بورس و بازارمجله خبری

آیا کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  از مهم‌ترین راه‌حل‌ها می‌توان به کنترل نرخ تورم، افزایش ساخت و ساز و عرضه مسکن با توجه به تقاضای مردم اشاره کرد. در این مقاله سعی داریم پاسخ سوال کنترل قیمت مسکن امکان پذیر است؟ را به شما توضیح دهیم و همچنین راهکار‌های دولت برای برای کنترل قیمت را شرح دهیم. پیشنهاد می‌دهیم برای یافتن سوالات خود تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

قیمت مسکن

به‌طور میانگین در دو سال اخیر، ماهانه قیمت مسکن پنج درصد افزایش داشته و در ماه‌های سال حتی این روند رشد به ۱۲ درصد نیز رسیده است. تورم در بعضی از نقاط حتی به‌میزان ۸۴ درصد نیز رشد داشته است. این موضوع و بالا رفتن قیمت خانه باعث شده که خانه‌دار شدن به یک آرزو برای مردم تبدیل شود. بیشتر این فشار این تورم به مستاجران و خریداران واقعی منزل آمد از این مسئولان برای جلوگیری از این معضلات راه‌هایی را در نظر گرفته‌اند.

بازار مسکن یکی از سودآورترین و تاثیرگذارترین عوامل موثر بر اقتصاد است. به‌همین دلیل اقتصاد مسکن برای همه دولت‌ها بسیار مهم است و در صورت بروز هرگونه مشکلی مانند کاهش عرضه و تقاضا در بازار مسکن مداخله می‌کنند. برای جلوگیری از ایجاد رکود و تورم در بازار مسکن، دولت باید راهکار‌هایی برای کنترل قیمت ارائه دهد.

عوامل بسیاری بر نرخ مسکن تاثیر خواهند گذاشت که از این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت زمین

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در بازار مسکن، قیمت زمین است. امروزه به‌علت کاهش روستا نشینی و مهاجرت افراد به شهر تعداد زمین کاهش یافته است و همین موضوع سبب افزایش قیمت مسکن شده است.

قیمت مصالح ساختمانی

دومین عامل موثر بر تعیین قیمت مسکن، قیمت مصالح ساختمانی است. از آنجایی که امروزه قیمت دلار افزایش یافته است، سبب افزایش در قیمت مصالح ساختمانی مانند آهن، سنگ و… می‌شود. در نتیجه سبب افزایش قیمت مسکن می‌شود.

میزان عرضه و تقاضاطی دو سال اخیر به‌علت افزایش قیمت‌ها به دلایل مختلفی مانند کرونا و… قیمت مسکن بسیار افزایش یافته است و تقریبا دو برابر شده است. این موضوع سبب کاهش قدرت خرید و تقاضا شده است. این موضوع سبب ایجاد تورم در بازار مسکن خواهد شد.

دستمزد کارگران

به‌علت دلایلی مانند افزایش تقاضا، قیمت مسکن و… دستمزد کارگران نیز افزایش یافته است.

نوع منطقه

نوع منطقه باتوجه مکان منطقه، نوع آب وهوا، شرایط و… بر قیمت منازل تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟

به‌طورکلی در سال ۹۹ به میزان ۵۳۰۰۰ واحد ساخته‌شده است، اما این رقم در سال ۹۴، به میزان ۶۶۰۰۰ واحد بوده است. درصورتی‌که با توجه به شرایطی مانند ازدواج، زادوولد، طلاق، نوسازی و تخریب و… باید به‌طور متوسط سالی ۸۵۰۰۰ واحد باید ساخته شود تا کمبود عرضه نداشته باشیم. در چند سال اخیر بیشترین آمار ساخت و ساز مربوط به مناطق ۵ و ۲۲ تهران میباشد که عموم سهم ساخت در منطقه ۲۲ تهران متعلق به ارگان‌های دولتی میباشد که انبوه سازی‌های عظیمی انجام میدهند و البته پروژه‌های غیر دولتی همچون پروژه ساحل ۳ و یا پروژه آفتاب مهتاب نیز در کنار دیگر پروژه‌ها در حال احداث می‌باشند.

دولت برای کنترل قیمت مسکن چه راهکار‌هایی ارائه می‌دهد؟

از مهم‌ترین برنامه‌هایی که دولت در راس کار خود قرار داده است، تولید مسکن ملی، کنترل تورم، گرفتن مالیات از خانه‌های خالی، دادن وام ودیعه مسکن به مستاجران و آسان کردن صدور مجوز ساخت‌وساز است. با در نظر گرفتن این راهکار‌ها در کوتاه‌مدت و بلندمدت سبب کاهش نوسانات قیمت مسکن می‌شود. گرچه مسکن مهر و مسکن ملی طرح‌های دولت برای تامین نیاز مسکن هستند، اما در اینکه چقدر توانسته اند به این موضوع کمک کنند مبحث مقاله امروز ما نمیباشد، زیرا باید این موضوع را در کنار پروژه‌های ارگانی اجرا شده در کنار دولت بررسی کنیم که برخی از آن‌ها سرعت و روند بهتری نسبت به پروژه‌های مسکن ملی و پروژه‌های ارگانی در حال ساخت در منطقه ۲۲ وضعیت بهتری نسبت به پروژه‌های خود دولت دارند. پروژه مهر ایثار یاران در کنار پروژه‌های دولتی در این منطقه با شرایط مختلف در حال بهره برداری است.

کاهش مدت‌زمان صدور پروانه ساختمانی

به‌طورکلی پروانه ساخت مسکن در طول چهار ماه صادر می‌شود. اگر این مدت کمتر شود و مراحل آن راحت‌تر صورت گیرد، میزان تولید مسکن افزایش خواهد یافت. این عامل در میزان تولید ساختمان‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

متناسب‌سازی عرضه و تقاضا

خرید مسکن یکی از دغدغه‌های همه و به‌خصوص جوانان است. امروزه به علت بالا بودن قیمت مسکن و پایین آمدن قدرت خرید مسکن، دولت برای رفع این مشکل مسکن ملی را مطرح کرده است و جوانان و افراد کم‌درآمد می‌توانند در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کنند و با کمک کمترین پول صاحب‌خانه شوند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در بخش مسکن با آن روبرو می‌شویم، نامتعادل بودن عرضه مسکن با تقاضای مردم است. این عدم تعادل را با ساختن مسکن و ساختمان‌های متناسب با تقاضای مردم می‌توان جبران کرد.

کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟

دولت با احداث منازل مسکونی کوچک و بزرگ برای اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد در بخش مسکن و شهرسازی و در اختیار گذاشتن تسهیلات اعطایی به آن‌ها تا حدودی می‌تواند مشکل مستاجر بودن را برای این اقشار کم کند. می‌توان انجمن‌ها و بانک‌هایی تشکیل داد که مردم پس‌انداز‌هایی که دارند در آنجا سرمایه‌گذاری کنند تا در آینده پس‌اندازی برای ساختن خانه برای فرزندان و نوه‌های آن‌ها باشد.

درصورتی‌که در کشور‌های دیگر برای افزایش تقاضا همچنین طرحی ارائه نمی‌دهند و برای منزل‌های مسکونی خالی مالیات در نظر گرفته‌اند. اگر در طول چند سال متوالی مالیات خانه خالی پرداخت درواقع میزان مالیات بسیار بیشتر از ارزش واقعی مسکن خواهد شد؛ اما در کشور ما علاوه بر اینکه برای خانه‌های خالی هیچ مالیاتی پرداخت نخواهید کرد، می‌توانید با اجاره دادن منزل نیز بسیار سود ببرید.

توجه داشته باشید که اجاره منازل مسکونی و ساخت مسکن ملی تاثیر زیادی در کاهش تورم نداشته و نگهداری از کالا‌های سرمایه‌ای سود زیادی ندارد. بهترین راه‌حل برای کاهش این مشکلات به گردش درآوردن پول در بازار است.

بازار مسکن و بازار خودرو

بازار خودرو نیز مانند بازار مسکن در چند سال اخیر دچار نوسانات شده است و میزان قیمت‌ها افزایش‌یافته است. توجه داشته باشید که این بازار نیز سود خود را دارد و میزان سود بازار خودرو بیشتر از بازار مسکن است. در کشور ما پس از چند سال استفاده از وسایل، املاک، خودرو و… در زمان فروش سود بسیاری خواهید کرد که این وضعیت غیرعادی، نگران‌کننده و نشان‌دهنده تورم بالا است. حتی سود بانکی هم سبب ایجاد تورم خواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم پاسخ سوال کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟ را برای شما شرح دهیم و همچنین نقش دولت و راهکار‌های آن در زمان رکود را برای شما توضیح دادیم. باید توجه داشته باشید که در زمان رکود مسکن دولت سریعا مداخله نمی‌کند و به‌طور متوسط بین ۳۰ تا ۳۶ ماه تاثیر خود را بر روی بازار میگذارد. توجه داشته باشید که مهم‌ترین راه‌حل برای بهبود وضعیت کنونی کاهش قیمت زمین، مصالح و… است. به گردش درآمدن پول در بازار خودرو و مسکن می‌تواند مفید باشد و بازار را تکان بدهد.

آفتاب

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا