به ارزش حدود ۴۳ میلیون تومان در تهران و با تحلیل شرایط اصفهان، گفت: اقتصاد دیگر جهانی است و نمی توان گفت که قیمت مسکن در تهران یک قیمتی دارد و اصفهان کاهشی است و در حالیکه امروز شهرهای کوچک و روستاها نیز از این مدل تبعیت می کنند.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، میانگین قیمت یک مترمکعب آپارتمان در اصفهان با درصدی پایین تر همانند تهران است.

وی با اشاره به اینکه زمانی در روستاها زمین ارزش ریالی نداشت، اما اکنون زمین ها در روستاها ارزش سرمایه گذاری پیدا کرده است، گفت: امروز قیمت یک مترمکعب واحد آپارتمانی، با قدمت بسیار بالا و حداقل ۱۰ سال ساخت در اصفهان بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است.

جهانگیری با بیان اینکه میانگین پایین ترین متراژ آپارتمان در اصفهان حدود ۶۰ یا ۷۰ متر است و به صورت موردی آپارتمان ۵۰ متری داریم، ادامه داد: تعداد آپارتمان های متراژ پایین در اصفهان بسیار کم است و با وجود سیاست افزایش جمعیت خانواده ها، متأسفانه جمعیت خانوار در کشور کاهشی و خانوارها دو نفره و یا تک نفره شده اند، بنابراین عملاً جای آپارتمان های ۵۰ متری در ساخت و سازهای اصفهان خالی است، بنابراین ساخت و سازها باید متناسب با ذائقه مصرف کنندگان تغییر کند.

وی با پیش بینی بازار مسکن اصفهان تا پایان امسال، توضیح داد: بازار مسکن همچنان در رکود تورمی خود باقی خواهد ماند در حالیکه دولت باید با سیاست های درست، رکود خرید و فروش را از بین ببرد، چراکه قیمت مسکن بسیار افسارگسیخته شده که قدرت خرید مردم دیگر پاسخگو خرید مسکن نیست، بنابراین اکنون باید متناسب با نیاز مردم ساخت و ساز داشته باشیم تا تقاضای بازار را کاهش دهیم.

3.2/5 - (5 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا